كمبود ۴۰۰ كلاس درس در خراسان جنوبی/ ۱۹۹ پروژه آموزشی در حال ساخت است

چاوشان با بیان اینکه ۱۹۹ پروژه آموزشی در خراسان جنوبی در حال ساخت است، گفت: در سال جاری ۱۸۸ میلیارد و ۶۶۰ میلیون تومان اعتبار تخصیص یافته است که نسبت به سال گذشته ۷۶ درصد افزایش را نشان می دهد.

«محمود چاوشان» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند اظهار کرد: اکنون ۱۹۹ پروژه آموزشی در قالب ۴۹۶ کلاس درس با زیربنای ۸۲ هزار و ۱۵۶متر مربع در این استان در حال اجرا است که در مجموع میانگین پیشرفت فیزیکی آن بالای ۶۵ درصد است.

 

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی افزود: از این تعداد ۱۴۷ پروژه مشارکتی و ۵۲ پروژه غیرمشارکتی است و تکمیل آنها به ۳۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

 

وی بیان کرد: امسال ۱۳۱ میلیارد تومان اعتبار ملی محرومیت زدایی به خراسان جنوبی اختصاص یافت که تاکنون ۶۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای تکمیل پروژه های نیمه تمام آموزشی تخصیص یافته است.

 

چاوشان در ادامه گفت: در سال جاری ۱۸۸ میلیارد و ۶۶۰ میلیون تومان اعتبار تخصیص یافته است که نسبت به سال گذشته ۷۶ درصد افزایش را نشان می دهد.

 

تخصیص ضعیف اعتبارات استانی برای تکمیل پروژه های آموزشی

وی تصریح کرد: سال گذشته تخصص اعتبار استانی ۱۱ میلیارد و ۷۳۰ میلیون تومان بوده اما امسال از اعتبار ۴۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی تاکنون ۱۲ میلیارد و ۱۲۰ میلیون تومان بوده است که بسیار رقم ناچیزی است که با ادامه این وضعیت حدود ۴۰ پروژه های استانی با تعطیلی مواجه خواهد شد.

 

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی میزان اعتبارات خیرین مدرسه ساز در سال جاری را حدود ۵۰ میلیارد تومان دانست و افزود: ساخت هر کلاس درس در استان یک میلیارد تومان هزینه در بر دارد.

 

چاوشان با اشاره به اینکه ۲۰۰ کلاس درس نیاز آموزشی در مساکن مهر بیرجند است، تصریح کرد: مدارس حاشیه شهر با افزایش جمعیت دانش‌آموزی مواجه شده و اکنون سرانه فضای آموزشی در این مناطق ۲ مترمربع به ازای هر دانش آموز است که تا رسیدن سرانه کشوری ۵.۲۸ فاصله زیادی دارد و باید حدود ۱۵۰ کلاس درس در حاشیه شهر و شهرک‌های اقماری بیرجند از جمله امیرآباد، حاجی‌آباد، دستگرد و ... احداث شود.

 

وی با بیان اینکه موضوع کمبود کلاس درس در استان سبب شده هم اکنون ۵۲ مدرسه دو نوبته در بیرجند و هفت مدرسه در قاین فعالیت داشته باشند، گفت: در مجموع ۴۰۰ کلاس درس دیگر در خراسان جنوبی نیاز است که ساخته شود.

 

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی بیان کرد: سرانه فضای آموزشی استان به ازای هر دانش آموز ۶.۶۷ مترمربع است که نسبت به میانگین سرانه کشوری (۵.۲۸) بالاتر است اما خراسان جنوبی با استاندارد فضای آموزشی که ۸.۲ مترمربع است فاصله دارد.

 

۱۴۰ کلاس درس آماده بهره برداری در دهه فجر

چاوشان عنوان کرد: در راستای استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس از ابتدای سال گذشته هزار و ۸۶ کلاس درس و ۶۰۰ فضا اتاق در دست اجرا است که با پیشرفت ۹۵ درصدی زیرساخت ها و ۸۰ درصدی تجهیزات تا مهرماه ۱۴۰۱ به بهره برداری می رسد و اکنون تنها مشکل موتورخانه های فرسوده است که با تخصیص اعتبار انجام خواهد شد.

 

وی  ادامه داد: در حال حاضر ۱۰ درصد مدارس استان تخریبی، ۳۸ درصد نیازمند مقاوم‌سازی و بهسازی و ۵۲ درصد از استحکام استاندارد برخوردار است.

 

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌ جنوبی در پایان گفت: هم زمان با ایام‌الله دهه فجر ۱۴۰ کلاس درس در شهرستان های بیرجند، قاین، طبس، نهبندان، سربیشه، درمیان و بشرویه به بهره برداری می رسد.

 

 

کد خبر 1137571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha