موتور محرک رشد اقتصادی انجام سرمایه گذاری است

شقاقی با اشاره به اینکه موتور محرک رشد اقتصادی انجام سرمایه گذاری است، گفت: به علت نبود سرمایه گذاری در طول ۱۰ سال گذشته، اقتصاد ایران ۲۰ درصد کوچکتر شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، وحید شقاقی، کارشناس اموراقتصادی شب گذشته (دوشنبه 29 شهریور) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما در بررسی رشد اقتصادی کشور با بیان اینکه موتور محرک رشد اقتصادی انجام سرمایه گذاری است و به علت نبود سرمایه گذاری در طول 10 سال گذشته، اقتصاد ایران 20 درصد کوچکتر شده است. در آخرین آمار بانک جهانی تولید ناخالص داخلی ایران در قدرت برابری خرید که قبلا رتبه 18 بودیم به رتبه 22 تنزل پیدا کردیم، زیرا میزان تولید ناخالص داخلی ایران از 1350 میلیارد دلار به 1100 میلیارد دلار در سال کاهش یافته است.

 

وی با ابراز تاسف نسبت به اینکه ایران در دهه 90 کمترین رشد را داشته است، گفت: خوشبختانه امسال رشد اقتصادی ایران به 3.4 تا 4 درصد افزایش خواهد یافت و اگر تحریم ها بر داشته شود ممکن است رشد اقتصادی ایران به بیش از 8 درصد برسد.

 

شقاقی با بیان اینکه آمارها نشان می دهد که متوسط رشد اقتصادی ایران در دهه 90 معادل صفر بوده است، گفت: در طول یک دهه اقتصاد ایران رشد و توسعه را تجربه نکرد و کرونا نیز مزید بر علت شد و هم اکنون اقتصادی ایران با کشورهای مشابه فاصله زیادی پیدا کرده است.

 

وی با تاکید بر اینکه عدم پیش بینی پذیر بودن، کاهش قدرت خرید مردم  و نبود سرمایه گذاری از موانع بزرگ رشد اقتصادی ایران است، گفت: رشد و توسعه اقتصادی نیازمند رونق کسب و کار، افزایش سرمایه گذاری ها، مقابله با فساد و رانت و دیپلماسی قوی اقتصادی است.

کد خبر 1096706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha