همایش بزرگداشت استاد محمد عابد تبریزی برگزار می‌شود

آئین بزرگداشت پانزدهمین سالگرد ارتحال استاد محمد عابد تبریزی؛ چهاردهم آذر در تالار پتروشیمی تبریز برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، «سیدقاسم ناظمی» در مراسم رونمایی از پوستر آئین بزرگداشت پانزدهمین سالگرد ارتحال استاد محمد عابد تبریزی که در بیت امام جمعه تبریز برگزار شد، اظهار داشت: استاد عابد یکی از سرمایه‌های معنوی ما در استان  و سید الشعرای شعر آیینی و اهل بیت است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان،‌ اشعار استاد عابد را دارای محتوایی متعالی دانست و گفت: استاد عابد شاعری بابصیرت و مسلط به علوم و فنون شعری بود که با ترکیب این دو توانمندی اشعاری شایسته در حوزه شعر عاشورایی خلق می‌کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که مهمترین رسالت شعر آیینی و عاشورایی معرفت افزایی است، خاطرنشان کرد: باید زمینه نشر و گسترش این نوع شعر در جامعه از سوی متولیان فرهنگی و شعرا فراهم شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: تولید شعر فاخر و ارائه آن موجب می‌شود تا شعرهای نازل به مجالس مدح و مرثیه ائمه معصومین (ع) راه نیابد.

وی، شعر آیینی وعاشورایی در آذربایجان‌شرقی و تبریز را دارای صبغه و پیشینه‌ای درخشان برشمرد و گفت: آذربایجان و تبریز در حوزه‌ی شعر آئینی در طول تاریخ همواره جایگاهی شاخص و ویژه داشته و نقش آفرینی شعرای آینی این دیار ، فخامت شعر آیینی و بزرگانی که در این حوزه از آذربایجان‌شرقی برخاسته‌اند زبانزد عام و خاص است.

ناظمی، با تأکید بر این‌که باید فرصت‌های به وجود آمده در عرصه‌ی شعر را تبدیل به اتفاقات و رویدادهایی ماندگار برای شعر آذربایجان بکنیم، تصریح کرد: این پیشینه‌ مستحکم ادبی را با تربیت شاعران شایسته و فرهیخته پیوند دهیم.

​گفتنی است، از مرحوم استاد عابد دیوان اشعار و کتابهای «ماه در محاق» و «مهر در شفق» به زبان فارسی و «ستاره سحرگاهی» به زبان ترکی که همه در رثای اهل بیت (ع) هستند به یادگار مانده است.

کد خبر 1120650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha