ضرورت پرداختن آگاهانه به موضوع جمعیت/راه اندازی ستاد راهبری جمعیت و خانواده در حوزه های علمیه

ساکی با بیان اینکه ما باید آگاهانه به مسئله جمعیت ورود پیدا کنیم،و مراقب باشیم در این مسیر دچار تفرقه و چندگانگی نشویم،گفت: در این خصوص تدابیری اندیشیده شده است که راه اندازی ستاد راهبری جمعیت و خانواده در حوزه های علمیه از آن جمله است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین رسول ساکی امروز(یکشنبه1خرداد) در همایش «ایران جوان» که از سوی دفتر امور بانوان و خانواده استانداری قم و با همکاری ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد و اداره کل تبلیغ جامعه الزهرا (س) در حال برگزاری است گفت: درضرورت پرداختن به موضوع جمعیت همین بس که مقام معظم رهبری آینده هولناک پیری در کشور را مطرح می کنند.

 

دبیر شورای راهبری جمعیت و خانواده حوزه های علمیه  با اشاره به مشکلات جمعیتی که برای کشور ایران به وجود آمده است،گفت:  اینکه کجا بودیم و کجا هستیم، مهم است، دهه شصت میانیگن نرخ باروری 6 و 4 تا 7 بوده است، یعنی به ازای 10 زن 64 فرزند متولد می شد.

 

وی ادامه داد: اما حاکمیت را به این جمع بندی رساندند که در سال 90 نرخ باروری به 4 برسد و یک هدف برای بیش از 20 سال طراحی شد.

 

ساکی تصریح کرد: آن روزها مباحث داغی مطرح بود، یکی از مباحثی که در مجلس شورای اسلامی مطرح شد این بود که برای این که در تنظیم جمعیت موفق باشیم باید زنان را به بیرون از خانه بکشیم. ما مخالف اشتغال زنان نیستیم اما این روند ادامه پیدا کرد به طوری که در سال 1371 به نرخ باروری 4 رسیدیم در حالی که این نرخ باروری برای سال 1390 تعریف شده بود.

 

وی با بیان اینکه سازمان های بین المللی چند سناریو برای ما تعریف کردند افزود:  یک سناریو این بود که اگر این نرخ باروری ادامه پیدا کند، جمهوری اسلامی به عنوان پناه شیعیان و مستضعفان قدرتمندتر خواهد شد و لازم است که این حرکت متوقف شود .

 

دبیر شورای راهبری جمعیت و خانواده حوزه های علمیه  با بیان اینکه ما باید به مسئله جمعیت ورود پیدا کنیم، گفت: اما باز در این شرایط خطری مارا تهدید می‌کند، وآن تفرقه و جدایی و چندگانگی است،ما باید این مسئله را مورد توجه قرار دهیم و برای اینکه چنین مشکلاتی به وجود نیاید، تدابیری اندیشیده شده است، از جمله راه اندازی ستاد راهبری جمعیت و خانواده حوزه های علمیه که با حضور آیت‌الله اعرافی و شورای عالی هماهنگی نهادهای حوزوی فعالیت می‌کند.

 

وی ادامه داد: به عنوان قدم اول در ستاد، سند راهبری و راهبردهای کلان مشخص شدند، برنامه های پنج ساله ترسیم شد و برش یکساله در برنامه ها تعریف شد.

 

دبیر شورای راهبری جمعیت و خانواده حوزه های علمیه  تصریح کرد: ما در ستاد، تسهیل گری کردیم و در جلسات مجلس شورای اسلامی نیزحضور داشتیم. در قانون هر جا خدمتی برای دانشجویان دیده شده، برای طلاب هم وجود دارد که موضوع مسکن و زمین برای خانواده های پرجمعیت و مرخصی بانوان طلبه هنگام بارداری از آن جمله است که در حال پیگیری است.

 

وی ادامه داد: در بحث جمعیت هم طراحی کردیم و دوره های آموزشی و سرفصل ها مشخص شده است. با استانداردهایی که ستاد در دوره های آموزشی مشخص می‌کند از ظرفیت های سازمان تبلیغات و دفتر تبلیغات نیز استفاده می کنیم.

 

دبیر شورای راهبری جمعیت و خانواده حوزه های علمیه  افزود: ستاد ملی جمعیت راه اندازی شده است، دکتر فروتن به عنوان دبیر ستاد است که بحث جبهه مردمی و کارگروه مجموعه های مردم نهاد را راه اندازی کرده است.

 

ساکی یادآور شد: در قانون مصوب شده است که همه مجموعه ها که برای حمایت از گروه ها و فعالان مردمی فعالیت دارند در این خصوص 30 درصد کمک کنند.

 

وی در پایان تصریح کرد: بسترها فراهم است، همدلی ها را مراقبت کنید که متفرق نشوید. در موضوع جمعیت کار نکیند مگر اینکه با کارشناسان جمعیت مشورت کنید و بر اساس مشاوره آنها فعالیت کنید.

کد خبر 1177639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha