نشستی از جنس فرهنگ/ گام بلند مجمع نمایندگان برای رفع مشکلات فرهنگی گلستان

نشست صمیمی مجمع نمایندگان استان گلستان در مجلس شورای اسلامی با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به منظور بیان و بررسی دغدغه ها و مشکلات فرهنگی استان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان گلستان، قرعه نشست مجمع نمایندگان استان گلستان در مجلس شورای اسلامی این بار به نام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان افتاد تا در نشستی صمیمی دغدغه ها و مشکلات فرهنگی استان بررسی و راهکاری برای رفع آن ارائه شود.

 

مجمع نمایندگان استان گلستان در مجلس شورای اسلامی با حضور در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گزارشی از خدمات و فعالیت‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه فرهنگ، هنر، رسانه و فعالیت‌های قرآنی و روایت پیشرفت را دریافت کردند و دغدغه‌ها و مشکلات این اداره را که از سوی مدیر این دستگاه ارائه شد را شنیدند تا بتوانند برای رفع آن در مجلس و وزارتخانه گامی بردارند.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان در ابتدای این نشست با ارائه گزارشی از خدمات و فعالیت‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، گفت: انجام کار فرهنگی نیازمند زمان، حمایت و صبوری زیادی دارد.

 

توسعه فرهنگ در تراز انقلاب اسلامی نیازمند توجه ویژه است

محمد رعیت افزود: پیشرفت، ماندگاری و توسعه فرهنگ در تراز انقلاب اسلامی نیازمند توجه ویژه به این بخش است.

 

وی ادامه داد: در دولت سیزدهم تسهیلات حمایتی در بخش های؛ سینما سیار، آموزش رایگان هنر و غیره در برای مناطق کم برخوردار و محروم ارائه شده است.

 

رعیت با اشاره به عدم برپایی نمایشگاه کتاب در چند سال اخیر در استان، از مجمع نمایندگان استان خواست تا در برپایی این اقدام بزرگ فرهنگی ارشاد استان را یاری کنند.

 

وی، نقش جامعه بزرگ فرهنگ و هنر را در بزنگاه‌ها موثر خواند و گفت: دانش و تخصص این نهاد در حوزه فرهنگ است و باید فعالیت های عمرانی این بخش به دستگاه تخصصی‌اش واگذار شود.

 

دبیر مجمع نمایندگان گلستان و نماینده مردم مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: همت و تلاش فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان در برگزاری هفته مختومقلی فراغی در 14 شهرستان استان و برنامه متمرکز در آرامگاه این شاعر شهیر ترکمن با حضور مهمانان بین‌المللی و ملی قابل ستایش و تقدیر است.

 

رضا آریان پور افزود: تذکر و پیگیری نمایندگان هدفی جز مطالبات مردمی نیست تا اقداماتی در خور مردم اجرا شود.

 

حمایت از حوزه فرهنگ ضروری است

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به توجه به مسئله معیشت و فرهنگ در گام دوم انقلاب اسلامی، گفت: همان اندازه که مسائل عمرانی ضروری است، حمایت از حوزه فرهنگ نیز اهمیت دارد.

 

امان قلیچ شادمهر افزود: اگر فرهنگ و آموزش در کشور درست شود، کشور هم درست خواهد شد.

 

وی با تاکید بر توجه بیشتر به شخصیت مختومقلی در حوزه مفاخر و آثار فرهنگی، خواستار اختصاص یک روز  در تقویم به نام و یاد این شاعر و عارف پرآوازه شد.

 

شادمهر با بیان اینکه شهرستان گنبدکاووس دارای پیشینه فرهنگی و هنری غنی است، گفت: در کنار مختومقلی فراغی، چهره‌های برجسته‌ای همچون مسکین قلیچ وجود دارند و نیاز است به آنها نیز توجه شود.

 

نماینده مردم آزادشهر و رامیان در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه گفت: در حوزه فرهنگ فعالیت‌های بسیاری انجام می‌شود اما نباید انتظار دریافت نتیجه در کوتاه‌مدت بود.

 

غلامعلی کوهساری با بیان اینکه حوزه فرهنگ نیازمند صبوری، دقت نظر و حمایت است، افزود: جامعه فرهنگی و هنری با تمام دغدغه‌های معیشتی خود همواره در ارائه و انجام کار فرهنگی خوب و ماندگار پیش‌قدم هستند و نقش موثری هم در نهادینه‌سازی فرهنگ در جامعه دارند.

 

اعتبارات حوزه فرهنگ باید افزایش یابد

وی ادامه داد: باید به فضای مجازی و نقش آن در جامعه توجه بیشتر کرد و اعتبارات حوزه فرهنگ و معیشت فعالان این حوزه باید افزایش یابد.

 

نماینده مردم بندر ترکمن، بندرگز و کردکوی در مجلس شورای اسلامی نیز اظهارداشت: توجه به حوزه فرهنگ در بودجه کشور مغفول و کم برخوردار است و باید برای افزایش اعتبارات در این حوزه تلاش زیادی انجام شود.

 

عبدالجلال ایری افزود: در بخش عمرانی حوزه فرهنگ پروژه‌های فرهنگی زیادی مصوب شد اما این مصوبات بدون تخصیص اعتبار اجرایی نخواهند شد.

 

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا و عضو کمیسیون فرهنگی در مجلس شورای اسلامی در ادامه این نشست گفت: حوزه فرهنگ همیشه مظلوم‌ترین حوزه بوده و از بودجه عمومی کشور سهم کمتر از یک درصدی دارد.

 

غلامرضا منتظری خاطرنشان کرد: به حوزه فرهنگ و اعتباراتش در بسیاری از کشورها توجه ویژه‌ای می‌شود و باید به این مهم در کشور نیز توجه شود.

 

پیش بینی افزایش سهم حوزه فرهنگ از بودجه عمومی کشور به 7 درصد

وی با بیان اینکه پیشینه و ظرفیت‌های غنی فرهنگی ایران اسلامی مزیت و جلوه چشمگیرش در مقیاس جهانی است، تاکید کرد: نباید نسبت به این مسئله بی تفاوت بود.

 

منتظری افزود: برای فاصله گرفتن از اقتصاد متکی به نفت، باید اقتصاد فرهنگ جایگزین شود.

 

وی از پیش بینی افزایش سهم حوزه فرهنگ از بودجه عمومی کشور به 7 درصد خبر داد و گفت: با تحقق این مهم، گام مهم و بزرگی در حوزه فرهنگ برداشته می شود.

 

کد خبر 1276038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha