رسانه‌ها با اتخاذ سیاست‌های متفاوت ارتباطی، توسعه فرهنگی کشورها را تسهیل و تسریع می‌کنند

حامد ولیزاده گفت: کارکرد رسانه‌ها در عصر ارتباطات، بی‌شک در همه ابعاد زندگی اجتماعی و فرهنگی جوامع بشری انکارناپذیر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستاناز ارومیه، در نظام نوین جهانی‏، ما در عصر رسانه‌ها زندگی می‌کنیم؛ عصری که در آن رسانه‌های گروهی جزو جدایی‌ناپذیر زندگی ما هستند. رسانه‌ها با اتخاذ سیاست‌های متفاوت ارتباطی، توسعه فرهنگی کشورها را تسهیل و تسریع می‌کنند. کارکرد رسانه‌ها در عصر ارتباطات، بی‌شک در همه ابعاد زندگی اجتماعی و فرهنگی جوامع بشری انکارناپذیر است. امروزه جامعه‌ای توسعه یافته تلقی می‌شود که بتواند در کنار توسعه شاخص‌های اجتماعی واقتصادی مانند درآمد سرانه، توزیع ناخالص ملی و نرخ مرگ و میر، بر معیار آموزش و اطلاعات و در حقیقت عنصر دانایی اجتماعی تأکید کند.
در چنین جامعه‌ای، وسایل نوین ارتباط جمعی با تولید و توزیع مطلوب اطلاعات، نقش زیادی در بالا بردن آگاهی‌های گوناگون و ضروری به عهده می‌گیرند و جامعه را در نیل به تعالی و ترقی همه جانبه یاری می‌کنند. حال این رسانه‌ها هستند که با اتخاذ سیاست‌های پویای اجتماعی و ترکیب آن با سیاست‌های فرهنگ‌گرا می‌توانند عامل آمیختگی، توازن و پیوند دادن باورهای اصیل اعتقادی و سنت‌های بارور جامعه باشند و با گسترش آفرینندگی و افزایش رشد فرهنگی به توسعه همه جانبه کشورمان کمک کرده و باعث پویایی افکار شوند.
در این میان به نظر می‌رسد، برای یکپارچگی توسعه فرهنگی جهت تقویت هویت و وحدت ملی، در دستور کار قراردادن برنامه ریزی آینده توسعه فرهنگی کشور، متناسب با سیاست فرهنگی، در کنار اجرای افق سیاست رسانه‌ای براساس چشم انداز توسعه در جامعه اطلاعاتی عصر حاضر، ضروری به نظر می‌رسد.

 گفتگوی کوتاهی داریم با حامد ولیزاده، قاری برتر بین المللی در رابطه با نقش و جایگاه خبرگزاری شبستان.

شبستان: نقش و رسالت رسانه‌های دینی برای افزایش دین‌داری در جامعه و در مقابله با تهاجم‌های فرهنگی چیست؟

به نظرم، رسانه، رسانه است و از این منظر دینی و غیر دینی ندارد، چرا که خود رسانه به خودی خود عاری از ماهیت است. شاید منظور رسانه‌هایی باشند که به صورت تخصصی به انعکاس فعالیت‌ها و برنامه‌های دینی و تبلیغ و ترویج آنها مبادرت می‌ورزند. درواقع رسانه از این جهت به منزله ابزاری تلقی می‌شوند که در جهت ابلاغ پیام‌هایی با رنگ و بوی دینی عمل می‌کنند.رسالت و نقش رسانه‌ها از نظر کارکرد را باید از زاویه میزان، تنوع، عمق، گستره، کم و کیف و تاثیر پیام‌رسانی آنها مورد  ارزیابی قرار داد. در این مورد باید از جهات مختلف و بویژه جهات مذکور،  بین این رسانه‌ها و رسانه‌هایی که بر فرهنگ ملی و دینی ما می‌تازند، همخوانی و توازنی وجود داشته باشد تا در این هماوردی قدرت تاب آوری بالایی داشته باشند و در صورت اقتضا از حالت انفعالی به صورت رسانه‌های فعال در بیایند.

  

شبستان: رسانه‌های دینی چگونه می‌توانند در جذب مخاطبان جوان نقش ایفا کنند؟ چه ابتکاراتی باید در این مورد داشته باشند؟

این رسانه‌ها باید تصویر درستی از نیازها، علائق، ذوائق، کشش‌ها، استعدادها، احساسات، عواطف، تمایلات، نگرش‌ها و طرزتلقی‌ها ارائه بکنند و کلیت سیستم را در مسیر پاسخ‌های شایسته، به هنگام و منطقی بسیج نمایند. روش‌های نوین، مبتکرانه و توام با خلاقیت در عین حال معقول و منطقی را در برخورد با مسائل و مشکلات جوانان به کار ببندند. رایزنی و مشورت با جوانان، سپردن مسئولیت به جوانان و فراهم نمودن زمینه مشارکت اجتماعی و فرهنگی جوانان و واگذاری بخش متناسب مدیریت جامعه به جوانان می‌تواند از جمله این ابتکارات باشد. ارزیابی عملکرد رسانه‌ها را می توان بر مبنای میزان برخورداری آنها از نیروی انسانی کارآمد انجام داد‌.

 

شبستان: فعالیت‌های خبرگزاری شبستان را در این راستا چگونه ارزیابی می‌کنید؟

خبرگزاری شبستان، یک رسانه دینی یعنی پیام‌رسان دین و فعالیت‌های دینی و فرهنگی است که در دل کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد به نحو شایسته‌ای عمل می‌نماید.

 

شبستان: برنامه‌های تدوین شده رسانه دینی باید در بردارنده چه پیام‌هایی برای مخاطبان باشد؟

این برنامه‌ها ابتدا باید واقع‌گرایانه عمل نموده و سپس به ریشه و علل و عوامل مربوط به مخاطبان بپردازند. با مسائل و مشکلات برخورد عمیق و علمی بکنند، به خود مساله و حل آن متمرکز بشوند تا به حواشی آن.

 

شبستان: کرونا چه تاثیری بر فعالیت رسانه‌های دینی گذاشته است؟

به طور کلی دوره پسا کرونا شرایط جدیدی را فراروی همه جوامع از جمله جامعه ما قرار داده است، رسانه‌ها نیز از این قاعده کلی مستثنی نبوده‌اند. در این خصوص عرصه برای رسانه‌های دینی تنگ تر شده است، چرا‌ که عمده فعالیت‌های دینی در مراکز و اماکن ویژه به صورت میدانی و غیرمجازی صورت می‌گرفته است.

 

کد خبر 1026980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha