جشنواره‌ای برای احیای سنت‌ها/ بازی‌های بومی محلی در سیاهمرد شاندرمن برگزار شد

به مناسبت هفته دفاع مقدس جشنواره بومی و محلی روستای سیاهمرد بخش شاندرمن با هدف معرفی ظرفیت فرهنگ بومی و محلی با حضور مسئولان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از ماسال، بخش اعظمی از تاریخ تشکیل دهنده استان گیلان در بحث بازیهای بومی و محلی خلاصه می‌شود که در گذشته‌های نچندان دور به عنوان یک فعالیت تفریحی و ورزشی نقش بسزایی در سلامت جسمی و فکری مردم روستا و عشایر ایفا می کرد، بازی‌های بومی محلی، بخشی از هر فرهنگ محسوب می‌شوند که متناسب با وضعیت اقلیمی و فرهنگی هر منطقه طراحی شده‌اند.

 

به مناسبت هفته دفاع مقدس جشنواره بومی و محلی روستای سیاهمرد بخش شاندرمن با هدف معرفی ظرفیت فرهنگ بومی و محلی با حضور مسئولان برگزار شددر این سری از مسابقات محلی که اعم از بازی‌های (یعقوب به، دومه دومه، طناب کشی، هفت سنگ و کشتی محلی) بود، به نفرات  برتر جوایز نفیس اهدا شد.

 

«غلامرضا گیل‌چالانی» با گرامیداشت هفته دفاع مقدس اظهار کرد: بازی‌های بومی و محلی پدیده‌ای پیام آور و پیام رسان است و برای حفظ آداب و رسوم و سنن نیازمند زنده نگه داشتن میراث فرهنگی اقوام و گذشتگان خود هستیم.

 

فرماندار ماسال با بیان ضرورت معرفی بازی‌های بومی و محلی اقوام مختلف در کشور و استان افزود: بازی‌های بومی و محلی فضایی برای آموزش مسئولیت‌پذیری، تمرین هم‌افزایی و کارگروهی است که رقابت در عین رفاقت در قالب این بازی‌ها برای نوجوانان و جوانان گنجانده شده است.

 

وی گفت: به دنبال بهانه‌ای هستیم تا پرچم شهیدان را برافرازیم و جشنواره بازی‌های بومی محلی را محملی قرار دادیم تا یاد و خاطره شهیدان را زنده کنیم و این جشنواره و شادی آن را تقدیم روح این شهیدان والا مقام کردیم.

 

گیل‌چالانی تصریح کرد: برگزاری این جشنواره ها بی تردید به روند ماندگاری این سنتها و آداب محلی کمک شایانی خواهد کرد و همه باید از آن حمایت و پاسداری کنند.

 

فرماندار ماسال بر لزوم توسعه و گسترش فرهنگ های سنتی، بومی، محلی در جامعه تاکید و خاطرنشان کرد: باید با ایجاد وفاق و همدلی این فرهنگ‌ها را در جامعه احیا و زنده کرد و اجازه ندهیم به فراموشی سپرده شود.

 

 

رسول یکی از شرکت کنندگان در این آیین است که حدود 45 سال سن دارد و در این راستا اظهار کرد: بازی‌های قدیمی برای ما خاطره آفرین هستند و برگزاری این نوع جشنواره‌ها موجب می‌شود تا شور و نشاط خاصی که ما از این بازی‌ها دریافت می‌کردیم به جوانان امروز منتقل شود.

 

وی افزود: جشنواره های بومی و محلی رسالت مهمی در راستای زنده نگهداشتن آداب و رسوم و تاریخ گذشته و انتقال نسل به نسل را برعهده دارد.

 

وی تاکید کرد: برگزاری چنین برنامه هایی در مقابل تکنولوژی‌های روز که در صورت عدم استفاده صحیح، تنبلی در امورات را در پی خواهد داشت، تاثیر مثبتی دارد.

 

 

یکی از نوجوانان که در مسابقه شرکت کرده بود تصریح کرد: این بازی ها با ایجاد فضایی برای دانش آموزان برای فعالیت گروهی در کنار هم و ایجاد روحیه بانشاط تاثیر بسزایی دارد.

 

گفتنی است، این جشنواره با هدف ایجاد شور و نشاط و ترویج ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی و گرامیداشت هفته دفاع مقدس برگزار شد.

کد خبر 1219890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha