دمشق: آمریکا مانع اصلی بازگشت سوریه به وضعیت عادی است

هیأت های هماهنگی روسیه و سوریه تأکید کردند که حضور غیر قانونی آمریکا و همپیمانانش در سوریه، مانع اصلی بازگشت این کشور به وضعیت عادی است؛ زیرا منابع سوریه را غارت می‌کنند و در حال ایجاد تنش در منطقه هستند

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «العالم» ، هیئت های هماهنگی روسیه و سوریه تأکید کردند که وضعیت سوریه رو به بهبود است و شرایط برای بازگشت آوارگان سوری فراهم می‌شود.

این هیأت ها با انتشار بیانیه‌ای گفتند که «حضور غیر قانونی آمریکا و همپیمانانش در سوریه، مانع اصلی بازگشت این کشور به وضعیت عادی است؛ زیرا منابع سوریه را غارت می‌کنند و در حال ایجاد تنش در منطقه هستند».

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) ضمن نقل این بیانیه گزارش داد، آمریکا منطقه «التنف» (شرق سوریه) را به صورت غیر قانونی اشغال کرده است و این کشور نمی‌تواند، امنیت را در مناطق اشغالی خود تأمین کند.

این هیأتها تأکید کردند، آمریکا باید هر چه سریعتر به اشغال اراضی سوریه پایان داده و کنترل آن را در اختیار دولت سوریه قرار دهد و همچنین درباره وضعیت اقتصادی و اجتماعی هم باید تحریمهای غیر قانونی را لغو کند.

در این بیانیه آمده است، دولت سوریه تلاش می‌کند شرایط را برای بازگشت شهروندان خود و حل و فصل وضعیت آنان فراهم کند

بر اساس این بیانیه، تا به امروز دو میلیون و ۳۰۶ هزار و ۵۸۴ شهروند سوری به محل اقامت خود بازگشته‌اند.

علی‌رغم بازگشت بسیاری از کشورهای به روابط دیپلمات طبیعی با دولت سوریه بعد از یک دهه جنگ در این کشور، اما آمریکا هنوز بر مواضع خصمانه خود تاکید دارد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به تازگی تاکید کرد که دولت واشنگتن هیچ برنامه‌ای برای «عادی‌سازی یا ارتقای» روابط دیپلماتیک با دولت سوریه به ریاست «بشار اسد» ندارد.

این دیپلمات آمریکایی همچنین گفت که واشنگتن دیگر کشورها را نیز از بازگرداندن روابط خود با دولت دمشق به حالت طبیعی منع می‌کند.

این در حالی است که دولت سوریه، حضور آمریکا در خاک خود را اشغالگرانه می‌داند و تأکید دارد که به این مسئله پایان خواهد داد.

کد خبر 1101606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha