بیش از ۵ هزار موقوفه در استان بعد از انقلاب وقف شده است

حجت الاسلام ایزدی گفت: ۲۶ هزار و ۶۹۴ موقوفه با حدود ۲۰۶ هزار رقبه در خراسان رضوی وجود دارد که ۵۰۲۸ موقوفه بعد از انقلاب اسلامی وقف شده و از سال ۹۰ تاکنون ۲۹۳۱ وقف ثبت شده که به طور میانگین در این دهه اخیر هر سال ۲۹۳ وقف جدید داشتیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان رضوی، حجت الاسلام «جمال ایزدی» در همایش استانی یاوران وقف که در تالار نور برگزار شد؛ در خصوص فلسفه و هدف همایش یاوران وقف گفت: در این همابش از کسانی تجلیل می شود که در سه حوزه فعالیت داشتند که یک حوزه ، مربوط به حوزه موقوفات است.

 

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی افزود: 26 هزار و 694 موقوفه با حدود 206 هزار رقبه در خراسان رضوی وجود دارد که از این موقوفات، موقوفات بعد از انقلاب اسلامی 5028 موقوفه بوده و موقوفات دهه اخیر یعنی از سال 90 تاکنون 2931 وقف ثبت شده که به طور میانگین در این دهه اخیر  هر سال ۲۹۳ وقف جدید داشتیم و موقوفات دهه اخیر هم بیش از ۳۰ سال اول انقلاب بوده و همچنین زمینه موقوفات مشارکتی در استان فراهم شده است.

 

وی گفت: به برکت همین موقوفات بعد از هزینه های حفظ عین و بهره بری و هزینه های موقوفات، حدود  ۸۰۰ نیت در موضوعات مختلف مذهبی، خیریه ای، اجتماعی، مدارس علوم دینی، مساجد و بقاع متبرکه اجرای نیت می شود. 

 

حجت الاسلام ایزدی بیان کرد: حوزه دوم بقاع متبرکه است، برکاتی که بقاع متبرکه برای مردم دارند، که می توان در این خصوص گفت در طول سال حدود  ۵۵ هزار مراسم در بقاع متبرکه استان برگزار می شود.

 

وی افزود: حوزه سوم را ستاد هماهنگی امور خیربه عنوان کرد و افزود: این ستاد مردمی حدود دو سال اخیر شکل گرفته است و در این یک سال اخیر حدود 6 میلیارد و 800 میلیون تومان پول از موقوفات دارای متولی، خیرین و کمک های مردمی جمع آوری شده که صرف کمک به نیازمندان و تهیه جهیزیه ، آزادی زندانیان غیر عمد و بسته های لوازم التحریر شده است. 

 

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی بیان کرد: افراد زیادی در این سه حوزه خدمت رسانی می کنند، به عنوان مثال از یاوران وقف بیش از ۲۰۰هزار مستاجر داریم که اجاره خود را پرداخت می کنند تا اجرای نیت واقف شکل گیرد، عضو هیئت امنا، خادم افتحاری و ثابت، واقف و متولی و افرادی که بنحوی به نهاد وقف همکاری می کنند.


وی با اشاره  به برگزاری همایش ملی باروان وقف در تهران، گفت: در این همایش از 5 نفر از منتخبین خراسان رضوی تجلیل شد.

 

کد خبر 1220882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha