امر به معروف و نهی از منکر ضامن گسترش ایمان در میان جامعه بشرى هستند

دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به مناسبت ایام سوگواری سالار شهیدان امام حسین (ع) بیانیه ای صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان،‌ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به مناسبت ایام سوگواری سالار شهیدان امام حسین (ع) بیانیه ای صادر کرد.

متن این بیانیه بدین شرح است:
 
بسم الله الرحمن الرحیم
ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه

سلام و درود به بنیانگذار فرهنگ عاشورا که یاد و نام آن حضرت، دل محبانش را مالامال از امید و نوید کرده و سینه دشمنان مکتبش را لبریز از ترس و دلهره می‌نماید. او که پیامبر اکرم (ص) در مقامش فرمود: «حسین منی و انا من حسین» و آن چنان جایگاهی یافت تا مخاطب به خطاب «یا ایتها النفس المطمئنه» گردید. سلام خدا بر حسین و بر یاران باوفایش!
بی‌تردید تحول عظیم عاشورا برای همه مسلمانان، حادثه‌ای شگفت و دردناک بوده و در مقام مقایسه با سایر رخدادهای تاریخی، مهم‌ترین حادثه پس از ظهور اسلام است؛ حتی برخی برزگان چون ابوریحان بیرونی بر این باورند که این حادثه حتی در میان امت‌های دیگر هم مانند نداشته است. این بزرگی و اهمیت، وظیفه یکایک محبین و دوستداران خاندان اهل بیت علیهم السلام را دوچندان می‌کند که در تعظیم و تبیین آن چگونه بهترین نقش را ایفا نمایند. وظیفه‌ای که نسل به نسل و سینه به سینه در فرهنگ ایرانی منتقل شده و گنجینه سترگ از معارف و محبت به اهل بیت  علیهم السلام را در اختیار گذاشته است و این پاسخی به هشدار رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) است که فرمود: محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است.
دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، ضمن عرض تسلیت و تعزیت ایام سوگواری سالار شهیدان و آرزوی قبولی طاعات مردم شریف و عزادار ایران اسلامی نکات زیر را تقدیم می‌دارد:

انقلاب اسلامی به تبعیت از قیام عاشورا شکل گرفت و شعارهای اساسی خود را همان شعارهای مکتب اباعبدالله الحسین (ع) برگزید که حق‌جویی، عدالت طلبی، استقلال و مبارزه با دشمنان از جمله آنها است. بی شک در تبیین واقعه عاشورا نباید از درس‌ها و عبرت‌های آن برای امروز جامعه غافل شد و وظیفه علما، سخنوران و مادحین است که شعارهای اساسی انقلاب اسلامی را بازخوانی و تبیین کنند.
این حماسه نه در یک روز و نه در یک مکان اتفاق افتاده است؛ چنان که به درستی فرمودند: «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» و این نشان از یک واقعه الهی و انسانی فرازمانی و فرامکانی است. این معجزه حسین (ع) است که همه آزادگان جهان را در تمامی تاریخ با خود همراه ساخته و اکنون نیز با تمامی خباثت‌های دولت‌های مستکبر و صهیونیسیم جهانی، شعاع پرتو نور حسینی هر روز فراتر از گذشته است. حماسه حسینی یک ظرفیت بزرگ جهانی برای پیوند آزادگان و احرار جهان است که باید از آن به درستی استفاده کرد.
حسین (ع) فرزند رسول گرامی اسلام و احیاکننده دین الهی است؛ لذا شیعه و سنی در عزای او به سوگ می‌نشینند و آن را مصیبت بزرگ می‌دانند. حسین (ع) پرچمدار وحدت همه مسلمانانی است که دشمن‌شناسی را سرلوحه خود قرار داده و بیعت با دشمن را مذموم و باطل می‌دانند و در مبارزه با طاغوت و استقرار احکام الهی، حسینی‌وار زندگی می‌کنند و شهادت در این راه را افتخار خود می‌دانند.
بی شک یکی از دلایل قیام امام حسین (ع) احیای امر به معروف و نهی از منکر بوده است. از دیدگاه اسلام، هیچ عملى نمى‌تواند با دو فریضه امر به معروف و نهى از منکر، برابرى کند و امت اسلامى، مادامى بهترین امتهاست که به این دو واجب شرعى عمل کند. قرآن کریم در این باره مى‌فرماید: «شما بهترین امتى بودید که پدید آمدید ـ از این جهت که ـ امر به معروف و نهى از منکر مى‌کنید و به خدا ایمان دارید» (آل عمران – 110). بر این اساس این دو واجب، ضامن گسترش ایمان در میان جامعه بشرى هستند و با به اجرا در نیامدن این دو فریضه ریشه ایمان در دلها سست مى‌گردد و پایه‌هاى آن فرو مى‌ریزد؛ بر ما واجب است که با تمسک به حضرت اباعبدالله (ع) امر به معروف و نهی از منکر را با قول و فعل مؤمنانه، برادرانه و خواهرانه و از روی خیرخواهی در جامعه جاری سازیم و دولتمردان، نزدیکان و همه کسانی که برایمان عزیز هستند را مشمول این دو فریضه نماییم.
الحمدلله به برکت انقلاب اسلامی، بزرگداشت عزای آل الله و شور حسینی هر سال پرشورتر از سال‌های گذشته با مدیریتی خودجوش و مردمی برگزار می‌شود. مراسم ایام عزای اباعبدالله (ع) جلوه زیبایی از مردمی شدن و تعاون در امور است. «این چه شمعی است که عالم همه دیوانه اوست»؛ این مراسم در همیشه تاریخ مردمی بوده و مردمی باید بماند و انجام امور جهادی و داوطلبانه و نوآوری در این خصوص، صورتی زیبا و واقعی از این حماسه است که باید تقویت شده و زمینه حضور همه آحاد ملت را در این خیر کثیر فراهم سازد. بدیهی است حمایت های نهادی و سازمانی نباید و نمی تواند جایگزین این حرکت مردمی شود.
آنچه این حماسه را در فرهنگ ایرانی ماندگار کرده است، آداب و رسوم مبتنی بر تبعیت از بزرگان دین است که از سر اخلاص به آستان این خاندان تقدیم می‌شود. بهره‌مندی از هنر اصیل ایرانی و نوآوری‌های هنری که مانع بروز بدعت‌ها و شکل‌گیری خرافات و تحریفات شود، همیشه مورد تأکید بزرگان دین و امامین انقلاب اسلامی بوده است. در این خصوص وظیفه علما، سخنوران، شعرا، روضه خوانان و مداحان عزیز است که با تلفیق هنر ایرانی و متون متقن به تبیین این حماسه بپردازند.

در پایان، درود و سلام خود را به روح پرفتوح امام خمینی (ره) و همه شهیدان راه حق، به خصوص سیدالهشدای مقاومت حاج قاسم سلیمانی تقدیم کرده و با آرزوی طول عمر و سرافرازی رهبری حکیم انقلاب اسلامی و خادمان این مرز و بوم، برای مردم سوگوار ایران اسلامی حسن عافیت و بهروزی از خداوند متعال مسألت می‌نماییم.
 
دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی

کد خبر 1201846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha