بلوار شهدای عبادی «استخوان لای زخم» شهر بیرجند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی از بلوار شهدای عبادی به عنوان استخوان لای زخم شهر بیرجند یاد کرد و گفت: این بلوار تعامل بین شهرداری و اداره آب و فاضلاب را تضعیف کرده و در ذهن مردم منظره خوبی برای دستگاه های خدمات رسان ایجاد نکرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، حسین امامی امروز دوشنبه (9 آبان) در جلسه شورای شهر بیرجند با بیان اینکه اداره آب و فاضلاب جزو دستگاه‌های خدمات رسان بوده است بر تعامل شهرداری با این اداه برای حل مشکل مردم تأکید کرد.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی افزود: اداره آب و فاضلاب با توجه به خدمات رسانی در دو مبحث فاضلاب و آب که مقیاس حفاری آن با دیگر دستگاه‌های خدمات رسان متفاوت است در خط مقدم حفاری ها قرار دارد.

 

وی یادآور شد: در سال 1399 با توجه به تعامل بین اداره آب و فاضلاب و شهرداری بیش از 32 کیلومتر کار و به دنبال آن انشعابات نصب می شد و در سال گذشته میزان کار انجام شده به 17 کیلومتر رسید و در حال حاضر هم 10 کیلومتر کار است.

 

وی با بیان اینکه اتمام کار فاضلاب طی یک سال از برنامه های پیش رو بود و اگر شهرداری یک سال ما را تحمل کنند کار به اتمام می رسد و دغدغه مردم نیز از بین می رود، گفت: اما متأسفانه در حال حاضر روند اجرای کار طولانی شده و امید است پس از این جلسه به صورت ویژه کار انجام شود و دغدغه دفع فاضلاب شهروندان مرتفع شود.

 

امامی حجم سرمایه گذاری در بحث فاضلاب بیرجند را بیش از هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: در بحث تأمین آب میزان سرمایه گذاری انجام شده به مراتب از این رقم بالاتر بوده و عمده منابع از محل تملک دارایی و سایر منابع است که باید شرکت ارقام را بازپرداخت داشته و به خزانه دولت برگرداند.

 

وی با بیان اینکه سال گذشته بالغ بر صد میلیارد تومان طی دو مورد قسط پرداخت شده است، افزود: دستمزد وقتی 60 درصد افزایش می یابد هزینه های دستگاه خدمات رسان رشد می کند و عمده هزینه ها به سمت نیروی انسانی و کارگری می رود.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی ابراز امیدواری کرد: این جلسه با تدبیر اعضای شورا باعث حل مشکل مردم و کاهش دغدغه های شهروندان شود.

 

امامی به پروژه فاضلاب بیرجند اشاره کرد و گفت: در مسیرهای خاکی حجم زیادی نمانده است و تنها اجرای چند کیلومتر در شمال شهر، ظفر و... مانده است.

 

وی تخلیه فاضلاب را در برخی نقاط را معضل آفرین دانست و ادامه داد: علاوه بر هزینه بالا برای تخلیه مشکلات بهداشتی نیز در منطقه به وجود می آید که باعث آزار و اذیت شهروندان می شود و حل مشکل فاضلاب نیاز به تعامل بیشتر شهردار دارد.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی با بیان اینکه پیک مصرف آب در بیرجند 950 لیتر در ثانیه بوده است، گفت: آنچه باعث نگرانی شد مصرف آب در یک روز تابستان سال گذشته بود که به علت گرمی شدید هوا و غبار و... پیک مصرف در یک روز به ۱۲۰۰ لیتر در ثانیه رسید که نشان از فاصله عمیق بین تولید و مصرف آب داشت.

 

امامی تأکید کرد: برای حل مشکل با مرکز تماس گرفته شد و طرح تأمین آب بیرجند جزو طرح های اضطراری قرار گرفت و مقرر شد با تخصیص اعتبارات ویژه این مهم در بازه زمانی کوتاه اجرایی شود.

 

به گفته وی از مختاران باید 150 لیتر آب در ثانیه بیاوریم که 400 تا 500 میلیارد تومان هزینه دارد و اگر بتوان همین 950 لیتر در ثانیه مصرف آب در شهر را 10 درصد کاهش داد؛ حدود 100 لیتر آب ذخیره می شود و این میزان می تواند کمک حال ما باشد.

 

وی ابراز امیدواری کرد: برای کاهش هزینه ها مصوبه ای تعریف شود که قبل از انجام آسفالت خیابان؛ به اداره آب و فاضلاب مهلت 20 روزه داده شود تا خط اصلی و انشعابات را بازسازی کنیم و بعد از آن روکش آسفالت انجام شود تا هزینه آسفالت پرداخت نشود در آن صورت با توجه به هزینه بالای آسفالت یک گام جلو خواهیم بود.

 

به گفته وی در بحث آسفالت؛ قرارداد سال گذشته تکمیل نشده است و به علت حذف یارانه قیر رایگان، شاهد جهش قیمت ها بودیم.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی با بیان اینکه به علت اختلاف سلایق حجم پیش بینی شده کار انجام نشد و تنها 25 درصد قرار داد کار انجام گردید، افزود: از شهردار خواسته شد قرارداد را جلو ببریم و به موازات آن پیمانکار آمده کنار کار رشد می کند که متأسفانه اجرایی نشد.

 

امامی با اشاره به دستور شهردار مبنی بر عدم آسفالت از پایان اردیبهشت گفت: این مهم باعث انجام مناقصه و آمدن شرکت و پیمانکار ضعیف شد که با توجه به ضعیف بودن شرکت و مشکلات پیش رو  قرارداد خاتمه یافت.

 

وی با بیان اینکه با بخش خصوصی با رقم معینی قرارداد بسته شد، افزود: از شهرداری خواسته شد با توجه به داشتن زیرساخت ها در شهر و عدم نیاز به تجهیز کارگاه، با همین قیمت با اداره آب و فاضلاب تهاتر کرده و کار انجام شود که متأسفانه مورد موافقت قرار نگرفت.

 

این مقام مسئول با توجه به مشخص شدن قیمت در سال 1401 گفت: با سازمان عمران شهرداری به راحتی می توان کار کرد و در قبال پرداخت هزینه بدون تهاتر کار بهتر پیش می رود.

 

وی با بیان اینکه از شهرداری بالغ بر 12 میلیارد تومان طلب داریم، گفت: این باعث می شود وضعیت ها به راحتی و به موقع نوشته و انجام شود.

 

وی به خیابان شهدای عبادی به عنوان استخوان لای زخم اشاره کرد و گفت: این بلوار هم تعامل بین شهرداری و اداره آب و فاضلاب را تضعیف کرده و در ذهن مردم منظره خوبی برای دستگاههای خدمات رسان ایجاد نکرده است.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی یادآور شد: حل مشکل این بلوار به اداره بازرسی رفت و ما اعلام کردیم اداره آب و فاضلاب در این مورد بی تقصیر است و این بلوار قسمتی توسط شهرداری و قسمتی هم توسط پیمانکار انجام شده است.

 

امامی خواستار حل مشکل توسط کارشناسان قضایی شد و گفت: با ورورد دستگاه قضا و هیأت کارشناسی، هر ارگان که قصور کرده باید شناسایی و جوابگو باشد و مردم نباید چوب قصور هر یک از ادارات مربوطه را بخورند.

 

مدیر آب و فاضلاب بیرجند هم در این جلسه ضمن تشکر از شورای شهر بیرجند مبنی بر تصویب مصوبه تبصره 3 گفت: این مصوبه در بحث هدر رفت آب مهم است و در حال حاضر اصلاح شبکه حدود پنج کیلومتر در سامانه گذاشته شده و پیمانکار آن مشخص شده است.

 

موسی حسنی با بیان اینکه در شهرهای مختلف کار کردم و همیشه با شهرداری تعامل داشتم، از عدم تعامل شهرداری بیرجند گلایه کرد و گفت: اگر تعامل نباشد کار پیش نمی رود.

 

وی با بیان اینکه پیمانکاران از کار کردن در بیرجند فراری هستند و حاضر به ماندن در این شهر نیستند، افزود: چرا برای حل مشکل و ایجاد تعامل، پیمانکار را در شهرداری راه نمی دهید و از آن طرف انتظار کار خوب دارید.

 

مدیر آب و فاضلاب بیرجند با اشاره به دولت الکترونیک، یادآور شد: متأسفانه برای دریافت یک مجوز حدود 8 امضا نیاز است مگر در دنیای فعلی نباید از خدمات دولت الکترونیک بهره برد.

 

حسنی با اشاره به این مهم که قراردادها با شهرداری بلاتکلیف است، افزود: در اولین دیدار با شهردار دو نکته اعلام شد اول اینکه سخت گیرانه ترین روش ها را برای اداره آب و فاضلاب اعمال کنید و دوم اینکه شهرداری دیگر آسفالت مناطق حفاری شده را تقبل نمی کند.

 

به گفته وی دو ارگان دولتی برای حل مشکل مردم باید با تعامل در کنار یکدیگر کار کنند و شکایت به ارگان های نظارتی و... باعث طولانی تر شدن روند کارها می شود.

 

مدیر آب و فاضلاب بیرجند با بیان اینکه بر اساس قانون مصوب مجلس، اداره آب نباید برای آبیاری فضای سبز شهرداری آب در اختیارشان قرار می داد اما ما با تعامل، آب مورد نیاز شهرداری را تأمین کردیم، گفت: بر اساس قیمت کارشناسی آب بها از سال 95 تا کنون بالغ بر 205 میلیارد تومان است.

 

حسنی گریزی به اجرای فاضلاب بیرجند زد و افزود: 34 کیلومتر از این پروژه مانده است و دو سال فرصت برای اتمام و تکمیل پروژه درخواست شده است که به علت عدم تعامل لازم با شهرداری این پروژه در بازه زمانی 5 ساله به اتمام می رسد که دود آن به چشم مردم می رود.

 

معاونت بهره برداري و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب استان هم به قرارداد 40 هزار مترمربعی آسفالت با پیمانکار اشاره کرد و گفت: تاکنون کمتر از 6 درصد و حدود ۲۵۰۰ مترمربع کار شده است.

 

علی هاشم آبادی بر داشتن تعامل شهرداری با شرکت های خدمات رسان تأکید کرد و افزود: می توان مشکلات را با تعامل و بدون ورود دیوان محاسبات، سازمان بازرسی و...حل کرد.

 

وی به دریافت مجوز برای معابر خاکی اشاره کرد و گفت: پیمانکار 10 تا 15 روز برای دریافت مجوز وقت می گذارد که با تعامل و همکاری می توان مشکل و دغدغه مردم را در کوتاه ترین زمان مرتفع کرد.

 

رئیس شورای شهر بیرجند هم سرانه خدمات رسانی شهرداری به ازای هر نفر در بیرجند را حدود یک میلیون و 400 هزار تومان اعلام کرد و گفت: شهر ما گران اداره می شود.

 

رضا حسنی صفت این سرانه در شهرهای بزرگ را 6 میلیون تومان و مشهد بالای سه میلیون تومان عنوان کرد و گفت: بودجه شهرداری با توجه به جمعیت، کمترین بودجه است و اضافه کردن  بودجه در عوارض و هزینه ها در توان مردم نیست.

 

وی با اشاره به انجام آسفالت خیابان ها توسط شهرداری افزود: بعد از آسفالت دستگاه‌های خدمات رسان اقدام به آسفالت شکافی می کنند و آسفالت با کیفیت بالا هم وصله است و کیفیت اولیه را ندارد.

 

وی با بیان اینکه به دنبال مچ گیری و مقصر نیستیم، یادآور شد: با توجه به این مهم که با اجرای نادرست آسفالت از دید مردم شهرداری مقصر است.

 

رئیس سازمان عمران و بازآفرینی شهری شهرداری بیرجند با بیان اینکه باید مسیر و معابر خاکی در اولویت قرار گیرد، گفت: آسفالت های انجام شده از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند.

 

مهدی حدیدی نژاد از صدور مجوز برای 20 کیلومتر خبر داد و افزود: از این میزان مجوز صادر شده مقدار زیادی تمدید شد و هنوز کار زیادی در این زمینه انجام نشده است.

 

وی گریزی به برخی خیابان ها مانند خیابان ظفر زد و گفت: طی یک ماه گذشته چندین مکان کند و کاری شده است و متأسفانه  تبعات و اعتراض ها متوجه شهرداری است.

 

به گفته وی در طول سال صدها ساعت جلسه برگزار و صورتجلسه امضا شده اما متأسفانه اجرایی نمی شود.

 

معاون شهرسازی و معماری شهرداری بیرجند گفت: اگر قبل از اجرای آسفالت، زیرساخت ها عملیاتی شده و دوباره کاری نشود ارقام جوابگوی درخواست ها می باشد.

 

حسن خانزاد با بیان اینکه همه دستگاهها به نوعی وظیفه خدمت رسانی به مردم را دارند، افزود: اگر همدلی و تعامل بیشتر باشد نتایج مطلوب تر خواهد شد.

 

وی یادآور شد: شهرداری با توجه به حجم بالای کار مرمت نوار حفاری را به شرکت آب و فاضلاب واگذار کرد تا با استفاده از بخش خصوصی برای این مهم اقدام کنند که متأسفانه در بحث مرمت نوار حفاری پیمانکاران تجربه خوبی نداشتند.

 

وی عدم سرعت عمل، نشست در نوارهای حفاری و... را از مشکلات برشمرد و گفت: متأسفانه این موارد باعث نارضایتی شهروندان شده است.

 

مسئول آسفالت شکافی شهرداری بیرجند هم ضمن نشان دادن اسلایدهایی مبنی بر آسفالت شکافی اداره آب و فاضلاب و استفاده از آسفالت بی کیفیت و... گفت: به دنبال مچ گیری و متهم کردن فرد و ... نیستیم.

 

مهدی الوندی با بیان اینکه از ابتدای امسال 20 مترمربع مجوز صادر شده است، افزود: از 15 فروردین تا 15 اردیبهشت امسال سه هزار و 920 متر مربع و از 15 اردیبهشت تا 3 آبان امسال هم 15 هزار و 763 مترمربع مجوز صادر شده است.

 

وی با بیان اینکه موارد آسفالت شده هنوز تحویل شهرداری نشده است، خواستار رفع مشکلات از سوی پیمانکار، شهرداری و اداره آب و فاضلاب شد.

 

به قیر پاشی بدون کیفیت برخی معابر، تخریب آسفالت، نشست مناطق آسفالت شده و... در برخی نقاط شهری اشاره کرد که خواستار گذاشتن ناظر برای نظارت بر روند اجرای پروژه ها شد.

 

معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند هم گرد و غبار و عدم جمع آوری نخاله ها را از مشکلات برشمرد و گفت: متأسفانه برخی نخاله ها و خاک ها در باغچه، آیلند و... ریخته می شود که باعث بروز مشکل می شود.

 

موسی میرزایی با توجه به رها شدن نخاله ها، متولی موضوع نخاله را آب و فاضلاب عنوان کرد و خواستار انتقال پسماندها به سایت پسماند شد.

 

عضو کمیسیون عمران شورای شهر بیرجند هم با بیان اینکه آسفالت به علت نبود بودجه دولتی انجام شده و سپس دستگاه‌های خدمات رسان پای کار می آیند، از مشکلات پیش رو به عدم نظارت اداره آب بر پیمانکاران اشاره کرد و گفت: گرد و خاک با توجه به طولانی شدن زمان اجرای پروژه به سلامت مردم لطمه می زند.

 

مهدی میری افزود: برخی مناطق حفاری انجام شده اما پر کردن آسفالت مدت ها زمان می برد که همین امر باعث نارضایتی مردم می شود.

 

وی هم با بیان اینکه در گذشته پس از اجرای خطوط انتقال توسط اداره آب و فاضلاب، شهرداری نسبت به آسفالت اقدام می کرد و نارضایتی ها به حداقل ممکن رسیده بود، خواستار ورود شهرداری برای آسفالت معابر شد و با توجه به اسلایدهای نمایش داده شده این گونه آسفالت، قیر پاشی و... را فاجعه دانست.

 

در پایان رضا حسنی صفت رئیس شورای شهر بیرجند با اشاره به طرح مشکلات در این جلسه، خواستار محول شدن این موضوع به کمیسیون عمران شد و گفت: با انجام این مهم کمیسیون عمران برای حل مشکل در اولین فرصت جلساتی خواهد گذاشت.  

 

 

 

کد خبر 1227989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha