دشت شیروان بیشترین کاهش آب زیرزمینی را دارد

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: دشت شیروان پس از دشت اسفراین و صفی آباد بیشترین کاهش آب زیرزمینی و کسری مخزن را دارد.

«وحید واسطه» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهارکرد: تراز سطح آب های زیرزمینی از هزار و ۵۰ به هزار و ۲۰ متر کاهش یافته که از سال ۷۲ تاکنون ۳۰ متر افت آب زیرزمینی داشته ایم.

 

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی خاطرنشان کرد: شیروان جزو دشت های ممنوعه بحرانی است از این جهت برداشت از منابع آب زیرزمینی بیش از حد تغذیه دشت هاست و هر ساله هم آبخوان ها منجر به کسری مخزن می شود.

 

واسطه اضافه کرد: این شهرستان دارای هزار و ۵۲۱ حلقه چاه آب با تخلیه ۵۲ میلیون مترمکعب است که ۱۵۶ حلقه چاه مجاز با هفت میلیون مترمکعب اضافه برداشت دارد و بخشی از چاه ها غیرمجاز است و بهره برداری از آنان عمدتا در سرشاخه ها برای تامین کسری آب در فصل تابستان استفاده می شود.

 

وی بیان کرد: هر سر شاخه کورکانلو و قوردانلو که بالادست سد هستند هر کدام کمتر از ۵۰۰ لیتر آب در ثانیه و رودخانه زوارم هم ۱۰۰ لیتر در ثانیه آبدهی دارد.

 

وی عنوان کرد: از ابتدای سال آبی تاکنون ۱۲۶ میلی متر بارندگی ثبت شده که نسبت به میانگین سال های گذشته، ۲۰ درصد و در درازمدت، ۲۵ درصد کاهش دارد.

 

واسطه افزود: شهرستان شیروان، ۴۸۶ دهنه چشمه با ۷۱ میلیون مترمکعب و ۷۴ رشته قنات با تخلیه ۲۳میلیون مترمکعب آب دارد که ۹۰.۶ درصد آب شیروان در بخش کشاورزی، ۷.۷ درصد در شرب و ۱.۷ درصد در صنعت مصرف می شود.

 

 

 

کد خبر 1157220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha