صداوسیما پای حرف های روحانیت بنشیند/تحول لازمه ماندگاری حوزه های علمیه

عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) با بیان اینکه باید برای هر یک از عرصه های فعالیتی حوزه ها راهکاری خاص در مسیر تحولات اندیشیده شود گفت: بدون تحول نمی توان در آینده جایگاهی مناسب برای حوزه های علمیه تصور کرد.

 خبرگزاری شبستان // قم
حوزه های علمیه به عنوان مهمترین و شاخص ترین داعیه دار ترویج و تبیین معنویت و دینداری در طول تاریخ، هماره محور تحولات و نقطه عطف در تاریخ بوده و هستند. حوزه های علمیه نه تنها جریان ها را راهبری کرده و می کنند بلکه در بسیاری از مقاطع تاریخی، خود، جریان ساز و حادثه ساز بوده اند.
با این نگرش، مدیریت درونی حوزه ها و یا حتی نگاهی که از بیرون به حوزه های علمیه می شود، به طور جد و حتم می تواند تعیین کننده و سرنوشت ساز هم در چگونگی ادامه حیات حوزه های علمیه و هم کارکردها و مدیریت بیرونی جامعه توسط حوزه ها باشد.
بر اساس همین رویکرد، می توان اساس شکل گیری انقلاب اسلامی و رهبری داهیانه امام راحل به عنوان یک حوزوی و عالم دینی را تفسیر و تبیین کرد. با انقلاب بسیاری از نگرش ها در حوزه های علمیه تغییر یافت. از سوی دیگر پس از جریان انقلاب، هم از ناحیه حضرت امام(ره) و هم مقام معظم رهبری، مباحثی مبنی بر تحول در حوزه های علمیه و لزوم موضع گیری این نهاد در مسایل مختلف مطرح شد. این امر در سال های اخیر به طور جد از سوی مقام معظم رهبری در دیدارهایی که به بهانه های مختلف، طلاب و اساتید حوزه های علمیه با ایشان داشته اند، مورد تاکید و سفارش خاص ایشان قرار گرفته است.
تحول در حوزه های علمیه چه از لحاظ آموزه ها و تعالیم محتوایی و چه از منظر ساختار و روش، مسئولیت علمای دین در نظریه پردازی و تولید علوم انسانی، ضرورت تبیین چشم انداز و برنامه ریزی در حوزه های علمیه بخشی از توصیه هایی بوده که ایشان دائما به آن نظر داشته و دارند. بعد از گذشت 2 سال از آخرین سفر مقام معظم رهبری به قم و دیدار حوزویان با ایشان، بر آن شدیم تا در گفتگو با صاحبنظران این مسایل مهم و راهکارهای دستیابی به حوزه علمیه مطلوب را مورد بررسی قرار دهیم.

 

حجت الاسلام ابوالفضل ساجدیه، دارای دکترای فلسفه دین از کانادا و عضو هیئت علمی و مدیر قطب علمی فلسفه دین موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره)، سردبیر مجله معرفت کلامی و معرفت و همچنین سردبیر مجله فلسفه دین (که به زبان انگلیسی منتشر می شود) بر لزوم بهره گرفتن از ظرفیت های حوزه در مراکز مختلف تاکید کرد و پیرامون نحوه تحول در حوزه های علمیه به خبرنگار شبستان گفت: برای ارتقای حوزه های علمیه به نوعی تحول و بازنگری در عرصه ساختار نیازمندیم. البته این بازنگری ها بخشی به مسائل پژوهش و آموزش و بخشی به مسائل تربیتی و خودسازی تعلق دارد.

 

وی افزود: البته تنها این موارد کافی نیست و باید در کنار رعایت آنها افرادی هم تعیین شوند که استعدادهای آموزشی، پژوهشی و تربیتی طلاب را به خوبی شناسایی کرده و به فعلیت برساند.

 

مدیر قطب علمی فلسفه دین موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: البته ما برای ایجاد تحول در حوزه های علمیه نیازمند آسیب شناسی جدی نسبت به فعالیت هایی که تاکنون صورت گرفته، هستیم.

 

بدون تحول نمی توان در آینده جایگاهی مناسب برای حوزه های علمیه تصور کرد

وی در ادامه با تاکید بر لزوم تحول در بخش های مختلف حوزه علمیه اضافه کرد: باید برای هر یک از عرصه های فعالیتی در حوزه های علمیه راهکاری خاص در مسیر تحولات اندیشیده شود و در غیر این صورت و با توجه یه ویژگی های زمان حاضر و حتی آینده جهان از این حوزه نمی توان انتظار داشت تا جوابگوی مطالبات باشد.

 

حجت الاسلام ساجدیه در زمینه تاکیدات مقام معظم رهبری پیرامون لزوم حضور پررنگ روحانیت در صدا و سیما تصریح کرد: اگر به خوبی توجه کنیم به این حضور در سطوح مختلف نیازمندیم چرا که روحانیت رسالت دفاع از اسلام را بر عهده دارند.

 

حجت الاسلام ساجدیه ادامه داد: هر چند همه اقشار برای دفاع از اسلام وظیفه دارند اما سنگین ترین وظیفه در این خصوص بر عهده روحانیت است پس باید از این توان و ظرفیت در فضای رسانه بیشترین و بهترین استفاده را داشت.

 

وی با اشاره به رسالت های صدا و سیمای کشورمان به عنوان یک کشور مسلمان گفت: صدا و سیما درصدد گسترش فرهنگ اسلامی است و در این خصوص نیازمند حضور کارشناسان علوم دینی هستیم.

 

حجت الاسلام ساجدیه افزود: البته این کارشناسان باید علاوه بر رشته های مرتبط در گرایش های مورد نیاز امروز همچون جامعه شناسی، سیاست و حقوق نیز تبحر داشته باشند.

 

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) اظهار داشت: در همین راستا باید از توان اندیشمندان حوزه علوم انسانی که با حوزه نیز مرتبط هستند استفاده کرد، همچنان که اگر این پیوند نباشد در آینده شاهد آسیب های متعددی خواهیم بود.

 

وی گفت: ورود صاحبان اندیشه و نظر به این عرصه در کنار افزایش میزان احساس مسئولیت ها در این خصوص باعث رفع مشکلات موجود در حوزه رسانه می شود و باید تلاش کنیم تا این پیوندها در سطوح مختلف باقی بماند.

 

حجت الاسلام ساجدیه ادامه داد: بسیاری از طلاب علاقه مند آمادگی همکاری با سازمان صدا و سیما در شکل های مختلف را دارند که در صورت این اتفاق تحقق اهداف اسلامی در کشور آسان تر می شود.

 

وی در ادامه با تاکید بر لزوم بهره برداری از نیروهای جوان و مستعد حوزه در صدا و سیما خاطرنشان کرد: در این مورد واقعا نیازمند تحول خاصی هستیم و لازم است، ضمن آسیب شناسی هایی که صورت می گیرد از نیروهای جوان و فعال بهره بیشتری بگیریم.

 

حجت الاسلام ساجدیه با اشاره به قدرت تاثیرگذاری فیلم و سریال های تلویزیون در جامعه گفت: باید در زمینه تولید فیلم و سریال مسئولیت مستقیم امور را به نیروهای ارزشی واگذار کنیم.

 

عضو هیئت علمی و مدیر قطب علمی فلسفه دین موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) اظهار داشت: باید زمینه برای ورود افراد مستعد و ارزشی حوزوی به وادی هنر فراهم شود، ما در این جهت کمبودهای فراوانی داریم.

 

وی با قدردانی از برخی تولیدات قوی و ارزشمند سازمان صدا و سیما تصریح کرد: با وجود همه این تلاش ها برخی بی ملاحظه گری ها و یا نوع آرایش، صحبت و یا شوخی های بی مورد بین خانم ها و آقایان در فضای رسانه ای که برای مردم پخش می شود، می تواند تمام این زحمت ها را تحت تاثیر قرار داده و گاها باعث انتقادها و حتی انتقادهای غیرمنصفانه شود.

 

تاثیر تولیدات صدا و سیما حتی می تواند میزان باورپذیری اندیشه های اندیشمندان انقلابی مان را نیز تخریب کند

حجت الاسلام ساجدیه گفت: ما در صدا و سیما هم تولیدات مثبت داریم و هم تولیدات با درجه کیفیت پایین تر ولی متاسفانه در برخی موارد مطالب و یا نوع حرکت ها و رفتارها باعث می شود تا دل مومنان به درد بیاید و همین مسئله خود باعث ایجاد بدبینی ها نسبت به انقلاب و حتی مطرود شدن اندیشمندان می شود.

 

وی تصریح کرد: نگاه جامع اقتضا می کند تا در سازمان صدا و سیما با وجود هزینه های سنگین برای تولیدات خوب و با محتوا وقت و سرمایه بیشتری گذاشته شود تا شاهد پخش برنامه هایی شایسته نظام جمهوری اسلامی ایران از این رسانه ها باشیم.

 

بدانیم که چه بهایی می پردازیم!// صدا و سیما پای حرف های روحانیت بنشیند

سردبیر مجله معرفت کلامی و معرفت در ادامه خاطرنشان کرد: مخصوصا در مورد فیلم هایی که از سیما پخش می شود، نباید بی توجهی کنیم باید بدانیم که چه بهایی برای آن می پردازیم، ساخت و پخش فیلم در هر موضوعی مناسب با سیمای نظامی همچون جمهوری اسلامی ایران نیست و باعث خدشه دار شدن این وجهه می شود.

 

وی گفت: صدا و سیماییان باید پای درد و دل روحانیت بنشینند و این صحبت ها را به اطلاع مردم و مسئولان برسانند.

 

حجت الاسلام ساجدیه در ادامه با اشاره به برخی از نقاط قوت صدا و سیمای کشور اضافه کرد: ما حق نداریم از بودجه بیت المال استفاده کنیم و در مواردی خواسته یا ناخواسته مظاهر حرام را تبلیغ کنیم.

 

وی با اشاره به نمونه ای از این موارد گفت: به طور مثال در موضوع روابط دختر و پسر مسائل و آزادی هایی به تصویر کشیده می شود که حتی اگر هم گاهی قصد نقد این روابط و نشان دادن بعد منفی آن را داشته باشند، بازهم برآیند این نوع به تصویر کشیدن ها در راستای اهداف نیست.

 

حجت الاسلام ساجدیه تصریح کرد: متاسفانه چنین برنامه هایی در طولانی مدت حجب و حیا را از میان برده و سیلی از انتقادها را به سوی سیما روانه می کند که البته در این خصوص حق هم با منتقدان است.

 

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) اظهار داشت: اگر صدا و سیما با روحانیت پیوندی عمیق داشته باشد و از ظرفیت های موجود بهره بگیرد، حتما شاهد اصلاح چنین مواردی و همچنین حرکت به سمت داشتن رسانه دیداری و شنیداری بسیار تاثیرگذار در داخل و حتی خارج از کشور خواهیم بود.

 

پایان پیام/

کد خبر 192202

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha