صادرات کالا‌های همدان به ۳۹ کشور دنیا

نجفی گفت: در ۱۰ ماهه سال جاری، مقدار ۳۸۷ میلیون و ۴۲۳ هزار و ۸۴۳ کیلوگرم کالا از گمرک استان همدان به ۳۹ کشور دنیا صادر شده است.

«مرتضی نجفی» با اشاره به ارائه گزارش عملکرد 10ماهه سال جاری این اداره کل در راستای تحقق بیانات مقام معظم رهبری در خصوص سال جهش تولید، به خبرنگار شبستان گفت: به منظور حمایت از توسعه صادرات غیر نفتی اقدامات مهمی در اداره کل گمرک استان همدان انجام شده است.

 

مدیرکل گمرک استان همدان افزود:  از راه دور توسط صادرکنندگان به استفاده از سامانه گمرکی (ای پی ال )،تسریع در انجام تشریفات گمرکی صادرات کالا و عدم مراجعه حضوری به گمرک و کاهش هزینه‌ها، انجام تشریفات ارزیابی در محل کالاهای صادراتی بدون محدودیت زمان ومکان و ارزیابی کالا بر روی وسیله حمل محموله‌های صادراتی(حمل یکسره) را از اهم اقدامات این اداره کل دانست.

 

وی تصریح کرد: اداره کل گمرک استان همدان به منظور اجتناب از ایجاد مشکلات برای صادرکنندگان از جمله اتلاف وقت و همچنین کاهش ریسک از بین رفتن و افت کیفیت محمولات صادراتی، امکان صادرات کالاهای صادرکنندگان دارای گواهی صادر کننده برتر بدون نیاز به اخذ مجوز موردی استاندارد و صدور مجوز ورود موقت ماده 51 قانون امورگمرکی وتشریفات گمرکی مربوطه به استناد تعویض اختیار دفترستادی گمرک ایران.(به استثناء برخی از کالاها من جمله کالاهای ممنوع الورود) از صادرکنندگان حمایت‌های لازم را کرده است.

 

وی، تسریع در رسیدگی به درخواست‌های استرداد حقوق ورودی صادرکنندگان نمونه،‌ بازنگری ضوابط انتخاب مسیر توسط کمیته راهبری انتخاب مسیر و هدایت اظهارنامه‌ها واحدهای تولیدی و صادرکنندگان نمونه به مسیرهای سبز و زرد و اخذ ضمانت نامه بانکی جهت کالاهای صادراتی واحدهای تولیدی مشمول عوارض صادراتی را از دیگر اقدامات این اداره کل دانست.

 

نجفی گفت: پذیرش نمونه‌های صادراتی واحدهای تولیدی در صورتی که انجام تشریفات صادراتی همان واحد تولیدی در گمرک مسبوق به سابقه بوده وقبلأ نظر آزمایشگاه در خصوص ماهیت کالای صادراتی اخذ گردیده با رعایت بخشنامه ستادی نیازی به ارسال مجدد نمونه به آزمایشگاه نبوده و سابقه یاد شده مورد پذرش واقع خواهد شد.

 

مدیرکل گمرک استان همدان خاطرنشان کرد: پذیرش کامیونهای غیر حائز شرایط ترانزیتی جهت حمل کالاهای صادراتی تا گمرکات مرز خروجی جهت واحدهای تولیدی با توجه به کمبود کامیونهای ترانزیتی در استان همدان مشروط به اینکه مشمول اخذ مجوز و یا عوارض صادراتی و سابقه تخلفاتی نداشته باشد در کامیونهای معمولی بلامانع می‌باشد.

 

وی با بیان اینکه تسهیلاتی در راستای واردات خط تولید مواد اولیه واحدهای تولیدی نیز پرداخت شده است، ادامه داد: اعطای تسهیلات در پرداخت حقوق ورودی به دو شکل بوده است به طوری که ترخیص کالا با اخذ ضمانت نامه بانکی و ترخیص نسیه و درصدی مواد اولیه وقطعات وارده توسط واحدهای تولیدی از جمله این موارد می‌باشد.

 

نجفی، راه‌اندازی کارشناسی متمرکز سالن واردات، ارائه تسهیلات ویژه فعالان مجاز اقتصادی(AEO)، ارائه تسهیلات ویژه به واحدهای تولیدی و صدور مجوز انبار اختصاصی جهت واحدهای تولیدی از دیگر تسهیلاتی بوده که اداره کل گمرک استان پرداخت کرده است.

 

وی با بیان اینکه در 10 ماهه سال جاری، مقدار 387 میلیون و 423 هزار و 843 کیلوگرم کالا به ارزش 103 میلیون و 278 هزار و 899 دلار از گمرک استان همدان به 39 کشور که عمده‌ترین آنها: عراق ، پاکستان ، فدراسیون روسیه ، ترکیه ، قزاقستان ، چین ، امارات بودند صادر شده است، گفت: عمده کالاهای صادراتی در این مدت انواع کشمش ، انواع وازلین، موتور کولر آبی، شیرخشک،صنعتی ، کلینکر خاکستری تیپ2 بوده است.

 

وی خاطرنشان کرد: بیش از 6 میلیون کیلوگرم کالا به ارزش بیش از 18 میلیون و 896 دلار از 12 کشور که عمده‌ترین آنها : ترکیه گرجستان، چین، امارات، آلمان ، هند، بوده وارد شده که عمده کالاهای وارداتی شامل گرانول نساجی ، نخ پلی استر ، انواع قطعات خودرو ، بذرسیب زمینی ، ترانسفرماتور و... بوده است.

 

نجفی ادامه داد: همچنین در این مدت مبلغ بیش از 3 میلیارد و 949 میلیون ریال ضمانت نامه بانکی از فعالان اقتصادی پذیرفته شده است.

 

مدیرکل گمرک استان همدان تصریح کرد: این اداره کل درسال جاری موفق شد در راستای طرح توسعه گمرک ملایر ، یک مجموعه که شامل انبار و محیط اداری و محوطه می‌باشد به مساحت تقریبی 3000 متر مربع را در شهرستان ملایر جهت استقرار گمرک این شهرستان به تملک خود درآورد که در حال حاضر در حال بازسازی ساختمان‌های این مجموعه جهت استقرار نیروهای گمرک این شهرستان می‌باشد.

 

وی گفت: در این مدت واحد حقوقی گمرک استان همدان 315 پرونده تشکیل شده در خصوص قاچاق کالا  را به ارزش بیش از 294 میلیارد و 310 میلیون و 50 هزار ریال مورد بررسی قرار داده و اعلام نظر نموده است.

 

وی گفت: این اداره کل همچنین توانست گمرک شهرستان نهاوند را به سیستم جامع امور گمرکی وصل نماید تا فعالان اقتصادی این شهرستان بتوانند کلیه امور مربوط به صادرات کالای خود را از گمرک نهاوند به انجام برسانند.

کد خبر 1030069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha