علل و ریشه های کاهش نرخ جمعیت باید مورد تحلیل و بررسی دقیق قرار گیرد

کارشناس و پژوهشگر حوزه علمیه خواهران بر لزوم تحلیل و بررسی دقیق علل و ریشه های کاهش نرخ جمعیت کشور در سال های اخیر تأکید کرد.

«نرجس شکرزاده» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم با بیان این که در سال های اخیر یکی از دغدغه ها و نگرانی های مطرح در کشور ما مربوط به بحث کاهش جمعیت بوده است، اظهار داشت: این موضوع آن چنان بوده که مقام معظم رهبری از آن به عنوان مقوله ای تلخ یاد کرده و در بیانات و رهنمودهای خویش به طور جدی خواستار زمینه سازی برای رفع این نگرانی شده اند.

 

کارشناس و پژوهشگر حوزه علمیه خواهران افزود: بر اساس آمارها و نمودارهایی که وجود دارد، چند سالی است در کشور شاهد سیر نزولی جمعیت هستیم که قسمتی از آن ریشه در مشکل عدم ازدواج بخش قابل توجهی از نسل جوان به دلایل اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی دارد و بخش دیگر مربوط به معضلاتی چون نازایی بعضی از زوجین و یا کاهش فرزندآوری دیگر زوج ها می شود.

 

وی گفت: متأسفانه چندی پیش در تحلیلی می خواندم که بر اساس بررسی های علمی و پژوهشی صورت گرفته، سریع ترین نرخ کاهش جمعیت در دنیا طی یکی دو دهه اخیر، مربوط به کشور ماست و این درحالی است که از مدت ها پیش باید زنگ خطر در این خصوص برای همه به خصوص مدیران و مسئولان به صدا درمی آمد.

 

شکرزاده همچنین خاطرنشان کرد: معضل دیگری که در این رابطه حتماً باید به آن توجه کرد، ناظر به افزایش میزان سقط جنین در چند سال اخیر است که این مساله باید از ابعاد علمی، فرهنگی، دینی و اعتقادی، روان شناختی و جامعه شناسانه مورد توجه و تحلیل کارشناسان و صاحب نظران امر قرار گیرد تا بلکه برای مقابله با آن، چاره اندیشی شود.

 

وی گفت: گرچه به طور جدی معتقدم که مسئولان و دولتمردان باید برای رفع تنگناهای معیشتی و اقتصادی مردم و فراهم کردن زمینه ازدواج و اشتغال جوانان، همت بلندی از خود نشان داده و در مقام عمل بکوشند، اما از آن سو نمی توان از ریشه ها و علل فرهنگی و اجتماعی مرتبط با کاهش آمار ازدواج و همچنین کاهش میزان فرزند آوری خانواده ها خصوصاً زوج های جوان به علت تغییر سبک زندگی غافل شد که البته بحث در این زمینه مجال مفصل تری را می طلبد.

کد خبر 1042874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha