احداث واحد هاى درمانى از سوی جمعیت خیریه نوبر تبریز

مدیر عامل جمعیت خیریه نوبر، احداث واحد هاى درمانى را يکى از چشمگيرترين فعاليت هاي این جمعيت خيريه عنوان کرد که با سرمايه نيکوکاران بلند همت انجام شده و استمرار دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، موسسات خیریه بسیاری در تبریز فعالیت  دارند و این حضور، فعالیت و همدلی باعث ایجاد زیبایی های معنوی و بصری بسیاری درسطح شهر شده است.

این موسسات خیریه در راستای سرپرستی ایتام، تهیه مسکن، مدرسه سازی و بیمارستان سازی و خیلی فعالیت های خیریه دیگر فعالیت می کند.

اما یکی از این موسسات، عیادت از بیماران و رسیدگی به خانواده های افراد بیمار را یکی از شاخه های فعالیت دایمی خود قرار داده و به تجهیز و احداث چندین بیمارستان نیز  در سطح تبریز و استان آذربایجان شرقی و حتی در برخی موارد خارج از استان نیز پرداخته است.

در جهت آشنایی با این مراکز درمانی و بخش های مختلف آن، گفتگویی با «کاظم خاماچی»، مدیر عامل جمعیت خیریه نوبر ترتیب داده شده است تا ضمن معرفی مراکز درمانی با فعالیت های این مراکز نیز آشنا شویم.

عیادت از بیماران یکی از شاخه های دایمی فعالیت جمعیت خیریه نوبر می باشد، آغاز به کار این بخش جمعیت چگونه بوده و چه خدماتی را شامل می شود.

شاخه عيادت بيمار جمعيت خيريه نوبر تبريز فعاليت خود را براي كمك به بيماران بي‌بضاعت از سال ۱۳۴۸آغاز كرد و در طول اين مدت در زمينه‌هاي مختلف فعاليت داشته است و بیش از ۱۰هزار خانواده را در این شاخه تحت سرپرستی جمعیت داریم.تامين ویزیت پزشكان، تهيه دارو، انجام رايگان راديولوژي، سونوگرافي، سي تي اسكن، ام آر اي، فيزيوتراپي، عمل‌هاي جراحي، تهيه ملزومات پزشكي از قبيل دريچه ميترال، پلاتين‌هاي عمل‌هاي ارتوپدي، عينك، دندان مصنوعي، ويلچر، كفش طبي از مواردی است که به خانواده بیماران تحت پوشش ارایه می شود.

علاوه بر این موارد ذکر شده، چه خدمات و تعرفه هایی شامل اقدامات جمعیت خیریه نوبر است.

عيادت بيماران بيمارستان رواني، مراجعه به آسايشگاه عقب مانده‌هاي ذهني، اعزام بيمار به ساير مراكز مجهز داخلي و در صورت نياز به خارج از كشور، پرداخت بدهي ضروري بيماران ، پرداخت حق بيمه درماني، پرداخت مستمري به خانواده‌هاي بيماران كم درآمد و يا بدون درآمد، خريد اشتراک آب، برق، گاز شهري، تعمير منازل مسكوني بيماران در صورت ضرورت و ترتيب گردش‌هاي دسته جمعي بيماران رواني در فصل مناسب با همراهي اعضای هیئت مدیره موسسه از دیگر همراهی هایی است که این جمعیت با خانواده های تحت حمایت خود دارد.

چه مراحلی برای تحت حمایت در آوردن خانوده یک بیمار توسط جمعیت انجام می شود.

به هر وسيله‌اى که اطلاع حاصل شود فردى بيمار است و يا خانواده‌اى سرپرست خود را از دست داده و احتياج به کمک دارند، در مرحله اول آدرس منزل فرد يا خانواده مددجو اخذ و در اولين فرصت ممکن دو نفر از اعضاء جمعيت به خانه آنان رفته و با اخذ اجازه، وارد منزلشان مي شوند.پس از گفتگوهاى لازم که فنى هم هست و رويت وضع حالى و مالى آنان، اگر نظر مسئولين مثبت باشد با تنظيم پرسشنامه‌اى تحت حمايت قرار مى‌گيرند. در تمام موارد، براى درمان بيماران از امکانات برتر و بهينه درمانى استفاده مى‌شود و اکثراً در مراکز مجهز و اختصاصى جمعيت خيريه نوبر انجام مى‌گيرد که اين امر باعث افزايش کيفيت درمان و کاهش هزينه مداوا مى‌باشد. يکى از چشمگيرترين فعاليت هايى که توسط جمعيت خيريه نوبر با سرمايه نيکوکاران بلند همت انجام پذيرفته و استمرار هم دارد، احداث واحد هاى درمانى است.

چه مراکز درمانی توسط جمعیت تاسیس شده است؟

بيمارستان هاى بسيار مدرن و مجهزى توسط جمعيت خيريه نوبر بنا شده كه از افتخارات عالم پزشکى کشور محسوب مي‌شوند. بيمارستان کليوى بنام حضرت اميرالمومنين على ابن ابيطالب(ع)، بيمارستان سوانح و سوختگى بنام حضرت امام حسن مجتبى(ع)، بيمارستان روانى به نام حضرت سيد الشهدا امام حسين (ع) و بيمارستان جنرال زنان به نام حضرت فاطمه (ع) و همچنین تجهیز برخی بخش های درمانی و خرید تخت بیمارستانی از جمله اقدامات حمعیت خیریه نوبر در این بخش می باشد.

ما را با نحوه احداث و تجهیز بیمارستان کلیوی جمعیت خیریه نوبر آشنا کنید.

بيمارستان کليوى بنام حضرت اميرالمومنين على ابن ابيطالب(ع)، در سال ۱۳۷۰ در خيابان قدس تبریز در زمينى به مساحت ۷۷۰۰ متر مربع با زير بناى ۱۱۲۰۰ متر مربع آغاز و در سال ۱۳۷۵ به اتمام رسيده و افتتاح شد و از لحاظ ساختمان، تجهيزات پزشکى و سيستم درمان، در ايران و شايد در خاورميانه بى نظير است و به بخش‌هاى همودياليز، اتاق هاى عمل جراحى پيشرفته، بخش آى سى يو، سى سى يو، اورژانس، درمانگاه هاى تخصصى، بخش‌هاى داخلى، جراحى و آنکولژى، سنگ شکن، راديولژى، سونوگرافى، دندانپزشکى، زنان و زايمان،  آزمايشگاه ميکروبيولوژى و پاتولوژى و ساير واحدهاى خدماتى و درمانى مجهز مى‌باشد. اين بيمارستان از بدو تأسيس تا امروز در اثر تلاش تمامى دست اندركاران و با وجود پزشكان متخصص و فوق تخصص و قوى و امين، هميشه درجه يك بوده و هست و در مقابل خدمات ممتاز وجه دريافتى طبق تعرفه دولتى (كه نازل تر از آن حق درمان تعريف نشده) مى‌باشد. ضمناً در اين بيمارستان فرد سيگارى استخدام نشده و با جديت تمام با سيگار مبارزه مى‌شود.

 بيمارستان سوانح و سوختگى امام حسن مجتبى در چه سالی تاسیس شد؟

این بیمارستان دومين بيمارستانى که ضرورت ساخت آن در اولويت قرار داشت و توسط جمعيت خيريه نوبر احداث گرديد بيمارستان ۳۰۰تختخوابى سوانح و سوختگى با ۱۶۰۰۰ متر مربع زير بنا در سال۱۳۸۰ به اتمام رسيد. قبلاً در استان آذربايجان شرقى و استانهاى همجوار بيمارستانى مستقل مخصوص سوانح و سوختگى وجود نداشت و اکثر مبتلايان در تنگناى درمان قرار داشتند اين کار مهم توسط اين مؤسسه انجام گرديد و اداره آن با يک قرارداد رسمى به عهده دانشگاه علوم پزشکى تبريز مى‌باشد که با اشراف هیئت مديره خيريه نوبر با کم و کيف مطلوب در خدمت مردم، خصوصاً محرومين قرار گرفته است.

با توجه به اینکه بحث بیماران روانی در حوزه پزشکی و در میان خود مردم، بخش مهجوری است در این زمینه هم فعالیت از طرف خیریه انجام شده است؟

تعداد بيماران روانى حاد و ضعيف در استان آذربايجان شرقى حدود ۱۴۰۰۰ نفر بود و براى اين همه مريض و بيماران استان هاى هم جوار فقط يک بيمارستان 300 تختخوابى مخصوص بيماران روانى در تبريز و يک بيمارستان ۷۰ تخت خوابى در اروميه وجود داشت.
با اين کثرت بيمار و محدود بودن تخت بسترى، بيماران هر چند سخت و بد حال در منازل خود بودند و حادثه‌ها بوجود مى‌آوردند و در نتيجه عدم مراقبت هاى لازم و دورى از درمان، حالشان بد و بدتر مى‌شد.
حضور دائم اين بيماران در منزل، گاهى به فجايع دردناک مانند قتل همسر و فرزند و آسيب به ساکنين خانه منجر مى‌شد اما به دليل نداشتن ظرفيت بيمارستانى، امکان انتقال آنان به بيمارستان وجود نداشت.
اين مشکل مدتها در هیئت مديره جمعيت خيريه نوبر مطرح بود تا اينکه در سال ۱۳۷۵ در مجاورت همان بيمارستان روانى سابق يک بيمارستان بسيار مدرن 300 تخت خوابى ديگر توسط خيريه نوبر به نام  بيمارستان روانى حضرت سيد الشهدا امام حسين (ع)  احداث شد و از سال ۱۳۷۸ با تمام ظرفيت، با همت دانشگاه علوم پزشکى تبريز اداره مى‌شود و مشکل بزرگ بيماران روانى را تا حدود زيادى حل کرده استاما هنوز هم شهر تبريز با كمبود تخت بيمار روانى مواجه بوده و باز بيماران به خانه‌هاى خودشان سوق داده مى‌شوند که جمعيت خيريه نوبر آماده ساخت يك بيمارستان 600 تختخوابى هست

بيمارستان حضرت فاطمه (س) به عنوان بیمارستان ویژه زنان با چه نگرشی احداث شد؟

ساختمان بيمارستان ۱۲۰ تخت خوابى جنرال زنان بنام يگانه دخت حضرت نبى اکرم حضرت زهرا سلام ا... عليها تكميل و راه‌اندازى شده است.
اين مرکز براى احترام به خانم‌ها، فقط براى معالجه بيماران زن ساخته شده به طوري که کليه کادر درمان و ادارى (غير از نگهبان، راننده و مسئولان موتورخانه) همگى از خانم‌ها بوده و تمام مشکلات درمانى بيماران اعم از داخلى و جراحى توسط پزشکان متخصص زن حل و فصل مى‌شود.
اين بيمارستان با مشارکت مالى دانشگاه علوم پزشکى و جمعيت خيريه نوبر (توسط دفتر فنى خيريه نوبر) ساخته شده و همانند بيمارستان سوانح و روانى (طبق قراردادى) اداره آن به عهده دانشگاه مي باشد. و در حال حاضر يكی از فعال‌ترين و معتبر ترين بيمارستان‌هاى تبريز است.

کد خبر 1060463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha