علم جدید برخلاف نگاه وحی جزئی نگر و تک رشته ای است

حجت الاسلام رضایی اصفهانی مشکل امروز بشر در علم جدید را جزیی‌نگری و تک‌رشته‌ای‌شدن دانست و گفت: قرآن کریم انسان را به حکمت فراگیر یا جامع‌نگری دعوت می‌کند.

به گزارش خبرنگار شبستان، حجت‌الاسلام محمدعلی رضایی اصفهانی، رییس موسسه تحقیقات قرآنی المهدی (عج) در دومین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت عصر چهارشنبه، 18 اردیبهشت درباره "دانش جامع‌نگر قرآنی" گفت: بیش از دو هزار آیه در قرآن کریم اشاره صریح و غیرصریح به مطالب علمی دارد.

وی افزود: قرآن کریم گاهی انسان را به مطالعه خالق خود و گاهی به مطالعه طبیعت دعوت می‌کند.

حجت الاسلام رضایی اصفهانی با اشاره به علوم عقلی که همان دعوت به برهان است، اظهار کرد: قرآن کریم انسان را دعوت به تعقل، تفکر و تدبر می‌کند همچنین در قرآن علوم نقدی آمده است که به گذشته، تاریخ و حدیث توجه دارد.

وی با بیان اینکه قرآن به علوم شهودی توجه دارد، تصریح کرد: در  مصحف شریف الهام و علم لدنی مطرح شده است.

این محقق حوزوی با بیان اینکه راه‌های کسب معرفت بشری 4 مورد است، عنوان کرد: رویکرد قرآن به علوم تجربی نگاه مثبت است که بیش از 150 آیه درباره پزشکی، 900 آیه به مباحث اقتصادی، 600 آیه مباحث مدیریتی و همچنین مباحث علوم انسانی اشاره داشته است.

وی با بیان اینکه قرآن به علوم غریبه نگاه منفی دارد، ابراز کرد: علومی که امروزه فراروانشناسی نامیده می‌شود و در قرآن به عنوان سحر آمده و خدا سحر را مانع رشد و پیشرفت می‌داند.

حجت الاسلام رضایی اصفهانی با بیان اینکه قرآن طبیعت را نشانه و آیه خدا می‌داند، افزود: مصحف شریف نگاه قدسی به علم دارد و علم را عبادت و مقدس مطرح می‌کند.

وی با بیان اینکه احکام علوم بر اساس آیات و روایات بر چند دسته تقسیم شده است، ابراز کرد: برخی علوم واجب است همانند علوم پزشکی و فراگیری دانش هسته‌ای با توجه به نیاز جامعه و برخی علوم همانند سحر حرام است به خاطر زیان آن و برخی دیگر علوم مستحب است و شاهدیم علم مباح نداریم.

عضو انجمن قرآن پژوهی حوزه علمیه با بیان اینکه مشکل بشر در علم جدید جزیی‌نگری و تک‌رشته‌ای‌شدن است، تصریح کرد: از این رو در سال‌های اخیر شاهد به وجود آمدن رشته‌های میان‌رشته‌ای هستیم.

وی افزود: موضوع میان‌رشته‌ای همانند آفرینش انسان از منظر قرآن و زیست‌شناسی تعریف می‌شود و همکاری میان رشته‌ای همانند بررسی تأثیر حجاب و نماز در بهداشت روانی است.

به گفته وی، پژوهش‌های میان رشته‌ای همانند تألیف تفسیرهای تخصصی تربیتی و اقتصادی است و دانش میان‌‌رشته‌ای از تعامل دو رشته به وجود می‌آید.

حجت الاسلام رضایی اصفهانی با بیان اینکه دانش جامع‌نگر از موضوع و روش و تعامل میان‌رشته‌ای تحقق پیدا می‌کند، گفت: قرآن کریم انسان را به حکمت فراگیر یا جامع‌نگری دعوت می‌کند.

وی تاکید کرد: قرآن یک نگاه جامع به دانش دارد، و با نگاهی جامع به انسان و به تمام ابعاد وجودی انسان توجه می‌کند، قرآن به یک حکمت فراگیر و دانش جامع‌نگر دعوت می‌کند که فراگیران به ابعاد یک پدیده از نگاه علوم تجربی، عقل و وحی می‌نگرد.

حجت الاسلام رضایی اصفهانی با اشاره به پیامد و ملزومات دانش جامع‌نگر تصریح کرد: این نوع دانش نگاه قدسی به علم داشته و هدف آن خدمت به بشر و سعادت او است نه اینکه تنها در خدمت قدرت و ثروت باشد.

وی عنوان کرد: مبانی علوم اثرگذار است و نگاه قرآن به انسان و جهان است که در اخلاق علمی هم اثر می‌گذارد، قرآن دارای یک نظام و مکتب در تمامی مباحث است.

حجت الاسلام رضایی اصفهانی با بیان اینکه قرآن در نظریه‌پردازی‌های علمی اثر می‌گذارد، عنوان کرد: حاصل این اثرگذاری تربیت دانشمندان جامع‌نگر است که دانش با یک رشد معقول و منطقی روبرو می‌شود. توجه به دانش جامع‌نگر قرآنی موجب می‌شود تا از غرور علمی و استبداد علمی جلوگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر نظریه دانش جامع‌نگر قرآنی ارایه و عملی شود باید در نظام آموزش و پرورش و آموزش عالی تجدیدنظر جدی شود.

شایان ذکر است، دومین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از چهارشنبه، 18 اردیبهشت در کتابخانه ملی آغاز شده و تا ظهر 19 اردیبهشت ادامه دارد.

پایان پیام/
 

کد خبر 251756

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha