الگوگیری از مکتب عاشورا توقف و تزلزل مدیران در راه حق را ممنوع می کند/ محبت اساس امر به معروف و نهی از منکر

حجت الاسلام قلی پور با بیان مدیر در مکتب عاشورا باید جسور باشد و آمادگی کارهای مختلف را داشته و عزم خود را جزم کند گفت:امام حسین (ع) در مکتب عاشورا بدون هیچ توقف و تزلزلی حرکت می کنند، و در مسیر حق توقف و تزلزل ممنوع است.

خبرگزاری شبستان _ گروه سیاسی_ فرزانه تهجا: امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یکی از فرایض دینی است که از اهمیت بالایی برخوردار است و اصلاح و رشد جامعه تاثیر بسزایی برجای می گذارد تا جایی که حضرت علی (ع) سایر فرایض دینی را در مقابل امر به معروف  و نهی از منکر قطره ای در برابر دریا عنوان می کنند و این امر نشاندهنده میزان اثرگذاری این فریضه دینی در رشد و شکوفایی جامعه دینی است و از امام حسین (ع) به عنوان شهید امر به معروف و نهی از منکر یاد می شود در همین رابطه گفتگویی با حجت الاسلام  محمداسماعیل قلی پور امام جمعه بابلسر به شرح زیر ارایه می شود.

 

در مکتب عاشورا با چه هدفی کارها امور مختلف انجام می شود؟ مسئولان در عمل به تکالیف خود چه درسی می توانند در جایگاه مسئولیتی خود از مکتب عاشورا بیاموزند؟

عاشورا دانشگاهی است که برای تمام افراد در تمام دوران تا قیامت درس های فراوان دارد و البته عبرت های بسیاری را در خود نهفته دارد. آنچه که امروز برای تمام مسئولان، دولتمردان و خدمتگزاران مردم می تواند درسی بزرگ باشد، چند نکته است؛ ابتدا به بیان سیدالشهدا (ع) استناد می کنیم که وقتی مغرب بن المالک از امام حسین (ع) درباره آیه قرآن سوال می کند که دو چیزی که با پروردگار دشمنی می کند، چیست، ابا عبدالله (ع) فرمودند ما و بنی امیه جنگ، خصم مان و دشمن بودن مان در راه خداست. ما می گوییم خدا راست گفت و آنها می گویند خدا دروغ گفت و نکته ای که در این موضوع نهفته است و برای ما اصلی مهم است، موضوع کار برای خدا، جلب رضا برای حضرت حق و خدامحوری از قیام و قیود الی الله مورد توجه قرار گرفته است.

 

اگر امضا و مدیریتی صورت می گیرد برای الله باشد، انتصابی صورت می گیرد برای رضای خدا باشد یعنی در تمام امور و تمام کارها خدای متعال را حاضر و ناظر ببینیم. در قیام الی الله نگاه خدایی سیدالشهدا(ع) را دنبال کنیم. امام حسین (ع) به دنبال سرخوشی و سرمستی و خود بزرگ بینی نبود. ما نیز باید این امور را در امور زندگی دنبال کنیم.

 

در مقابل با کجروی و انحراف مسئولان چگونه باید عمل کنند؟

سیدالشهدا (ع) در قامت یک مصلح اجتماعی و به قول امروزی یک کنشگر، هر جا کج روی و انحراف از معیار حق می دیدند، حضرت فریادی بلند می زنند و اینکه چرا با یزید بیعت نکردند الاسلام الصلوه، مهمترین دغدغه امام حسین (ع) احیای ارزش های دینی است. یک مدیر به عنوان یک مصلح اجتماعی و یک کنشگر اگر در جایی ایراد، مشکل و کج روی ای می بیند، فریادش باید بلند باشد. در این مسیر کنشگری و اصلاح اجتماعی باید منتظر هزینه هایی نیز باشیم، بدون هزینه هیچ اصلاحی صورت نمی گیرد. باید آمادگی داشته باشیم تا هزینه اصلاح را پرداخت کنیم. امام حسین (ع) در مسیر اصلاح هزینه های زیادی دادند؛ فرزندان، عزیزان و خود را فدا کردند و جایگاهی را خداوند متعال به ایشان عنایت کرد، یعنی گاهی در مسیر مطالبه گری حق ممکن است فریاد بزنیم اما فرد را از آن مسئولیت بردارند و مشکلاتی برای او ایجاد شود. کسی که حسینی فکر می کند، آمادگی هرگونه هزینه دادن را دارد. در این مسیر ممکن است عده ای طعنه بزنند اما از اصلاح نباید ترسید.

 

امام حسین (ع) در موضوع عدالت و مبارزه با فساد چگونه رفتار کردند؟

موضوع عدالت و مبارزه با فساد است که امام حسین (ع) در راه مبارزه با فساد، عدالت را به نحو ممکن در تمام رفتارها و جهات به درستی عمل کردند و در جایی که در کنار فرزندش حضرت علی اکبر (ع) قرار می گیرد صورت به صورت آن حضرت می گذارد و در جایی که در کنار غلام سیاه اباذر قرار می گیرد، او نیز شهید راه حق است و در آنجا نیز صورتش را به صورت این غلام سیاه می گذارد. این مسئله عدالت و موضوع مبارزه با فساد آن چیزی است که همه کسانی که حتی اسلام را قبول ندارند، امام حسین (ع) را به عنوان الگو پذیرفتند. ماهاتما گاندی در بهره گیری از مکتب عاشورا می گوید کل هندوستان می تواند با اقتدا به حسین بن علی (ع) مستقل شوند و به سعادت برسند.

 

مدیران امروز چه درسی می توانند از مکتب عاشورا در عمل به تکالیف خود در جایگاه مسئولیتی که دارند بیاموزند؟

مسئله دیگر از مکتب عاشورا به عنوان درسی برای مدیران است که مدیر باید جسور باشد و آمادگی کارهای مختلف را داشته و عزم خود را جزم کند و در مسیر حق توقف و تزلزل ممنوع است. امام حسین (ع) در مکتب عاشورا بدون هیچ توقف و تزلزلی حرکت می کنند، انسان باید با قدرت و با توکل به خدای متعال در این راه حرکت کند.

 

موضوع دیگر سبک زندگی، خانواده و اطرافیان یک مدیر است که باید با یکدیگر همخوانی داشته باشند. سیدالشهدا (ع) خانواده خود و اطرافیان اش همه و همه مانند سیدالشهدا(ع) در مسیری که حضرت انتخاب کرده بودند، ثابت قدم و استوار حرکت کردند و این از نکات مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. باید در مسیر اصلاح امور شبکه سازی کرد، ثابت قدم ماند و کادرسازی کرد و جمعیتی را همراه کرد بلکه همه با هم در کنار یکدیگر باشند. فریاد امام حسین (ع) برای هل من ناصر، هل من معین برای آن است که کادرسازی و یارگیری کنند. امروز یک مدیر برای موفقیت نیازمند کادر موفق است تا از کج روی دوری کند. در مسیر مبارزه باید افراد را تشویق هم کرد.

 

جهاد تبیین در مکتب عاشورا چگونه بیان می شود؟

موضوع مهم تر تبیین عقاید است که در سخنرانی های ابا عبدالله (ع) جهاد تبیین به روشنی بیان و روشنگری می کنند و توضیح می دهند و به مردم مسیر را نشان می دهند و تا لحظه شهادت امام (ع) از این هدایت گری و روشنگری دست برنداشت.

 

امر به معروف و نهی از منکر مکتب عاشورا در جامعه امروز باید چگونه عمل شود؟

موضوع دیگر امر به معروف و نهی از منکر است که اگر به آن توجه کنیم هم آمر به معروف و نهی از منکر کارش زیباست و هم اثرگذاری آن زیاد می شود و هم صحنه های زیبا در جامعه مشاهده می کنیم و آن توجه به ریشه امر به معروف و نهی از منکر است.

 

ریشه امر به معروف و نهی از منکر محبت است یعنی وقتی انسان کسی را دوست دارد و به او عشق می ورزد، می بیند که در مسیر کج راهی و گمراهی حرکت می کند، او را توصیه و نصیحت می کند تا جلوی او را بگیرد و مانع از درگیری فرد در منجلاب فساد شود و به عنوان منجی عمل می کند.

 

سیدالشهدا (ع) عاشق انسان ها و بشریت بود. این عشق موجب شد تا هر آنچه داشت به وسط میدان بیاورد تا انسان ها تا قیامت نجات یابند و فرمود مثل من حسین (ع) با یزید هیچ گاه بیعت نمی کند و این مسیر تا قیامت باقی می ماند و این نکته دقیقی است که اگر ما از سر محبت و خیرخواهی و نه از سر مچ گیری و قدرت گیری امر به معروف و نهی از منکر کنیم در آن صورت اتفاقات زیبایی در سطح جامعه شاهد هستیم.

کد خبر 1203502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha