برای دستیابی به توسعه پایدار باید توجه ویژه ای به حوزه آموزش و سواد داشت

خدابنده با بیان اینکه سواد رکن توسعه است، لذا برای دستیابی به توسعه پایدار باید توجه ویژه‌ای به حوزه آموزش و سواد داشت، گفت:امروزه میانگین درصد باسوادی کشور ٩۶/۶ درصد و در استان خراسان رضوی ۹۷/٧ درصد است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «قاسمعلی خدابنده» امروز(۸ دی) در مراسم اختتامیه دوره توانمندسازی سوادآموزان با بیان اینکه اول تا هفتم دی ماه یادآور فرمان تاریخی حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر تشکیل نهضت سواد آموزی در کشور است اظهار داشت: فعالیت های سازمان نهضت سوادآموزی همواره منشا خیر و اثرات فراوانی در کشور بوده است.

 

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه درصد باسوادی نسبت به اوایل انقلاب رشد چشمگیری داشته است تصریح کرد: قبل از انقلاب حدود ۳۸ درصد بانوان و ۵۲ درصد آقایان باسواد بودند و این در حالی است که امروزه میانگین درصد باسوادی کشور ٩۶/۶ درصد و در استان خراسان رضوی ۹۷/٧ درصد است.

 

خدابنده با بیان اینکه حوزه سوادآموزی آموزش و پرورش خراسان رضوی در سطح کشور خوش درخشیده است، خاطرنشان کرد: ایثار، از خودگذشتگی و همت بالایی آموزش دهندگان سبب شده است تا در استان پهناور خراسان رضوی، میانگین نرخ باسوادی به درصد قابل قبول ٩٧/٧ برسد.

 

وی با اشاره به اینکه برنامه های متعددی در حوزه سوادآموزی اتباع خارجی توسط دستگاه تعلیم و تربیت استان خراسان رضوی اجرایی شده، اظهار داشت: سواد آموزان استان خراسان رضوی در کنار دوره های سواد آموزی، دوره های مهارت آموزی را در بیش از صد مرکز یاددهی یادگیری استان پشت سر می گذرانند، در این دوره ها علاوه بر مهارت های اجتماعی، عاطفی و تربیتی مهارت‌های حرفه‌ای، فنی و شغلی نیز آموزش داده می‌شود.

 

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه سواد رکن توسعه است، لذا برای دستیابی به توسعه پایدار باید توجه ویژه‌ای به حوزه آموزش و سواد داشت، تصریح کرد: امروزه علاوه بر سواد خواندن و نوشتن باید به سواد در حوزه های اقتصادی، عاطفی، ارتباطی، رسانه‌ای و دیجیتال نیز توجه ویژه‌ای نمود لذا باید به سمتی برویم که حوزه سواد آموزی را برای سوادآموزان گسترده‌تر کنیم.

 

«مصطفی اسدی» هم در این مراسم با بیان اینکه سازمان نهضت سوادآموزی با نگاه هوشمندانه امام خمینی(ره) در کمتر از یکسال پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاسیس شد اظهار داشت: تعریف سواد در گذشته توانایی خواندن، نوشتن و حساب کردن بود لیکن امروزه فرد باسواد کسی است که توانایی حل و فصل مسائل خود در سطح جامعه را داشته باشد.

 

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه این استان با فعالیت یکصد و هشت مرکز یاددهی یادگیری در سطح کشور پیشرو و پیشگام است، افزود: در این مراکز با رویکردی جامعه محور، تلفیقی از آموزش سواد و آموزش مهارت های اجتماعی و فنی و حرفه ای به بالغ بر هفت هزار نوسواد و یا بی سواد ارائه می شود.

 

اسدی ادامه داد: حدود ۲۹۶ هزار و ۸۰۰ نفر ساعت دوره توانمندسازی سواد آموزان در سطح استان برگزار گردید، در مشهد مقدس نیز این دوره ها به میزبانی آموزش و پرورش نواحی ۵ و ۷ برگزار شد.

 

کد خبر 1132080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha