ارائه ۶ میلیارد تومان خدمت از محل مجازات جایگزین حبس در استان زنجان 

به گفته حجت الاسلام صادقی نیارکی، در طول کرونا از محل مجازات های جایگزین حبس ۶ میلیارد تومان خدمات به نهادهای مختلف بالاخص تعمیر و مرمت مدارس ارائه شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، رئیس کل دادگستری استان زنجان امروز در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت هفته دادگستری اظهار کرد: از یکم تا هفتم تیرماه به مناسبت شهادت شهید بهشتی و 72 تن از یاران ایشان به عنوان هفته قوه قضائیه نامگذاری شده است.

 


حجت الاسلام اسماعیل صادقی نیارکی به برنامه های متعدد این قوه در استان زنجان اشاره کرد و گفت: این هفته فرصت مناسبی برای ارائه عملکرد و گوشه ای از اقدامات انجام شده در این قوه است.

 


به گفته وی، تجدید میثاق با آرمان های شهدا، دیدار با ائمه جمعه، حضور در مساجد و مصلاهای نماز و بررسی مشکلات مردم بخشی از این برنامه ها است.

 


این مسئول تعداد پرونده های ورودی به این قوه با احتساب شورای حل اختلاف 265276 پرونده خواند و افزود: تعداد پرونده های خروجی 270324 پرونده است؛ نرخ رسیدگی 102 درصد بود و رشد 3 درصدی نسبت به سال 99 را شاهد هستیم. همچنین کل ورودی پرونده ها در سال گذشته در استان زنجان 193128 فقره بود و رتبه هفتم کشوری را داریم.

 


رئیس کل دادگستری استان زنجان خاطرنشان کرد: میانگین ورودی پرونده به هر شعبه در استان زنجان 1441 فقره است و از میانگین کشوری پایین تر هستیم؛ کیفیت رسیدگی در دادگستری زنجان بالاتر است.

 


وی ادامه داد: ورودی پرونده به صورت یکتا( بدون شورا و اظهار نظر سرپرستی) در سال 99 حدود 76002 مورد بود که با کاهش 2 درصدی در سال گذشته به 74414 مورد رسیده است.

 


صادقی نیارکی با اشاره به اینکه تعداد پرونده های مختومه در سال گذشته با احتساب شورای حل اختلاف به بهبودی 0.3 درصدی رسید، افزود: تعداد پرونده های مختومه بدون احتساب شورا نیز 3 درصد افزایش داشته است.

 


وی ادامه دهد: نرخ رسیدگی به پرونده ها بدون شورا در سال گذشته 102 مورد بود که رتبه پنجم کشوری را کسب کردیم همچنین عملکرد مانده به موجودی در اسفند سال گذشته 28134 مورد بود که استان با کاهش 11 درصدی نسبت به سال گذشته مواجه بود.

 


به گفته حجت الاسلام صادقی نیارکی، زمان رسیدگی به پرونده ها در سال 1400 به 82 روز رسیده که نسبت به سال 99 با کاهش 13 روزه زمان رسیدگی مواجه هستیم و استان رتبه دهم کشوری را در متوسط زمان رسیدگی دارد.

 


 وی با اشاره به اینکه در اتقان آرا در سال 99 نسبت به سال 98 کاهش 1.5 درصدی داشت و در سال 1400 تعداد اتقان آرا بدون بدون تغییر نسبت به سال 99 حدود 16 درصد است، افزود: اتقان آرا در شعب دادسرا نیز با کاهش 2 درصدی نسبت به سال 99 در سال گذشته 13 درصد بود.

 


حجت الاسلام دادگستری استان زنجان افزود: تعداد شعب نامتعارف(بدون اجرای احکام و شورا) در استان در سال گذشته با کاهش 55 درصدی به 12 مورد رسیده است.

 


این مسئول با بیان اینکه تعداد پرونده های معوق بیش از یک سال بدون اجرای احکام در سال 99 حدود 1451 پرونده بود که با کاهش 35 درصدی به 938 پرونده در سال گذشته رسید، تصریح کرد: تعداد مجازات های جایگزین حبس در سال 99 حدود 3133 مورد بود که در سال گذشته به 3523 مورد رسید. سال گذشته 31 درصد مجازات ها به جایگزین ثبت تبدیل شد.

 


رئیس کل دادگستری استان زنجان خاطرنشان کرد: در طول کرونا از محل مجازات های جایگزین حبس 6 میلیارد تومان خدمات به نهادهای مختلف بالاخص تعمیر و مرمت مدارس ارائه شد.

 


وی با اشاره به کاهش نرخ جرایم و کشفیات در مقایسه با میانگین کشوری از زمان اجرای مجازات های جایگزین حبس گفت: مطالبه وجه، تامین دلیل، گواهی حصر وراثت و مطالبه خسارت پنج اتهام اول هستند؛ همچنین توهین به اشخاص، ضرب و جرح عمدی، سرقت مستوجب تعریز ،تهدید و صدمه بدنی غیر عمدی پنج جرم اول بوده بنابراین ضرب و جرح عمدی و سرقت صدرنشین جرایم در استان زنجان هستند.

 


وی ادامه داد: در زمینه هوشمندسازی و خدمات الکترونیک نیز اقدامات خوبی در دادگستری استان زنجان انجام شده و 30 سامانه پرقدرت طراحی کردیم و بیشترین خدمت از طریق سامانه ثبت درخواست گواهی عدم سوء پیشینه ارائه شده است. در سامانه ثنا نیز تعداد ثبت نام ها از سال 96 تا 28 خرداد سال جاری 427 هزار و 638 مورد بوده است.

 


وی به رشد 2.6 درصدی ابلاغ الکترونیکی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: 95.3 درصد احکام به صورت الکترونیکی ابلاغ می شود.


این مسئول افزود: تعداد کل استعلام های الکترونیکی سامانه سمپ در سال گذشته 24052 مورد بود و با وجود 209 مورد شعب موثر در استان در هز شعبه 115 مورد استعلام ثبت شده است.

 


وی با اشاره به رشد 28 درصدی صلح و سازش در سال گذشته گفت: در 212 مسجد بیش از 2005 مورد دیدار چهره به چهره با مردم داشتیم.

 


 رئیس کل دادگستری استان زنجان با اشاره به اینکه در جشن گلریزان سه ماهه اول سال جاری هفت میلیارد تومان جمع آوری شد، افزود: در سال گذشته 9 میلیارد تومان کمک نقدی جمع آوری و برای آزادی 246 نفر با بیش از 92 میلیارد ریال بدهی شده است.

کد خبر 1188392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha