سبک معماری جدید همراه با معماری اسلامی مساجد

حجت‌الاسلام اختری با تاکید براینکه بهره گیری از سبک های نو در معماری مساجد به معنای فراموشی معماری اصیل اسلامی نیست، گفت: تاکنون سبک خاصی تحریم نشده است.

حجت‌الاسلام محمدحسن اختری، دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع) با اشاره به شیوه های معماری مساجد از گذشته تاکنون به خبرنگار شبستان گفت: اوج معماری اسلامی در ایران در دوران صفویه بوده است. معماری مسجد در این دوره به گونه ای بود که نه تنها برای همان دوران صفوی بلکه در عصر معاصر هم کارایی دارد.

 

وی افزود: در واقع در دوران صفویه در طراحی و ساخت مسجد به این مسئله توجه می شد که مسجد به گونه ای ساخته شود که در تمام فصول بتوان از آن استفاده کرد‌ و مرتفع کننده نیازهای همان زمان و آینده باشد.

 

حجت‌الاسلام اختری با تاکید بر اینکه در طراحی و ساخت مسجد نباید از یک شیوه و سبک استفاده کرد، اذعان کرد: نباید ادعا کرد که در ساخت مسجد حتما و تنها باید از یک سبک و شیوه ای خاص در طراحی مساجد بهره برد.

 

وی ادامه داد: اگر سبک ها و طرح های جدید در معماری مسجد مغایر با آموزه ها و شئونات اسلامی نباشد، استفاده از آن بلامانع است. 

 

نماد تحریم شده نداریم

حجت‌الاسلام اختری ادامه داد: در حال حاضر در معماری مساجد نماد خاصی که از لحاظ فقهی و اسلامی تحریم شده باشد، وجود ندارد و علمای ما نیز سبک خاصی را تحریم نکرده‌اند ولی آنچه که مهم است این است که مساجد نباید به شکل کلیسا ساخته شود.

 

وی ادامه داد: از طرفی با ارج نهادن به آثار اسلامی، شئونات اسلامی و میراث فرهنگی تلاش شود که در همان چارچوب مورد تایید اسلام مسجد ساخته شود تا فرهنگ کشورمان را گسترش دهیم.

 

سرپرست جمعیت مسجدسازان با اشاره به اینکه در گذشته مساجد به گونه‌ای ساخته می‌شدند که برحسب شرایط برطرف‌کننده نیازهای همگان و آیندگان بود، تصریح کرد: در حال حاضر نیاز است که مساجد دارای کتابخانه، مراکز آموزشی و ورزشی یا در کنار مسجد سالن هایی ایجاد شود یا معماری که در مسجد به کار می رود برمخاطب تاثیر معنوی داشته باشد.

 

وی با اشاره به اینکه در ساخت مسجد سبک معماری محله، جامع، روستایی باید منطبق با منطقه جغرافیایی باشد، گفت: در معماری مسجد باید سبک ها و طرح های به کار رود که آثار و فرهنگ اسلامی کشورمان رو به فراموشی نرود بلکه احیا شود. امروز حتی در ساخت مساجد کوچک نیز باید از معماری اسلامی بهره برد.

 

سابقه درخشان ایرانی ها در معماری

وی با اشاره به اینکه سابقه معماری مساجد در کشور ما سابقه ای درخشان است، خاطرنشان کرد: وقتی در طراحی و معماری نمونه و سابقه ای درخشان داریم دیگر نیازی به استفاده از سبک‌های معماری دیگر کشورها نیست و در حال حاضر نیز باید به معماری کشورمان تکیه کنیم. ولی متاسفانه به دلیل اینکه در بخش مسجد هیچ گونه متولی وجود ندارد از این رو در این زمینه برنامه ریزی وجود ندارد.

پایان پیام/ 
 

کد خبر 130250

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha