لزوم ادامه جهاد تبیین برای مقابله با جریان سازی دشمن

حجت الاسلام راجی درباره علت تاکید مقام معظم رهبری بر جهاد تبیین گفت: در مقابل این جریان که دشمن می‌خواهد توقف کامل ایجاد کند و عقب گرد برای مردم ما صورت گیرد، جهاد تبیین لازم است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام سید محمدحسین راجی، پژوهشگر و مدرس دانشگاه شب گذشته (سه شنبه 20 بهمن) در برنامه گفتگوی ویژه خبری درباره علت تاکید مقام معظم رهبری بر جهاد تبیین با بیان اینکه در مقابل این جریان که دشمن می‌خواهد توقف کامل ایجاد کند و عقب گرد برای مردم ما صورت گیرد، جهاد تبیین لازم است، گفت: ”تبیین“ یعنی باز کردن گره‌های ذهنی؛ در ذهن مردم گره‌ای ایجاد و موجب توقف رشد آن‌ها می‌شود تا حرکت ایجاد نشود و ناامید شوند.

 

وی با تاکید بر لزوم جهاد تبیین ادامه داد: جهاد تبیین در همیشه تاریخ به ویژه در دوران اسلام، خیلی پررنگ بوده و معجزه اسلام، تبیین است معجزه کاملاً منطقی. کاری که ائمه بزرگوار معصوم در طول تاریخ انجام دادند تبیین بود، گره‌های ذهنی را باز می‌کردند. علمای بزرگ ما در طول بیش از ۱۱۰۰ سال، کارشان تبیین بود.

 

پژوهشگر و مدرس دانشگاه  با بیان اینکه خداوند در قرآن می‌فرماید «لا اکراه فی الدین» «قد تبیّن الرشد من الغی»؛ شما نمی‌توانید افکار را خلاف افعال، اجبار کنید، اما تحول فکری با تبیین صورت می‌گیرد، گفت: نقشه دشمن، واضح است، او می‌خواهد بگوید این ۴۳ سال مایه شرمساری بوده است و درختی که در این مدت میوه ندهد از این به بعد هم میوه نخواهد داد یعنی آینده بن بست خواهد بود.

 

وی با بیان اینکه برای شکستن این هژمونی رسانه‌ای و این جنگ عجیب شناختی که صورت گرفته است باید در مقابل آن جنگ تمام عیار؛ فوری عظیم تبیین را انجام دهیم که حضرت آقا نیز فرمودند هم فوری و هم جنگ عظیمی است، افزود: همان گونه که مقام معظم رهبری اشاره فرمودند گرد و غبار مشکلات اقتصادی بر روی دستاورد‌های بزرگ نظام در حوزه‌های داخلی و بین المللی سرپوش می‌گذارد و دشمن به علت برخی از عملکرد‌های مسئولان در سال‌های اخیر، مردم را به سمت اقتصاد، شرطی می‌کند که همه چیز را در پایه اقتصاد خلاصه کنید و به واسطه تفکر غرب گرا، همه این‌ها را باهم جمع می‌کند تا ناکارآمدی انقلاب اسلامی را به چشم جهانیان بکشاند و بگوید که ببینید قله اسلام که می‌خواست حکومت کند شده انقلاب اسلامی.

 

این پژوهشگر و مدرس دانشگاه با بیان اینکه دشمن می‌خواهد بگوید این ۴۳ سال، شرم آور بوده است، افزود: وظیفه ما این است که اقدامات مختلف جمهوری اسلامی را بیان کنیم و در این فضا باید جهاد تبیین صورت گیرد. مشکلاتی از جمله اقتصادی، تورم، بیکاری و فقر داریم، اما آیا این به معنای آن است که نظام، ناکارآمد بوده و نتوانسته است در این ۴۳ سال موفق باشد؟

 

راجی با بیان اینکه این گونه نیست، در هر جایی که دستاورد داشتیم به انقلاب و شعار‌های انقلاب پایبند بودیم و هر جا که از شعار‌های انقلاب، رویگردان شدیم مشکلات ایجاد شد یعنی مشکل ما انقلاب نبود، گفت: بلکه تفکراتی بود که خلاف جریان انقلاب می‌خواست حرکت کند و این حرکت انقلاب را سست یا در برخی از مصادیق، متوقف کرد.

 

این پژوهشگر و مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم، هفت دستاورد را برای ۴۰ ساله انقلاب مطرح می‌فرمایند، گفت: ثبات، امنیت و حفظ تمامیت ارضی، موتور پیشران کشور در عرصه علم و فناوری و ایجاد زیرساخت‌های حیاتی، اقتصادی و عمرانی، به اوج رساندن مشارکت مردمی، ارتقای شگفت آور بینش سیاسی آحاد مردم، سنگین کردن کفه عدالت در تقسیم امکانات عمومی کشور، افزایش چشمگیر معنویت و اخلاق در فضای عمومی جامعه و توان ایستادگی روزافزون در برابر قلدران، زورگویان و مستکبران جهان از جمله این دستاوردهاست که هر کدام از این موارد، شاخه‌های مختلفی است که مقام معظم رهبری نمونه‌های آن را در بیانیه گام دوم و سخنان مختلف خودشان بیان فرمودند.

 

راجی با اشاره به پیشرفت‌های علمی جمهوری اسلامی ایران گفت: ۲۰ سال پیش، هفت صدم تولید علم جهان را داشتیم، اما اکنون بیش از دو برابر نسبت جمعیتی ما، تولید علم ماست یعنی دو درصد. از نظر مقالات پر استناد و با کیفیت در سال ۲۰۰۹, چهار دهم درصد بودیم، اما اکنون سه و یک دهم درصد آن مقالات از آن کشورماست.

 

این پژوهشگر و مدرس دانشگاه با بیان اینکه در سال ۲۰۱۴ وارد مرحله سوم یعنی فناور محوری شدیم، اضافه کرد: حداقل ۱۷ اقدام به عنوان زیست بوم‌های فناوری انجام دادیم مانند شرکت‌های دانش بنیان، پارک علم و فناوری، مراکز نوآوری و شتاب دهنده‌ها و مانند آن و بر اساس برنامه مان در سال ۲۰۱۸ باید وارد مرحله آخر یعنی مرحله تبدیل علم به ثروت می‌شدیم، اما متأسفانه برخی مسئولانی که حضور داشتند اصلاً قائل به تولید نبودند و متأسفانه به این مرحله نرسیدیم.

 

وی با بیان اینکه اگر با یک همت جهادی به این مرحله تولید برسیم عموم مشکلات اقتصادی مان حل خواهد شد درباره اینکه در گام دوم انقلاب اسلامی و بر مبنای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، نقش جهاد تبیین چیست؟ گفت: اصل کار، جهاد تبیین است؛ اگر نتوانیم در ابعاد گوناگون، تبیین کنیم نمی‌توانیم خیلی پیشرفت‌های گسترده‌ای را داشته باشیم، زیرا با فکر و ذهن مردم کار داریم.

 

وی با اشاره به اینکه اگر ذهن متوقف شود، حرکت اتفاق نمی‌افتد، افزود: گام دوم، گامی است که باید با استفاده از تجارب گذشته از ظرفیت‌های این کشور استفاده کنیم. این دستاورد‌ها را در حالی به دست آوردیم که اصلاً از ظرفیت هایمان استفاده نکردیم. از ظرفیت‌های طبیعی مانند معادن و منابع و ظرفیت‌های انسانی مانند جوان‌ها باید استفاده کنیم.

 

راجی با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت جوان‌ها گفت: هر وقت به جوان‌ها اعتماد کردیم موفق شدیم؛ در دهه ۵۰ به جوان هایمان اعتماد کردیم و در انقلاب پیروز شدیم، در دهه ۶۰ اعتماد کردیم و در جنگ پیروز شدیم؛ در دهه ۸۰ اعتماد کردیم و در نانو و هسته‌ای و هوافضا و مانند آن پیشرفت کردیم و در دهه ۹۰ به جوان‌ها اعتماد کردیم در جریان سوریه، عراق و مدافعان حرم. پس بخشی از کاری که برای گام دوم باید در جهاد تبیین انجام دهیم، استفاده از ظرفیت هاست و رفع کردن گره‌های ذهنی برخی از مردم که دشمن، آن گره‌ها را با عملکرد نارسای برخی از مسئولان در ذهن‌ها ایجاد کرد.

کد خبر 1146809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha