بچه‌های مسجد از رویش‌های انقلاب هستند/ اجرای طرح «مدارس دوستدار مسجد» در گام دوم انقلاب

سعادتی با بیان اینکه شکل‌گیری شبکه عظیم بچه‌های مسجد در فضای کانون‌های فرهنگی هنری از رویش‌های انقلاب محسوب می‌شود، گفت: طرح «مدارس دوستدار مسجد» را به آموزش و پرورش برای سال آینده ارائه کرده‌ایم که در تقویت تعامل و ارتباط مساجد و مدارس موثر است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن دهه فجر انقلاب اسلامی و به منظور بررسی رویکردهای گذشته، حال و آینده کانون های فرهنگی هنری مساجد به عنوان یکی از دستاوردهای مهم نهضت امام و ملت در حوزه مسجد، با «سعید سعادتی»، معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون های مساجد (فهما) گفت و گویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

 

 

«سعید سعادتی» با بیان اینکه مسجد یکی از اصلی ترین خاستگاه ها و پایگاه های انقلاب اسلامی بوده است، اظهار کرد: از دهه 40 که مبارزات علیه رژیم طاغوت با محوریت حضرت امام خمینی(ره) آغاز شد و سازمان یافت و پیش رفت در همه مبارزات و شورآفرینی ها و شعورآفرینی ها بین انقلابیون و نیز توزیع اعلامیه ها و آثار و سخنرانی های امام راحل و همچنین آگاه بخشی به مردم و بسیج آنها مساجد نقشی ویژه ایفا کردند.

 

معاون فرهنگی هنری ستاد فهما ادامه داد: این نقش در اوایل پیروزی انقلاب و در توزیع کالاهای ضروری با جدیت بیشتر دنبال شد همچنین است در زمان تجزیه طلبی در برخی مناطق کشور و بعد از آن در دوران دفاع مقدس در ساماندهی نیروها و بسیج مردمی، مسجد نقشی بی بدیل ایفا کردند. بعد از پایان جنگ تحمیلی و آغاز جنگ نرم و به تعبیر مقام معظم رهبری ناتو و شبیخون فرهنگی و قتل عام فرهنگی دشمن، باز هم مساجد و مسجدی ها با تبیین مبانی انقلاب، برپایی حلقه های معرفت و .. در خط مقدم مقابله با کرونا قرار داشتند.

 

بچه های مسجد از رویش های انقلاب

 

وی با بیان اینکه در میدان همین مبارزه کانون های فرهنگی هنری مساجد به عنوان نهادی انقلابی شکل گرفتند، گفت: یکی از دستاوردهای مهم انقلاب در حوزه مساجد همین کانون ها هستند که باعث شدند حرکت عظیم در حوزه های فرهنگی و هنری همچون تشکیل گروه های سرود، فیلمسازی، اکران فیلم های انقلابی و برگزاری جشنواره ها و مسابقات شکل بگیرد و شبکه ای عظیم با عنوان بچه های مسجد را ساماندهی و با خود همراه کند.

 

سعادتی ادامه داد: اجرای طرح هایی همچون «تلاوت نور»، برگزاری جلسات آموزش قرآن در رشته های مختلف، برگزاری خیمه های معرفت، راه اندازی هیئت های مذهبی انقلابی، برگزاری سخنرانی ها، انجام تبلیغات دینی، روایتگری ایثارهای دوران دفاع مقدس و ... از جمله فعالیت های این کانون ها در دهه 70 به عنوان دهه نخست شکلگیری و فعالیت بود.

 

اولویت کانون های مسجدی در دهه 80

 

معاون فرهنگی هنری ستاد فهما اضافه کرد: بعد از ورود به دهه 80 به فراخور اقتضائات جامعه اسلامی، دو مسئله در مساجد پررنگ شد و اولویت یافت نخست ضرورت مقابله با آسیب های اجتماعی همچون اعتیاد، فقر، بیکاری، اختلافات خانگی، ازدواج و ... که بچه های مسجد با فعالیت هایی همچون راه اندازی پویش ازدواج آسان و نیز راه اندازی صندوق های قرض الحسنه و ... به مقابله با آنها برخاستند. در همین راستا کانون های مساجد با حفظ هویت و ماهیت فرهنگی هنری، رویکرد اجتماعی نیز به خود گرفتند و در عرصه خدمت رسانی ورود کردند همچون کمک های مومنانه.

 

وی تاکید کرد: پیش بینی ما در دهه کنونی (دهه 90) این است که کانون های مساجد باید در حوزه های ارزش آفرینی، کارآفرینی، ایده آفرینی، فضای مجازی، نوآوری، تکنولوژی و علم وارد شوند و هسته های فرهنگی، هنری، علمی و اجتماعی کاملاً مردمی و خودجوش را حول محور مساجد تشکیل دهند. در این راستا باید سرمایه های اجتماعی محلات و چهره های اثربخش و ظرفیت های محلی را شناسایی کنیم و حول محور مسجد سامان بدهیم و نقشه راه پیشرفت محله با محور مسجد را طراحی و اجرا کنیم.

 

تلاش برای انس دهه هشتادی ها و دهه نودی ها با مسجد

 

سعادتی در ادامه ابراز کرد: این دهه نیازمند فعالیت های همه جانبه با محوریت مساجد است بتدریج کانون های مساجد به این مسیر هم ورود کرده اند و در این راستا ما درصدد تقویت پیوند نسل نو (دهه هشتادی ها و دهه نودی ها) با مسجد هستیم تا مساجد همچون گام اول انقلاب، در گام دوم انقلاب نیز در عرصه های مختلف و مهم کشور نقش آفرین و تحول ساز باشند، این تحول می تواند در عرصه های علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی باشد.

 

وی با بیان اینکه ما در کانون های مساجد درصدد کمک به تحول فرهنگی هنری جامعه هستیم، گفت: نسل امروز می تواند در حفظ و صیانت و استمرار و صدور انقلاب موثر باشد با همت شکبه عظیم بچه های مساجد، پایه های محکم تمدن نوین اسلامی برپا می شود و برویم به سمتی که آرزوی امامین انقلاب بوده و است.

 

مسیر پیش روی کانون های مساجد در گام دوم انقلاب

 

سعادتی با بیان اینکه در گام دوم انقلاب باید در دو سطح در کانون های فرهنگی هنری مساجد کار شود، تصریح کرد: نخست خودسازی و تحکیم درون سازمانی و تشکیلاتی و انتظام و هویت بخشی به کانون ها و بچه های مسجد که در دستور کار است و در قالب طرح ملی «ایران قوی» و در سه شبستان فرهنگ، هنر و نوآوری و نیز 12 رواق (رشته) همچون سرود، کتاب، نمایش و ... که مشتمل بر 40 عنوان برنامه می شوند، در حال پیگیری است.

 

وی افزود: شناسایی استعدادها و انگیزه بخشی به نیروها و توانمندسازی نیروهای کانونی به ویژه در هسته اولیه یعنی مدیرمسئول، مربیان و هیئت مدیره کانون های مساجد در این سطح دنبال می شود.

 

ارتباط بچه های مسجد با شبکه شاد

 

سعادتی تاکید کرد: دوم مربوط به جامعه پردازی می شود که ما در پی خلق مخاطب جدید و جاذبه پردازی هستیم تا با شیوه های نو، نسل جوان و نوجوان را به مسجد بکشانیم و بین مهدهای کودک و مدارس با کانون های مساجد ارتباط برقرار کنیم. در این راستا جلساتی به صورت مستمر با آموزش و پرورش برگزار کرده ایم و به بین سامانه بچه های مسجد و شبکه شاد ارتباط برقرار می شود.

 

معاون فرهنگی هنری ستاد فهما در ادامه بیان کرد: همچنین، طرح «مدارس دوستدار مسجد» را به آموزش و پرورش برای سال آینده ارائه کرده ایم که می تواند در تقویت تعامل و ارتباط مساجد و مدارس موثر باشد. نکته بعدی استفاده از ابزار هنر برای جذب نسل نو است تا این نسل با ذائقه متنوع و متکثر و قدرت انتخاب را جذب کنیم که این نیازمند محتوای فاخر و جذاب است.

 

وی با تاکید بر لزوم استفاده از فناوری و فضای مجازی برای جذب مخاطبان حداکثری به مسجد و کانون های فرهنگی هنری، خاطرنشان کرد: ما نزدیک به 46 میلیون گیمر در ایران داریم که این نشان از انس جامعه با فضای مجازی دارد، از این رو ستاد فهما در سال های اخیر توجهی ویژه به این فضا داشته و زیست بوم مجازی بچه های مسجد را راه اندازی کرده است. این زیست بوم امکان ثبت فعالیت ها و تجارب را فراهم می کند و این باعث می شود که یک طرح محلی رویکرد ملی بیابد.

 

کد خبر 1023201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha