خشکسالی ها ذخیره آب سد بارزو را کاهش داد

مدیر امور منابع آب شیروان گفت: خشکسالی ها ذخیره آب سد بارزو را کاهش داد.

«اسحاق خسروپناه» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهارکرد: به دلیل خشکسالی و کاهش بارندگی امسال، حجم ذخیره آب سد بارزو این شهرستان نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۵۰ درصد کاهش داشته است.

 

مدیر امور منابع آب شیروان خاطرنشان کرد: اینک حجم ذخیره آب این سد ۱۷.۵ میلیون مترمکعب است که این میزان در مدت مشابه سال قبل، ۳۵ میلیون مترمکعب بوده است.

 

خسروپناه با اشاره به مصارف آب این سد جهت استفاده کشاورزی، شرب و صنعت عنوان کرد: کل مصارف آب تحویل داده شده سد بارزو به سه بخش مزبور در سال گذشته، ۱۹ میلیون مترمکعب بوده که برای سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰، ۹ میلیون مترمکعب آب در نظر گرفته شده که با توجه به اینکه هنوز کشت زراعی شروع نشده تاکنون فقط نیم میلیون مترمکعب آب تحویل داده شده است.

 

وی اضافه کرد: با توجه به پیش بینی های هواشناسی و کاهش بارندگی هایی که در پیش رو است محدودیت کشت بهاره را داریم که به کشاورزان توصیه می شود با تمرکز به کشت پاییزه داشته و الگوی کشت را رعایت کنند.

 

 وی تصریح کرد: میزان بارندگی شهرستان از ابتدای سال آبی تاکنون، ۱۸.۵ میلی متر و در مدت مشابه سال گذشته، ۹ میلی متر و در دراز مدت ۱۲ میلی متر ثبت شده است.

 

مدیر امور منابع آب شیروان گفت: سد بارزو شیروان، پس از شیرین دره مانه و سملقان، دومین سد بزرگ خراسان شمالی به شمار می آید که توان ذخیره سازی مخزن آن ۹۲ میلیون مترمکعب است و هم اکنون حجم تراز و ایمنی پایدار این سد ۸.۵ میلیون متر مکعب است.

 

این سد در سال ۱۳۸۱ با هدف مهار و کنترل سیلاب های فصلی و تامین قسمتی از آب صنعت، آشامیدن شهر شیروان و کشاورزی اراضی پایاب به بهره برداری رسید.

 

توان تنظیم آب این سد سالانه ۴۴ میلیون متر مکعب و گنجایش مخزن آن ۹۲ میلیون متر مکعب است.

 

سد بارزو در ۴۰ کیلومتری شمال شهر شیروان قرار دارد.

کد خبر 1112422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha