اجرای فعالیت عمرانی در بیش از یکصد بقعه متبرکه استان مرکزی

سرپرست اداره بقاع و اماکن متبرکه اوقاف وامور خیریه استان مرکزی از اجرای فعالیت عمرانی در بیش از یکصد بقعه متبرکه استان مرکزی خبر داد.

کریم نصراللهی، سرپرست اداره بقاع و اماکن متبرکه اوقاف وامور خیریه استان مرکزی، در گفتگو با خبرنگار شبستان در اراک، گفت: در 106 بقعه متبرکه استان مرکزی فعالیت عمرانی اجرا شده است.
 

وی ادامه داد: این فعالیت ها شامل تعمیر و مرمت تربت خانه، ساماندهی محوطه، ساخت گنبد، ضریح، احداث اتاق هیات امنا، سرویس بهداشتی و... است.
 

سرپرست اداره بقاع و اماکن متبرکه اوقاف وامور خیریه استان مرکزی افزود: استان مرکزی موفق به کسب رتبه سوم کشوری در زمینه برنامه های عمرانی بقاع واماکن متبرکه شده است. نصراللهی اضافه کرد: در سال جاری حدود 10 هزار مترمربع تربت خانه(زیارت خانه) بقاع متبرکه استان تعمیر، تکمیل، مقاوم سازی، توسعه و احداث شده است.


وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: اداره کل اوقاف و امور خیریه استان، ادارات اوقاف و دفاتر نمایندگی شهرستان ها به ویژه اعضای محترم هیات امنا، مدیران داخلی و همه خادمان زمینه های لازم و مناسب برای اجرای هرچه بهتر برنامه های مصوب ابلاغی سازمان اوقاف را فراهم کردند.


سرپرست اداره بقاع و اماکن متبرکه اوقاف وامور خیریه استان مرکزی همچنین با بیان اینکه احداث 22 باب بقاع متبرکه سهم استان مرکزی بوده است، افزود: با مشارکت های مردمی و مساعدت های سازمان اوقاف و امور خیریه حدود 40 تا 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند.


نصراللهی ابراز امیدواری کرد: تا پایان شش ماه اول سال 91 عملیات عمرانی این طرح ها به اتمام برسد.


وی با اشاره به اینکه در ابتدای سال جاری تعداد 47 روستا و شهرک در استان از نعمت مسجد برخوردار نبودند، گفت: با شناسایی، مشارکت سازمان اوقاف و کمک های مردمی برای ساخت مساجد در این مناطق اقدام شده که حدود60 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.


سرپرست اداره بقاع و اماکن متبرکه اوقاف وامور خیریه استان مرکزی در ادامه از تهیه طرح جامع برای 23 باب از بقاع متبرکه استان خبر داد و افزود: این مهم از دیگر اقدامات اداره بقاع وامور دینی اوقاف وامور خیریه استان مرکزی است.


نصراللهی ادامه داد: دفتر فنی مهندسی سازمان اوقاف تعدادی از این طرح ها را تصویب کرده که انتظار می رود باقیمانده طرح ها، نیز تا پایان سال تصویب شود.


وی تعمیر، کف سازی، تکمیل و احداث سرویس های بهداشتی و وضوخانه بقاع متبرکه به مساحت حدود 2830 مترمربع را از دیگر اقدامات عمرانی حوزه اوقاف استان مرکزی دانست و گفت: 55 هزار و 370 مترمربع صحن و حیاط بقاع متبرکه شامل کف سازی، تکمیل، توسعه و احداث شده است. نصراللهی ساخت ضریح مناسب برای 11 باب از بقاع متبرکه، ساخت 24گلدسته برای 12 بقعه و مرمت و تکمیل حدود 800 مترمربع از رواق امامزادگان را از اقدامات اداره کل اوقاف وامورخیریه استان مرکزی طی سال جاری عنوان کرد.


وی همچنین از کف سازی و احداث 9 هزار و730 مترمربع پارکینگ بقاع متبرکه خبر داد و افزود: احداث و تکمیل حدود 53 هزار مترمربع فضای سبز و یکصد و50 مترمربع منبع آب جهت آب آشامیدنی از دیگر اقدامات انجام شده برای رفاه حال زائران بقاع متبرکه استان مرکزی است.


سرپرست اداره بقاع و اماکن متبرکه اوقاف وامور خیریه استان مرکزی خاطر نشان کرد: همچنین حدود 4 هزار مترمربع زمین هم برای توسعه بقاع متبرکه خریداری، تملک و برای 21 بقعه و اماکن متبرکه سند مالکیت صادر شده است. نصراللهی اضافه کرد: با توجه به برگزاری مراسم مذهبی و برخی مراسم خاص فرهنگی در بقاع متبرکه حدود یکهزار و 100 مترمربع مسجد و شبستان تعمیر و احداث شده است.


سرپرست اداره بقاع و اماکن متبرکه اوقاف وامور خیریه استان مرکزی در پایان با بیان اینکه اداره کل اوقاف و امور خیریه وظیفه خود میداند تا از زحمات خادمین و هیات امناء بقاع متبرکه تجلیل کند، تصریح کرد: عملکرد حدود یکصد نفر از هیات امنا و خدام بقاع متبرکه امسال مورد ارزیابی قرار گرفته است.


پایان پیام/

کد خبر 153998

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha