شکیبایی در حق و شکیبایی در باطل

آیت الله حائری شیرازی گفت: تواصعوا بالاحق یعنی اول حقانیت را ثابت کن بعد سرعت را بالا ببرد، اول معین کن درست راه افتاده ای بعد با آن سرعتی که امن تر است حرکت کن، اول علم پیدا کن بعد حرکت کن ....

 

به گزارش خبرنگار شبستان، آیت الله حائری شیرازی در جلسه روز چهارشنبه 1/3/92 در مدرسه عالی شهید مطهری گفت: سوره عصر در اخلاق کمک شایانی به انسان می کند. عصر ان الانسان لفی خسر: قسم به عصر که انسان در حال ضرر کردن است.

ان الذین امنوا و عملو الصالحات: اگر چشم و گوش و غیره ... ترمز نداشته باشند تلفات وارد کرده و خسارات بی نهایتی می زنند. مثلاً اگر ماشینی پدال ترمز نداشته باشد باعث می شود راننده عابران را زیر بگیرد و باعث قتل انان شود، ترمز انسان هم مطابق با آیه 3 سوره عصر ایمان و عمل صالح است.

و توالصعوبالاحق و توالصعو بالاصبر: انسان باید عضو جمعیتی باشد تا این دو خصلت برقرار شود، پس اول باید عضو ان مجموعه بوده و دوم اینکه عضویتش را حفظ نموده و همه نسبت به هم حق و صبر را توصیه کنند.

ریشه حق و صبر کجاست؟

تواصی به حق به منزله علامت، تواصی به صبر به منزله عدد است همانطور که درجه هوا را می گوییم مثلا منفی 5 یا مثبت 5 درجه است و نمی گوییم 5 درجه است.

علامت مثبت به منزله حق و علامت منفی به منزله ناحق می باشد، کسی که جان به کف گرفته صبر میلیاردی می کند، این صبر میلیاردی ممکن است باطل باشد و هم ممکن است به حق باشد، در امر باطل تواصی به حق مانند این است که صبر به منزله عدد و به امر باطل بودن به منزله علامت منفی باشد پس در نتیجه امری منفی است اگر انسان در حق قبول بود، درجات (بهشت) درجه درجه بالا می رود و اگر انسان در باطل صبور بود، برکات (جهنم) درجه درجه پایین می آید. پس تواصعوا بالاحق و تواصعوا بالاصبر یعنی اول مشخص کن این تواصی مثبت است بعد در ان شکیبایی و صبر پیشه کن اگر این امر باطل باشد شکیبایی در ان انسان را عقب می برد و انسان را به جهنم وارد می کند.

اگر علم انسان زیاد شد و اخلاقش مصلح نبود حاکی از این است که با سرعت می رود ولی دور می شود و آدرس را اشتباه گرفته است. پس تواصعوابالحق می گوید اول حقانیت را ثابت کن بعد سرعت را بالا ببر، اول معین کن درست راه افتاده ای بعد با ان سرعتی که امن تر است حرکت کن، اول علم پیدا کن بعد حرکت کن، اگر علم نداری ترمز کن.

نزد ما انسانها سه دسته امور وجود دارد: اول اموری که درستی ان مشخص است دوم اموری که غلط بودن ان مشخص است سوم اموری که نه درستی ان مشخص است و نه غلط بودن ان و خطر در بخش سوم وجود دارد، هر کسی که هلاک شد در این مورد بود.

تکلیف اینجا چیست؟

در جواب باید گفت: که در اینجا باید توقف نمود، اگر صحبت بود جای سکوت است یا اگر حرکت بود جای توقف است.

مردم نمرات منفی خود را در این مورد سوم می گیرند چون علامت ان مشخص نیست مثبت است یا منفی، اول باید علامت گذاری کرد بعد شروع به حرکت نمود.

این افرادی که عملیات انتحاری انجام می دهند و به جان بر کفی می کنند این افراد هنوز حق را مشخص نکرده اند شروع به جانفشانی می کنند.

پایان پیام/
 

کد خبر 256529

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha