سند تحول دستگاه قضایی محور و اساس فعالیت های قوه قضاییه است/  جلوگیری از تصرف  ۱۶۰۰ هکتار اراضی ملی

دهقانی گفت: هدف از سند تحول قضایی، استقرار عدالت، اقتدار قوه قضاییه با رعایت اصل بی طرفی، حفظ کرامت مردم و مراجعین و کم کردن فاصله بین وضع موجود تا وضعیت مطلوب بوده و هست.

به گزارش خبرگزاری شبستان از ایلام، رئیس کل دادگستری استان ایلام در سخنان پیش از خطبه های امروز نماز جمعه ایلام در مصلی بزرگ امام خمینی(ره ) با تبریک هفته قوه قضاییه و گرامیداشت یاد و خاطره شهید بهشتی و هفتاد و دو تن از یارانش،  اظهار کرد: پیروزی شکوهمند مردم در انتخابات ۲۸ خرداد با  مشارکت حداکثری و فعال مردم رقم خورد، هر گاه مردم استان ایلام نیاز بوده است همواره حضور عزتمندانه و مقتدرانه داشته اند.


«علی دهقانی» تصریح کرد: با انتخاب آیت الله  رئیسی به عنوان رییس جمهور، هم در  وضعیت معیشت و اقتصاد مردم و جامعه تغییر حاصل خواهد شد و هم تحولات و تغییرات مثبتی را در عرصه های مختلف در کشور شاهد خواهیم بود.


وی یادآور شد: در بیانیه گام دوم انقلاب که مقام معظم رهبری صادر فرمودند مطالباتی صریح از قوه قضاییه بیان داشته اند و بر همین اساس  و با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب در بحث دستگاه قضایی اسلامی و مبتنی بر شرع مقدس، با استفاده از صاحبنظران و تاثیرگذاران این حوزه، سند تحول قضایی تنظیم و تدوین شد و این سند محور و اساس فعالیت های قوه قضاییه است.


دهقانی یادآور شد: هدف از این سند استقرار عدالت، اقتدار قوه قضاییه با رعایت بی طرفی با حفظ کرامت مردم و مراجعین و کم کردن فاصله بین وضع موجود تا وضعیت مطلوب بوده و هست.

 

وی بیان کرد: دستگاه قضایی مسول تحقق بخشیدن عدالت در جامعه است و  با استفاده از ظرفیت های حاکمیتی و مردمی با محور قرار دادن مردم و مراجعین به این وظیفه و تکلیف خود در سند تحول قوه قضایی انجام  وظیفه خواهد کرد.


رئیس کل دادگستری استان ایلام  گفت: دستیابی سریع و سهل به عدالت و تسهیل در رسیدگی به عدالت که همان عدالت آسان و رضایتمندی مردم است از مهم ترین اولویت های دستگاه قضایی در استان است.


دهقانی افزود: اگر به حرف مردم توجه شد، رسیدگی، احقاق حق، پاسخگویی اقناع کننده و قانون با اقتدار انجام شد، اگر با فساد قاطعانه برخورد شد رضایتمندی مردم را به دنبال خواهد داشت و ما و همه خدمتگزاران مردم در این دستگاه تاثیرگذار اگر توانستیم در عمل رفع تظلم کنیم، رضایت مندی مردم حاصل می شود.


وی یادآور شد: رضایتمندی مردم با حرف در مورد اجرای عدالت اجرا نمی شود با عمل اجرا می شود، وقتی مردم به این نتیجه برسند که به حقوق مردم در دستگاه قضایی توجه می شود به حیثیت و کرامت مردم توجه شود، رضایتمندی مردم ایجاد می شود و آن زمان است که به دستگاه قضایی مطلوب می رسیم.


رئیس کل دادگستری استان ایلام با بیان اینکه در سال گذشته ۵۱ هزار و ۹۹۵ پرونده یکتا قضایی به دستگاه قضایی استان وارد شده است که این میزان کاهش ۴ درصدی نسبت به سال ۹۸ داشته است، ابراز کرد: تلاش می شود که روند رسیدگی به پرونده ها در سطح دادگاه های استان کاهش یابد.

 

وی بیان کرد: 28درصد پروندها های مانده سال گذشته مختومه و صد درصد پرونده های مسن و معوق رسیدگی شده است، زمان رسیدگی به 15درصد کاهش یافته و میانگین آن در استان به زیر صد در روز کاهش یافته است،بیش از چهل سامانه هوشمند برای رسیدگی به پرونده‌های قضایی از جمله سامانه نوبت دهی ایجاد شده است که موجب کاهش مراجعات در ایام کرونا به سیستم قضایی شده است.

 

دهقانی یادآور شد: در زمینه حقوق بیت المال ۱۶۰۰هکتار از اراضی ملی با حکم دستگاه قضایی به بیت‌المال بازگشته است، در بحث ستاد اقتصادی مقاومتی و رفع موانع تولید در دستگاه قضایی که با حضور دستگاه های مختلف اجرایی تشکیل شده است، در این مدت  ۵۶ واحد تولیدی یا از تعطیلی آن جلوگیری شده و یا به چرخه تولید بازگشته است.

 

رئیس کل دادگستری استان ایلام خاطرنشان کرد:در حوزه پزشک قانونی آزمایشگاه سم شناسی در استان راه اندازی شده است، اداره پزشکی قانونی در بسیاری از شهرستان ها استان راه اندازی شد و در شهرستان چوار نیز دادگستری این شهرستان تازه تاسیس و  همچنین در شهرستان هلیلان راه اندازی شده است.

کد خبر 1069992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha