آیین گرامیداشت استاد محمد عابد برگزار می‌شود

آیین گرامیداشت پانزدهمین سالگرد ارتحال شاعر جواهرکلام استاد محمد عابد با عنوان «درّ یتیم» در تبریز برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، آیین گرامیداشت پانزدهمین سالگرد ارتحال شاعر جواهرکلام استاد محمد عابد با عنوان «درّ یتیم» یکشنبه چهاردهم آذرماه ساعت 18 در سالن پتروشیمی تبریز برگزار می‌شود.

این آیین که با حضور مسئولین برجسته استان، میهمانان کشوری و جمعی از مداحان، شعرا و ادبا و همچنین عاشقان اهل بیت (ع) برگزار خواهد شد؛ با حضور حجت الاسلام محمود معرفت از واعظان برجسته کشور، حاج علی انسانی از شعرای پیشکسوت شعر آیینی و سیداحد خجسته از مداحان بنام کشور همراه خواهد بود.

همچنین در این آئین یاد و نام همراهان درگذشته استاد عابد از جمله حاج فیروز زیرک کار (فخر الذاکرین)، حاج بیوک آسایش جاوید، حاج محسن عسگری از مداحان برجسته کشور و  حیدر خوندل، محمد سهرابی(صدیق)، حیدر خسروشاهی(حزین)، غلامعلی طاهری خسروشاهی، احمد خانی (شکیب)، عباسعلی شبخیز و علی حاجی‌بلند از شعرای نامی اهل بیت (ع) گرامی داشته می شود.

براساس این گزارش آیین یاد شده با همکاری صدا و سیمای مرکز آذربایجان‌شرقی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز، سازمان تبلیغات اسلامی استان، بسیج هنرمندان استان، حوزه هنری استان، گروه فرهنگی مذهبی آیینه، انجمن ادبی رضوی،‌کانون مرکزی خدمت رضوی، انجمن خوشنویسان استان و انجمن ادبی استاد عابد برگزار می‌شود.

گفتنی است زنده یاد استاد محمد عابدی خیابان متخلص به "عابد تبریزی" در سال 1314 هجری شمسی در یک خاندان مذهبی دیده بر جهان گشود. پدر استاد عابد، ‌شادروان "مولانا یتیم" بود  که در شعر "یتیم" تخلص می کرد و در عصر خود از نخبه شاعران و قدوه عارفان بود. آن سخندان وارسته در عین بهره وری از عرفان ، ‌از مداحان سوخته جان و رثاگویان خاندان عصمت و طهارت بود.

زنده یاد استاد عابد در ایام نوجوانی و در سن 12 سالگی نخستین شعر خود را در عرض ارادت به مقام حضرت علی اکبر (ع) سرود و  محضر پدر بزرگوار خود و سایر اساتید بنام آن زمان را درک نمود و شیوه ها و سبک های مختلف شعر ترکی و فارسی را تسخیر کرد و با خلق آثار کم نظیری , شعر و ادب فارسی و ترکی را اعتلا بخشید.

استاد محمد عابد در هنر شعر و شاعری به دستیاری خلاقیت خارق العاده ای که داشت با بهره گیری از بی بدیل ترین بدایع به الفاظ صامت و بی حرکت روح و تحرک می بخشید و از جمله شعرای نادری بود که آثار نامیرایی در این زمینه از ایشان به یادگار مانده است.

سینه استاد گنجینه عظیمی از آیات قرآنی و احادیث اسلامی بود و  بر ادبیات عرب احاطه کامل داشت. از استاد عابد دیوان اشعار و کتابهای "ماه در محاق" و "مهر در شفق" به زبان فارسی و "ستاره سحرگاهی" به زبان ترکی که همه در رثای اهل بیت (ع) هستند به یادگار مانده است. این شاعر توانا و بلندآوازه در چهاردهم آذرماه 1385 دیده از جهان فرو بست.

 

 

کد خبر 1122706

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha