رسانه در انتشار اخبار نظامی به برخی از موضوعات مغفول مانده توجه کند

امیر تقی خانی اهتمام رسانه در انعکاس اخبار مرتبط با عرصه فرهنگی، قرآنی در حوزه خانواده‌ها و کارکنان در ارتقای توان رزمی و دفاعی، موثر دانست و گفت: اصحاب رسانه در انتشار اخبار حوزه نظامی و دفاعی تنها در انعکاس اخبار رزمایش‌ها و رژه‌ها خلاصه نشوند. در این عرصه به تمامی ابعاد بپردازند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان ،حجت‌الاسلام دهدار، رئیس اداره عقیدتی سیاسی ستاد ارتش در نشست تخصصی معاونت‌ روابط عمومی و رسانه با تبریک ماه رجب و دهه فجر، با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در مورد اهمیت رسانه گفت: هدف این نشست ارتقای کیفی برنامه‌ها مدنظر با شاخص‌ها و معیارهای اخلاقی در بعد خبر و رسانه است، سه اصل مهم حرکت جوانان انقلابی در فضای رسانه، اخلاقی انسانی و اسلامی، عقلانیت و رعایت عاطفه است از اصول مورد تاکید رهبر انقلاب درموضوع رسانه است.

حجت‌الاسلام دهدار با بیان اینکه پیامبر گرامی اسلام اخلاق را ظرف دین معرفی می کنند اظهارداشت: اگر می‌خواهیم به دین عمل کنیم و براساس آن زندگی کنیم ودین داری در زندگی ما اثرگذاری همیشگی داشته باشد باید متخلق به اخلاق اسلامی و دینی باشیم.

وی گفت: اخلاق اسلامی و دین باوری به ما دیکته می‌کند که اخبار جنجالی را که موجب ایجاد موج منفی در جامعه می‌شود، تلطیف و ملایم کنیم نه اینکه عین آن را منتشر کنیم. شما خبرنگاران، ولایی و الهی هستید و تجربه به شما نشان داده است باید از انعکاس اخباری که موج منفی در جامعه ایجاد می‌کند، اجتناب شود.

رییس عقیدتی سیاسی ستاد آجا ادامه داد:با درنظر گرفتن عقلانیت در درج اخبار آن را منتشر کنیم تقطیع خبر ممکن است با طرفداران زیادی همراه باشد و تیتر اول اخبار باشد اما با عقل و عقلانیت سازگار نیست. رعایت عاطفه نیز در انعکاس اخبار مهم است. همانطور که رهبر معظم اتقلاب فرمودند: باید حقایق را با نطق قوی، متین و عقلانیت کامل با استفاده از عواطف انسانی ارائه شود.

وی با بیان اینکه بکارگیری اخلاق در بیان جملات و انعکاس اخبار مهم استخاطر نشان کرد: امروز همه ما باید در این میدان عاطفه اخلاق و انسانیت حرکت کنیم و هرکدام با درنظر گرفتن سهمی که در این عرصه داریم، گام‌های مثمر ثمر برداریم.

رئیس اداره عقیدتی سیاسی ستاد ارتش گفت: رهبر انقلاب درباره وظیفه خبرنگاران و اصحاب رسانه می فرمایند: امروز تاثیر رسانه‌ها، هنرها، تلویزیون و شبکه‌های عظیم اطلاع‌رسانی از سلاح، موشک و بمب اتم بیشتر است، جنگ امروز دنیا جنگ رسانه‌ها است. جنگ ترکیبی و شناختی ناشی از فعالیت شما اصحاب رسانه است.

رسانه در انتشار اخبار نظامی به برخی از موضوعات مغفول مانده توجه کند

در ادامه این نشست امیرسرتیپ شاهین تفی‌خانی، دستیار و مشاوره فرهنگ رسانه‌ای فرماندهی کل ارتش با تاکید بر اینکه در کنار تمام تعاریف در چنین جلساتی باید روشن‌تر اشکالات را بررسی کرد، گفت: حقیقتا آنچه ستاد ارتش در بعد رسانه‌ای می‌خواهد و آنچه اصحاب رسانه و خبرنگار درک دارند و احساس نیاز می‌کنند، فاصله دارد.

امیر تقی خانی اهتمام رسانه در انعکاس اخبار مرتبط با عرصه فرهنگی، قرآنی در حوزه خانواده‌ها و کارکنان در ارتقای توان رزمی و دفاعی، موثر دانست و گفت: اصحاب رسانه در انتشار اخبار حوزه نظامی و دفاعی تنها در انعکاس اخبار رزمایش‌ها و رژه‌ها خلاصه نشوند. در این عرصه به تمامی ابعاد بپردازند.

وی گفت: مردم دوست دارند از ارتش بیشتر بدانند بنابراین باید مواردی شاخص شود که مورد توجه است. اگر از روحیه رزم صحبت می‌شود، روحیه رزم ارتباط مستقیم با نگاه مردم دارد که رسانه‌ها می‌توانند در این زمینه نقش‌آفرین باشند. انتظار داریم همه اصحاب رسانه، مدافع ارتش باشند یعنی مدافع مدافعین سرحدات، مدافع ارزش‌ها و نظام اسلامی، در این هنگام حساسیت اصحاب رسانه به ارتش بالا می‌رود.

امیر تقی‌خانی گفت : گاهی برای سبقت گرفتن در انتشار خبر به بسیاری از معیارهای خبر آسیب می‌زنیم، چرا نباید در انتشار اخبار نظامی به برخی از موضوعات مغفول مانده مانند ۴۸ هزار شهید در ارتش، قهرمانان ارتشی، حضور ارتش در تمامی عملیات‌های طول جنگ به صورت یگان تکاور، پشتیبان و یگان همراه بسیج و سپاه، نقش نیروی هوایی در کمک به مردم مظلوم سوریه پرداخت. شما باید موضوعات مختلف را استخراج و احصا کنید.

وی افزود: مناسبت‌های مرتبط با ارتش را در تقویم دنبال کنید و به پیشواز مناسب‌های ثبت شده در تقویم بروید و پیشقدم شوید و درباره آن مطلب بزنید.

وی با تاکید بر اینکه چرا مناسبت مهم چون روز ارتش باید به پوشش اخبار رژه محدود شود، افزود: موضوعات دیگیری چون ارتش یاری، ارتش و مهارت‌اموزی‌های سربازی، ارتش و ارتقای اموزش‌ها، تربیت و پرورش نیروهای انسانی، خودکفایی ارتش در تربیت نیروهای خود، نحوه نگهداری تجهیزات سنگین ارتش از جمله مواردی است که می‌توان درباره آن خبرسازی کرد.

امیرتقی‌خانی تصریح کرد: شما با هوشمندی می‌توانید برای آن بخش از جامعه که شنیدن اخبار نظامی برایشان مهم است با توجه بیشتر به ارتش، بعد رسانه‌ای داشته باشید تا افراد بیشتری را جذب این عرصه کنید. با این کار کمک می‌کنید مردم را برای این نظام بیشتر نگه دارید و جریان دو قطبی کشور را متوقف یا محدود کنید.

در ادامه سرهنگ ابوترابی، معاون روابط عمومی و رسانه ارتش ضمن نقش آفرینی مردم در جشن چهل و پنج سالگی انقلاب و افتخارآفرینی در عرصه اتتخابات پیش‌رو، افزود: ارتش همواره جزو پیشگام جریان‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و انتخاباتی و ...در کشور بوده است، چنانکه ارتش و خانواده‌های آنان با حضور پررنگ در انتخابات، تقریبا با حضور ۸۰ درصدی خانواده‌های ارتش پای صندوق‌ها انتخابات ریاست جمهوری، همواره پیشگام بوده است که این حضور نسبت به تراز کشوری ۳۰ درصد بیشتر بوده است.

وی در ادامه به گلایه تهیه‌کننده فیلمی راهیافته به جشنواره فیلم فجر با موصوع شهید زین‌الدین و انتقاد از ارتش اشاره کرد و گفت: این کم لطفی وهن بود که آقای نادران گفت ارتش موجب شد سکانس‌هایی از آن فیلم درباره شهید زین‌الدین پخش نشود و به این فیلم ضربه زدند. اینگونه سخنان فرار رد به جلو است و در آینده نزدیک جوابیه‌ای در این باره در اختیار اصحاب رسانه قرار خواهد گرفت.

سرهنگ ابوترابی گفت: در ارتش چند بستر کاری، خاص و مشخص است، همواره اخبار اقتداری و رزمایشی مدنظر است هرچند در حوزه فعالیت‌های قرآنی و عترتی، پیشرفت‌هایی داشته‌ایم. در حوزه فرهنگی بیش از ۱۵۰ مجتمع فرهنگی قرآنی در کوی‌های سازمانی برپا است. ارتش دارای ۳۰۰ هزار بازنشسته است که برخی از انها از افتخارآفرینان ایام دفاع مقدس هستند.

سرهنگ ابوترابی طرح توسعه محور و منشور رسانه‌ای به صورت تخصصی‌تر در حوزه فعالیت هر رسانه، ملاحظات برای انتشار یکسری از اخبار و ضرورت مدیریت آن، برگزاری دوره آموزش خبرنگاران نظامی دفاعی با همکاری معاونت اطلاعات ارتش به منظور اشنایی با محدودیت‌ها و ظرفیت‌ها، از دیگر برنامه های حوزه رسانه و روابط عمومی برشمرد.

کد خبر 1748580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha