اربعین یک مراسم فراملی، فرامذهبی و فرادینی است

خوشرو گفت: تبیین زیارت اربعین و حضرت سیدالشهدا (ع) باید شکل گیرد چرا که اربعین یک مراسم فراملی، فرامذهبی و فرادینی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «سید محمدرضا خوشرو»، امروز  (پنج شنبه 9 تیر) در جلسه هماهنگی رسانه ای اربعین حسینی، گفت: یکی از مباحث و چالش های موجود در سیاست گذاری اربعین حسینی هست، زائرین اربعین برنامه ریزی برای کاظمین و سامرا داشته باشد یا خیر؛ چرا که برنامه ریزی نهادهای مرتبط خدمات رسان در مسیر راهپیمایی و نجف و کربلا است و اگر این 2 شهر اضافه شود حجم کار و مدت سفر زائر افزایش پیدا می کند.

مسئول شورای کمیته فرهنگی آموزشی اربعین با اشاره به اینکه پیامدهای استراتژیک و راهبردی که مراسم اربعین حسینی برای منطقه دارد باید مورد توجه قرار گیرد، تاکید کرد: زائران که در کشور عراق حاضر می شوند، تبعاتی برای منطقه دارد.

مدیر شبکه «نسیم» با اشاره به اینکه بعد از جنگ تحمیلی ارتباط جدی و راهبردی بین 2 ملت ایران و عراق تعریف نشده بود، افزود: برخی بولتن های غربی یکی از محتمل ترین جنگ های دنیا را جنگ مجدد ایران و عراق می دانستند و مراسم اربعین آبی بر این آتش تفرقه و فتنه است.

وی با اشاره به اینکه مراسم اربعین باید در بازنمایی رسانه باید به نگاه فراملی و نگاه امتی در مقابل با نگاه ملتی دید، این امت، امت رسول خدا (ص) هستند، تاکید کرد: اربعین حسینی نمادهایی از آن مدینه فاضله آخرالزمانی را دارد.

خوشرو با یادآوری این مطلب که ممانعت از شکل گیری 2 قطبی ها، پرهیز از انتشار اظهاری نظرهای تفرقه انگیز بین مسئولین بین 2 کشور، استفاده از ظرفیت رهبران مذهبی و علما بین تحکیم وحدت بین 2 ملت ایران و عراق و برخورد با تفرقه افکنی ها امنیتی از جمله تکالیف رسانه ای است، تاکید کرد: پررنگ کردن شعارهای وحدت آفرین نظیر «یجمعنا» و غیره در دستور کار قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه انعکاس و پوشش خبری مشکلات در شهرهای مرزی است که برخی ها در آن ایام این موارد را پوشش می دهند، محدودیت هست و رسانه ها باید بدانند چگونه باید با آن برخورد کنند، اظهار کرد: این مشکلات را الان بگوییم که حل شود و در ایام اربعین با ظرفیت رسانه ای این مطالب بیان شود.

مدیر شبکه «نسیم» با اشاره به اینکه مراسم اربعین مجموعه ای از ارزش های خبری را در میان خود دارد، افزود: برخی رسانه ها هستند که کاملا بایکوت می کنند و برخی رسانه ها کوچک سازی می کنند و تحلیل های کوچک شمارانه ارائه می کنند، برخی رسانه ها تحریف سازی را در دستور کار قرار می دهند و با عنوان گذاری های رسانه ای حساسیت 2 قطبی ایجاد می کنند، 2 قطبی سازی بین ایران و عراق و یا شیعه و سنی توسط برخی افراد شکل می گیرد که رسانه ها باید این موارد مورد توجه قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه یکی از کارکردهای رسانه کنترل نواقص هاست که باید اگر نواقصی وجود دارد، باید دیده بانی کند، اظهار کرد: مراسم اربعین زیر ذره بین است و معاندین می خواهند این عظمت اربعین را زیر سئوال ببرند.

وی گفت: اربعین باعث می شود تا مردم آزاده جهان حضرت سیدالشهدا (ع) را بشناسند و این شناخت در زمان ظهور حضرت مهدی (عج) باعث می شود که آن حضرت، خودشان فرزند حضرت امام حسین (ع) معرفی می کنند، اتفاقات پیرامون حضرت سیدالشهدا (ع) آنقدر جذاب است که مردم آزاده را به خود می کشاند و اربعین چنین برنامه مهمی است که باعث شناخت حضرت سیدالشهدا (ع) می شود.

وی با اشاره به اینکه برای عراقی ها میزبانی اربعین بسیار مهم است، افزود: کم توجهی یا تضعیف سهم برجسته عراقی ها در میزبانی در مراسم باشکوه اربعین، تفکیک زائران یا خادمان به ایران و عراق، متوقع سازی یا افزایش انتظارات زائران در بیان خدمات موکب ها، بزرگ نمایی غیر واقعی و غیر ضروری و نشر خرافات و طرح مسائل تاریخی و مناقشات بین ایران و عراق نباید شکل گیرد.

خوشرو با اشاره به اینکه برجسته سازی اقدامات مشترک ایرانی و عراقی در راستای وحدت و توجه به قوانین کشور عراق که برای آنان بسیار مهم است، باید در دستور کار باشد، اظهار کرد: تبیین زیارت اربعین و حضرت سیدالشهدا (ع) باید شکل گیرد چرا که اربعین یک مراسم فراملی، فرامذهبی و فرادینی است.

 

کد خبر 1191298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha