ایران، با بیشترین سرعت به سمت پیری جمعیت حرکت می کند

دبیر کارگروه تخصصی ستاد ملی جمعیت کشور با بیان این که در آینده، ایران ۲۵ میلیون سالمند قطعی خواهد داشت، گفت: ایران، یکی از سه کشوری است که با بیشترین سرعت به سمت پیری جمعیت حرکت می کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بجنورد؛ "حسین مروتی" دبیر کارگروه تخصصی ستاد ملی جمعیت کشور امروز چهارشنبه در همایش "همت همگانی برای ایرانی جوان" در خراسان شمالی، چرایی سیاست‌های افزایش جمعیت را تبیین و اعلام کرد: فرآیند سالمندی در کشورهای پیشرفته در چندین سده رخ داده است و این کشورها با جمعیت جوان به توسعه دست یافته اند و با فراهم کردن اندوخته علمی و اقتصادی از مشکلات جمعیت سالخورده عبور کرده‌اند.


وی با بیان این که در آینده ایران 25 میلیون سالمند قطعی خواهد داشت، افزود: در این راستا باید ارزیابی کرد که چه تعداد ظرفیت بالقوه برای پشتیبانی از آمار سالمندان کشور در آینده وجود دارد.

 
مروتی با بیان این که اکنون به ازای هر 10 نفر یک سالمند بالای 60 سال در کشور وجود دارد، اضافه کرد: اما این رقم در آینده، یک نفر به ازای هر 4 نفر خواهد بود و این امر برای کشور ما که هنوز به رشد و توسعه اقتصادی مناسب نرسیده است، مسائلی را ایجاد خواهد کرد.

 
دبیر کارگروه تخصصی ستاد ملی جمعیت کشور اعلام کرد: متاسفانه سرعت کاهش نرخ باروری ایران به گفته کارشناسان در تاریخ بشریت بی نظیر است و اکنون به دلیل کاهش شدید باروری، کشور به یکی از سه کشور دنیا مبدل شده که با بیشترین سرعت به سمت پیری جمعیت حرکت می کند.

 
وی استفاده تورمی از برخی از ابزارهای کنترل جمعیت در دو دهه گذشته را مورد نقد قرار داد و گفت: با اینکه شاخص کاهش مرگ و میر مادران باردار از شاخص های توسعه ای جهانی است اما بیش از آن باید میزان سقط‌های غیرقانونی جنین را در کشور مهار و کنترل کرد.
 


مروتی گفت: باید در شبکه های بهداشت، دستورالعمل هایی برای انصراف از سقط جنین وجود داشته باشد و متناسب با آن برنامه ها و سیاست هایی تدوین شود.

 

"سید جواد پورنقی" رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی هم با بیان این که با هم‌افزایی همگانی و روحیه جهادی همانند گذشته می‌توان از چالش‌ها عبور کرد، افزود: توجه به چالش‌های آینده جمعیتی درخصوص مواجه با سالمندی از وظایف و تکالیف دستگاه های اجرایی است.

 

 

وی با بیان این که در پنجره‌های طلایی جمعیتی می‌توان با انجام مداخلاتی جمعیت سالمند را متعارف نگه داشت، اضافه کرد: با عدم بهره‌گیری احتمالی از این فرصت طلایی، در سال‌های آتی، پنجره نقره‌ای جمعیتی را پیش رو داریم و با مداخلات به موقع اصحاب رسانه و فرهنگ و دستگاه‌ها می‌توان از چالش سالمندی جمعیت کشور عبور کرد.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی یکی از برنامه‌های مهم این دانشگاه را اجرای قانون جوانی جمعیت ذکر و بیان کرد: پیرو آن نیز تاکنون اقدامات موثری همچون برگزاری کارگاه‌ها و همایش‌هایی مانند هنر و مامایی، انجام شده است.

 

پورنقی تأکید کرد: از اهداف متعالی اقدامات انجام شده، فرهنگ‌سازی درخصوص فرزندآوری، داشتن ایرانی جوان و برخورداری از نیروهای کارآمد در عرصه اقتصادی است.

 

 

 

کد خبر 1230787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha