الهامی که «پدیده» شد/ دختری از جنس می توانم !

«الهام» دختر معلولی از جنس می توانم که ناتوانی جسمی را سدی برای رسیدن به آرزوهایش ندانست و حالا در «سنگ نوردی، دوچرخه سواری، شنا و تئاتر» در سطوح ملی حرف ها برای گفتن دارد.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ آغاز ماه ذیقعده برای حضرت کاظم و حضرت رضا علیهم السلام و دودمان نبوت، پیام آور شادی و پایان یک انتظار طولانی است چرا که در این ماه فاطمه معصومه(س) چشم به جهان هستی می گشاید و قدم مبارکش دنیا را نورانی می کند.

 

حضرت فاطمه معصومه (س) فروغی بود از کوثر و گُلی تابناک از گلشن آل محمد (صلی الله علیه و آله) که جهان مُلک و ملکوت را با قدم مبارک خود صفایی دیگر بخشید و سبب شد تا باری دیگر لبخند بر لبان موسی کاظم(ع) بنشیند.

 

*گلی از بوستان امامت

حضرت معصومه (س) در سال 173 هجری قمری در مدینه چشم به جهان گشود؛ پدرش امام هفتم شیعیان حضرت موسی بن جعفر علیه السلام و مادرش حضرت نجمه بود که به علت پاکی و طهارت نفس به او طاهره می گفتند.

 

دوران کودکی اش با روزگار تلخ فراق پدر گذشت. او ناز دانه پدر بود، اما از حضور پدر محروم شده بود. دَه ساله بود که غبار غم یتیمی در چهره معصومش نشست و اندام کوچکش را جامه سیاه عزا پوشاند؛ غمی جاودان تار و پودش را مرتعش ساخت و شبنم اشک بر گلبرگ وجودش لانه کرد.

 

پس از رحلت پدر تنها حضرت امام رضا(ع) بود که مایه آرامش روح و جان او بود؛ چرا که برادر با نگاهش سرود امید می نواخت، آغوش گرمش تسلی دهنده قلب داغدار خواهر بود، دست محبتش رنج های خواهر را تسکین می داد و کلام او به دردهایش تسلّی می بخشید.

 

حضرت فاطمه معصومه (س) در محیطی پرورش یافت که پدر و مادر و فرزندان همه به فضایل اخلاقی آراسته بودند؛ عبادت و زهد و پارسایی و تقوا و راستگویی و بردباری، استقامت در برابر ناملایمات، بخشندگی و پاکدامنی و یاد خدا از صفات تبار پیامبر (صلی الله علیه و آله) بود.

 

فاطمه (سلام الله علیها) در خانواده ای که همگی از دانایان، فرزانگان و پرهیزگاران عصر خویش بودند، تحت تربیت و ولایت پدر و مادر و برادر معصومش، دانش آموخت و به حدیث و سنّت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) تسلط یافت.

 

حضرت معصومه(س)نیز چون حضرت فاطمه زهرا(س)دارای مقام شفاعت است و احتمالا نامیده شدن وی به فاطمه بی ارتباط با این مقام نبوده است و به هر تقدیر به واسطه این بانوی گرامی بسیاری ازشیعیان داخل بهشت می گردند و امام صادق (ع) در این خصوص می فرمایند: «آگاه باشید، برای بهشت هشت دراست; سه تا از آنها به سوی قم باز می شود. در آنجا بانویی قبض روح می شود. او از جمله فرزندانم، و نامش فاطمه دختر موسی است. به شفاعت او همه شیعیان داخل بهشت می گردند.»

 

کریمه اهل بیت (علیها السلام) نمونه کامل زهد، تقوا، عفاف، عبادت و نهایت ارادت و معرفت در حق امام زمان خویش بودند و در معنویت به چنان جایگاهی رسیدند که امام رضا(علیه السلام) لقب «معصومه» را به ایشان عطا کردند.

 

*دختر؛ هدیه ارزشمند الهی

روز ولادت بانوی آب و آیینه و آفتاب حضرت معصومه(س) در ایران اسلای به نام روز «دختر» نامگذاری شده است و دختری که رحمت است و دنیا را با خنده های خود زیباتر می کند و خوشبختی بی پایان را به پدر و مادر خود هدیه می دهد.

 

دختران هدیه های ارزشمند الهی و فرشتگانی از آسمان هستند که برای پرکردن قلب ها از عشق و مهربانی پا به این دنیای فانی گذاشته اند؛ دختران، آیینه تمام نمای لطافت و احساس هستند و مراقب باشیم این آیینه های پاک، زنگار نگیرند.

 

رسول حق (ص) فرمودند: «نِعْمَ الْوَلَدُ الْبَناتُ، مُلْطِفاتٌ، مُجَهِّزاتٌ مُوْنِساتٌ، مُبارَکاتٌ، مُفَلِّیاتٌ؛ دختران چه خوبند، مهربان و نرمخو، مددکار و آماده به کار، انیس انسان، بابرکت، و علاقه مند به پاکیزگی.»

 

امام صادق(ع) فرمودند:« الْبَناتُ حَسَناتٌ وَالْبَنُونَ نِعْمَهٌ، وَالْحَسَناتُ یُثابُ عَلَیْها وَالنِّعْمَهُ یُسْاَلُ عَنْها؛ دختران حسناتند، پسران نعمت حقند، بر حسنات بهره می دهند و از نعمت بازپرسی می کنند.»

 

 

*«پدید»؛ پدیده ای در بین دختران ایرانی

قبل از پیروزی انقلاب اسلامی دختران حرفی در جامعه برای گفتن نداشتند و نمی توانستند استعدادهای خود را شکوفا کنند اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این فرصت برای دختران فراهم شد تا همچون پسران در عرصه های مختلف خودی نشان دهند.

 

چه دختران بسیاری که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در عرصه های مختلف فرهنگی، ورزشی، علمی، قرآنی و غیره خوش درخشیدند و حتی جلوتر از پسران پیشتاز بودند.

 

«الهام پدید» یکی از همان دخترانی است که با وجود معلولیت از پا ننشست و نگذاشت این ناتوانی جسم و روحش را در قفس زندانی کند و همچون سایر دختران هم سن و سال خود به دنبال آرزوهایش رفت آرزوهایی که اکنون او را به نماد «امید به زندگی» تبدیل کرده است.

 

به سراغش رفتیم تا گفتگویی صممیانه با «الهام پدید» داشته باشیم؛ وی در گفتگو با خبرنگار شبستان می گوید که متولد سال 1367 است و در رشته های کارشناسی رشته مدیریت بازرگانی و کارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرایی مدرک کسب کرده است و در حال حاضر در رشته مدیریت دولتی مشغول به تحصیل است.

 

هنگامی که علت ناتوانی اش را می پرسم که آیا مادرزادی است و یا بر اثر حادثه ای رخ داده است، عنوان می کند: در زمانی که کمتر از یک سال داشتم حدوداً در سن هفت ماهگی بر اثر حادثه رانندگی در جاده بیرجند قاین پای راست خودم رو از بالای زانو از دست دادم.

 

وی ادامه می دهد: به دلیل اینکه معلولیت از زمان کودکی با من همراه بوده است و وجود خانواده آگاه نسبت به وضعیت معلولیت به وجود آمده توانستم به راحتی معلولیتم را پذیرفته و با آن زندگی کنم و حتی موفق به کسب موفقیت هایی در زمینه های مختلف شوم.

 

*قهرمان سنگ نوردی بانوان معلول ایران

پدید در رشته های ورزشی بسیاری از جمله شنا، سنگ نوردی و دوچرخه سواری فعالیت دارد و در این خصوص از ایشانعلت علاقه اش به ورزش را جویا شدیم و می گوید: من ورزش رو از ۴ سالگی با ورزش شنا شروع کردم و در کودکی چند مقام باشگاهی هم کسب کردم اما ورزش تخصصیم و علاقه مندیم به ورزش سنگ نوردی بود که از سال حدود ۸۸ شروع شد.

 

وی در ادامه بیان می کند: در آن زمان سنگ نوردی جزء ورزش های معلولین نبود تا سال ۹۵ که مطلع شدم این ورزش هم برای معلولین در ایران شروع به فعالیت کرده است و وارد این عرصه شدم و در سال های 96، 97، 98 و 1400 توانستم قهرمان سنگ نوردی بانوان معلول ایران شوم.

 

«الهام پدید» در سال ۹۶ توانست مقام سوم رشته پرتاب وزنه در مسابقات دومیدانی قهرمانی کشور را به دست آورد و اکنون نیز به سمت رشته دوچرخه سواری روی آورده است و می خواهد توان و استعدادهای خود را محک بزند.

 

وی می گوید: دوست دارم تا جایی که بتوانم در زمینه ورزش پیشرفت کنم و برنامه بعدی من شرکت در مسابقات دوچرخه سواری کشور و بعد از آن آسیا است که امیدوارم به این مرحله برسم.

 

*درخشش «پدید» در صحنه تئاتر و نمایش

فعالیت در تئاتر و صحنه نمایش یکی دیگر از استعدادهای «الهام پدید» است که هر کسی را به فکر فرو می برد که این دختر جوان ایرانی چه توانایی ها و قابلیت های بالایی دارد اما متاسفانه این ورزشکار و هنرمند نمونه به خوبی در استان خراسان جنوبی معرفی نشده است.

 

«الهام پدید» در خصوص فعالیت خود در صحنه تئاتر و نمایش می گوید که از مهدکودک وارد این عرصه شده است و فعالیت حرفه ای خود را از سال 94 با نمایش «شازده کوچولو» در جشنواره منطقه ای تئاتر معلولین کویر در مشهد آغاز کرده و توانسته است در این جشنواره رتبه اول بازیگری زن را کسب کند.

 

وی بیان می کند: در سال 95 برای بازی در نمایش «طهران معجزه ندارد» در جشنواره تئاتر استان که مختص معلولین نیست توانستم رتبه سوم بازیگری زن را به دست بیاورم.

 

پدید ادامه می دهد: در سال ۹۶ با نمایش «خرداد» در جشنواره منطقه ای تئاتر معلولین کویر موفق به کسب رتبه اول بازیگری زن شدم و در سال ۹۷ نیز با نمایش «زندگی به وقت برنگشتن» در جشنواره تئاتر استانی توانستم رتبه دوم بازیگری زن در استان را کسب کنم.

 

کسب رتبه اول بازیگری زن در سال ۹۸ با نمایش «زخمه تار» در جشنواره تئاتر استان خراسان جنوبی و کسب رتبه سوم بازیگری زن در جشنواره تئاتر معلولین دو منطقه کویر و خلیج فارس از دیگر افتخارات «الهام پدید» در عرصه تئاتر است.

 

*محدودیت معلولیت را می توان کم کرد

«پدید» به همنوعان خود توصیه می کند که ابتدا شرایط خود را بپذیرند و با آن زندگی کنند و منتظر کمک کسی نباشند و تا جایی که می توانند در هر زمینه که علاقمند هستند خود را توانمند کنند و بسازند.

 

وی با بیان اینکه قطعا معلولیت محدودیت است، ادامه می دهد: اما میزان این محدودیت رو می توان کم کرد که نیاز به توانمند سازی خود فرد معلول و آگاه‌سازی جامعه در خصوص میزان توانمندی افراد دارای معلولیت و مناسب سازی معابر، امکان و وسایل نقیله دارد.

 

«پدید» در پایان خطاب به مسئولان می گوید: با توجه به تجربه هایی که در زمینه های مختلف در سطوح فراتر از استان داشتم فکر می کنم استان خراسان جنوبی پر از ظرفیت ها و استعدادهای کشف نشده به خصوص در معلولین است که با استفاده از برنامه ریزی و توجه ویژه مسئولین می توان نتایج خوبی کسب کرد و امید را به این جامعه برگرداند.

 

سخن آخر؛

چه دختران بسیاری در ایران زندگی می کند که با وجود داشتن ناتوانی های جسمی از زندگی دست نکشیده اند و به گوشه ای دنج پناه نبرده اند و همچون «الهام پدید» به پدیده ای در عرصه های مختلف تبدیل شده اند وسبب تزریق امید و زندگی به درون جامعه به خصوص در بین معلولان و دختران شدند و چه خوب است هوای این دختران با استعداد را بیش از گذشته داشته باشیم و نگذاریم از یادها فراموش شوند.

 

 

 

کد خبر 1180728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha