از مستندی بر زندگی  مجتبی طباطبایی تا تحلیلی بر «شب پر ستاره» ونگوگ در «نگارخانه» رادیو فرهنگ

شنوندگان رادیو فرهنگ در برنامه «نگارخانه» امشب( سه شنبه سوم خردادماه ) ضمن شنیدن مستندی بر زندگی هنری مجتبی طباطبایی ( نقاش) با  «شب پر ستاره » اثر ونگوگ آشنا می شوند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، در مجله رادیویی "نگارخانه" این هفته  در بخش درس گفتار با امیر راد به چیستی هنر و تعریف هنر و درس گفتار در مورد هنر معاصر پرداخته می‌شود.

در بخش معرفی هنرمندان، مستندی از  زندگی مجتبی طباطبایی نقاش کشورمان پخش می شود.

مجتبی طباطبایی متولد ۱۳۴۵ نقاش واقع گرا است . 

وی در سال ۱۳۶۱ در هنرستان هنرهای زیبا در رشته نقاشی به تحصیل مشغول و در سال ۱۳۶۶ وارد دانشگاه هنر شده و در رشته نقاشی در مقطع کارشناسی فارغ‌التحصیل شد.

بیشتر آثار نقاشی او فیگوراتیو  است و محوموضوعات آثارش اغلب اجتماعی می باشد. بعد از فارغ التحصیلی اوایل دهه ۷۰ به صورت حرفه ای مشغول به کار شد. گرهارد ریشتر و آنسلم کیفر از جمله هنرمندانی هستند که این هنرمند از آنها تاثیر پذیرفته است.

وی تا کنون در بیش از ۷۰ نمایشگاه گروهی در داخل و خارج ایران شرکت نموده‌است. وی به کار تصویرسازی نیز پرداخته و در سه دوره از بینال بین‌المللی براتیسلاوا شرکت کرده  ‌است. او سالها به تدریس در دانشگاه‌های مختلف هنر مشغول بوده و در حال حاضر بیشتر در استودیوی خود در تهران مشغول به نقاشی است

بخش "یک دقیقه یک نقاشی" مجله امشب  به تحلیلی بر  نقاشی «ونگوگ»  اختصاص دارد.

شب پرستاره(خلق شده درهزاروهشتصدوهشتادونه میلادی) تابلویی مشهور و یکی از تاثیر گذارترین آثار ونسان ون گوگ _ زادهٔ ۳۰ مارس ۱۸۵۳ – درگذشتهٔ ۲۹ ژوئیهٔ ۱۸۹۰ _نقاش هلندی است .در این اثر نمای پنجره اتاق ون گوگ در بیمارستان روانی در سن-رمی-دو-پروانس واقع در جنوب فرانسه به تصویر کشیده شده. . ون گوگ به دلیل فشار های روحی اطرافیان و فقرمالی با شرایط روحی سختی دست و پنجه نرم می کرد ودر سال های پایانی عمرش دو سه بار در بیمارستان های روانی بستری شد.

این تصویر تجلی همزمان آرامش و تشویش، امید و اندوه، زندگی و مرگ،تاریکی وروشنایی و رنج بردباری است.

 ونگوگ تابلوی شب پرستاره را از پنجره اتاقش در آسایشگاه روانی در جنوب فرانسه ، یکسال قبل از خودکشی اش و در شب کشیده است.

«نگار‌‌خانه» به همت گروه ادب و هنر رادیو فرهنگ، به تهیه کنندگی رضا غیور و کارشناسی و اجرای امیر راد ساعت ۲۱:۰۰ روی آنتن می رود.

کد خبر 1178391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha