چهار گسل خطرناک در فارس وجود دارد

آزادی گفت: در فارس چهار گسل خطرناک وجود دارد که گسل «کره بس» از خان زنیان تا فراشبند قرار دارد، گسل کازرون، گسل «سبز پوشان» شیراز و گسل سروستان دیگر گسل های خطرناک فارس هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «رحیم آزادی»، امروز (یکشنبه 5 دی) در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در چند سال اخیر شاهد رخداد های متفاوتی در سطح استان فارس بودیم که هجوم ملخ، صاعقه، آفات کشاورزی، سرما زدگی، خشکسالی، سیل و زلزله از این قبیل بود، گفت: در این سه سال حدود 2 هزار رخداد طبیعی رخ داده است.

مدیر کل بحران استانداری فارس با یادآوری این مطلب که یکصد اخطاریه آماده باش به دستگاه ها ارائه کردیم، تاکید کرد: دستگاه ها پس از اخطاریه ها با تمام امکانات به صورت آماده باش فعال هستند.

وی با اشاره به اینکه سیل، زلزله و آتش سوزی ها بیشترین خسارت را می زند، اضافه کرد: پیشگیری، آمادگی، مقابله بازسازی و بازتوانی چهار رویه ایست که توسط مدیریت بحران مورد توجه و اجرا قرار می گیرد.

آزادی با تاکید بر اینکه امروز روز سالروز رخداد زلزله بم هست و این روز را به عنوان روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش بلایای طبیعی نام گذاری شده است، افزود: به همین مناسبت در سطح استان برنامه های مختلفی نظیر مانور، دوره های آموزشی، همایش های مختلف، تبلیغات شهری و مسابقات مختلف برگزار می شود.

وی با یادآوری این مطلب که ستاد مدیریت بحران به ریاست استاندار فارس برگزار می شود و رئیس شهرستان هم فرمانداران هستند، افزود: در رابطه با سیل و زلزله برنامه های مختلفی باید انجام شود و در هر بحران هم مردم و هم دولت به نحوی وظایفی به عهده دارند.

آزادی با تاکید بر اینکه مکان یابی برای ساخت شهرها و روستاهای جدید بر اساس گسل ها باید شکل گیرد و باید در شهرها و روستاهای کنونی هم مقاوم سازی هم شکل گیرد، اظهار کرد: مانور و آموزش باید برای مردم و مسئولین انجام شود.

وی بر لزوم بیمه شدن تجهیزات و امکانات دولتی و دارایی و سرمایه های مردم تاکید و خاطر نشان کرد: در سال 98 تعداد 222 زلزله بیش از سه ریشتر، در سال 99 تعداد 151 زلزله و در سال 1400 تعداد 53 بیش از سه ریشتر را شاهد بودیم.

آزادی در پاسخ به سئوالی در مورد بارندگی ها هم گفت: زمان بارندگی طبق نظریه هواشناسی هم مشخص است و از چند روز قبل اخطاریه ها را به سازمان ها ارائه می کنیم و برای بارش هر دستگاهی وظایفی دارند.

مدیر کل بحران استانداری فارس با یادآوری این مطلب که تمام روستاهایی که در معرض خطر بودند و سایر نقاط آسیب پذیر شناسایی کردیم، افزود: 240 روستا در معرض خطر سیل بودند که شناسایی شدند.

وی گفت: در فارس چهار گسل خطرناک وجود دارد که گسل «کره بس» از خان زنیان تا فراشبند قرار دارد، گسل کازرون، گسل «سبز پوشان» شیراز و گسل سروستان دیگر گسل های خطرناک فارس هستند.

آزادی تاکید کرد: در حوادث برخی مردم با ورود بی جا و تداخل در امور اجازه فعالیت مناسب را نمی دهند.

کد خبر 1130874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha