علوم انسانی را بدون فکر تحقیقی در دانشگاه ها تعلیم می دهیم

خبرگزاری شبستان: این علوم انسانى را به صورت ترجمه‌اى و بدون فکر تحقیقىِ اسلامى می‌آوریم تو دانشگاه‌هاى خودمان و در بخش‌هاى مختلف تعلیم می دهیم؛ در حالى که پایه و اساس علوم انسانى را در قرآن باید پیدا کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، بحث تحول علوم انسانی یکی از مطالبات جدی رهبر معظم انقلاب است که در مناسبت های مختلف بر لزوم آن تاکید کرده اند، از این رو در نوشتار ذیل بیانات ایشان در این باره بازخوانی می شود:

(....ما باید نقشه‏ى جامع علمى کشور را تنظیم کنیم. این را من سال گذشته هم به این مجموعه علمى گفتم، الان هم در شوراى عالى انقلاب فرهنگى دارد این کار می شود، اما باید این کار با جدیت هر چه بیشتر بشود. ما باید بدانیم نقشه‏ى جامع علمى کشور چیست. کدام علم، به چه اندازه، در کجاى این نقشه جا دارد. اینجور نباشد که مثل یک ورزشکارى که فقط روزى بازو کار می کند و بازوهایش می شود اینقدر، در حالیکه پا و سینه و شانه‏اش مثل یک آدم لاغر است، باشیم! این، فایده‏اى ندارد. یک ورزشکار فقط کارِ سینه بکند، بقیه‏ى اندام هاى او هیچ قدرتى نداشته باشد، فایده‏اى ندارد. باید متناسب باشد. بعضى از این جوانان عزیز راجع به علوم انسانى گفتند. ما در بخشى از رشته‏هاى علوم انسانى، قرن ها جلوتر از دنیا هستیم. خیلى جلوتر از کسانى هستیم که امروز در این رشته در دنیا سرآمد به حساب مى‏آیند. چرا اینها را دنبال نکنیم؟ در رشته‏هاى گوناگون علوم انسانى؛ ادبیات، فلسفه، تاریخ، هنر، ما خیلى سابقه داریم. بعضى از علوم انسانى دیگر هم هست که اگرچه از غرب آمده، اما اگر درست دقت کنیم، خمیرمایه‏ى آن که عبارت از عقلانیت و تجربه‏گرائى است، از تفکر و روح ایرانى - اسلامى است. اروپاى خرافاتى نمی توانست زیست‏شناسى و اقتصاد و مدیریت و روانشناسى و جامعه‏شناسى را به این شکل تنظیم کند. این، سوغات تفکر علم‏گرایى و تجربه‏گرائى شرق و عمدتاً ایران اسلامى بود که رفت در آنجا و به این تحول منتهى شد. به هر حال، در این چیزهائى که عقب هستیم، باید خودمان را جلو ببریم و خودمان ابداع کنیم؛ ترجمه نکنیم. ترجمه‏گرائى زیان هاى بسیار بزرگى براى ما دارد. (1)

آنچه که من می توانم به عنوان راهنمائى و راهبرد کلى به شما عرض کنم، تلاش و مجاهدت جوانانه و پیگیر است. شما که در دانشگاهید، فعالیت شما فعالیت دانشگاهى است؛ باید درس بخوانید، تحقیق کنید، به فکر نظریه‏سازى باشید. الگو گرفتن بى قید و شرط از نظریه‏پردازهاى غربى و شیوه‏ى ترجمه‏گرائى را غلط و خطرناک بدانید. ما در زمینه‏ى علوم انسانى احتیاج داریم به نظریه‏سازى. بسیارى از حوادث دنیا حتّى در زمینه‏هاى اقتصادى و سیاسى و غیره، محکومِ نظرات صاحبنظران در علوم انسانى است؛ در جامعه‏شناسى، در روان‏شناسى، در فلسفه؛ آنها هستند که شاخص ها را مشخص می کنند. در این زمینه‏ها ما باید نظریه‏پردازى‏هاى خودمان را داشته باشیم و باید کار کنیم؛ باید تلاش کنیم؛ دانشجو باید تلاش کند. دانشجو و محیط دانشگاه باید نگاه کلان به هدف هاى انقلاب داشته باشد؛ دنبال آنها برود. مراقب باشید دشمن نتواند از محیط دانشگاه و از عنصر دانشجو و استاد استفاده کند. این آن چیزى است که من روى آن تأکید می کنم. مى‏بینید یک حادثه‏ى کوچکى اتفاق مى‏افتاد، حالا در همین دانشگاه خودتان، یک تعدادى مثلاً شاید در یک قضیه‏اى گله‏مندند، معترضند؛ ببینید بلافاصله در دنیا روى آن تفسیر می گذارند، تحلیل می گذارند، نه با جهتى که آن دانشجو به خاطر آن جهت این حرکت را انجام داده، این اقدام را کرده، بلکه درست در نقطه‏ى مقابل آن جهت. یعنى حاکمیت را، نظام را، اسلام را زیر سؤال می برند با این وسائل. باید هشیار بود؛ در محیط دانشگاه این هشیارى از همیشه لازم تر است ...(2)
... و اما دانشگاهى. دانشگاهى یعنى سطح این فعالیت و تحرک، یک سطح راقى است؛ متناسب با دانشجو و استاد و ذهن فعال علمى است. در همه‏ى کارها همین باید رعایت شود. عوام‏گرائى و عوام‏پسندى در کار و در همه فعالیتها نباید دخالت داشته باشد. البته بخشى از فعالیت ها علمى است و خوب است؛ مثل همین تحقیقات؛ اما فرض بفرمائید اگر فعالیت در زمینه‏هاى علوم انسانى و فرض کنید در ادبیات است، باید حرفى که از اینجا بیرون مى‏آید، فراتر از آن حرفى باشد که ممکن است یک ادیب معمولى بزند. یعنى سطح، باید سطح راقى‏اى باشد. خیلى از حرفها در زمینه‏ى علوم انسانى - که حالا ما در آن سابقه داریم و بلدیم و واردیم - مثل تاریخ، مثل ادبیات، مثل فلسفه که اینها مسائل بومى کشور ماست، هست. برخى از این مسائل، حرفهاى عادى‏اى است، حرفهاى متعارف است؛ جهاد دانشگاهى هم که نزند، هر کسى می تواند بزند. جهاد دانشگاهى باید حرفِ گزین، حرفِ برتر را به میدان بیاورد. از باب مثال، شما فعالیت قرآنى دارید. فعالیت قرآنى را خیلی ها دارند؛ همه‏اش هم خوب است – می دانید من جزو کسانى هستم که نسبت به فعالیتهاى قرآنى دنبالگیرى و احساس مسئولیت ویژه دارم؛ از قبل از انقلاب. الان هم همینجور است. یعنى اگر در یک مسجدى دَه نفر جوان هم جمع شوند تلاوت قرآن کنند، از نظر من مطلوب است؛ این را دوست می دارم - لکن شما اگر فعالیت قرآنى می خواهید بکنید، باید فعالیت قرآنى شما با فعالیت قرآنىِ غیردانشگاهى فرق داشته باشد. لذا اگر شما هم فرض کنید بخواهید همان لحن و نوا و شیوه‏ى فلان قارى و تجوید و صداى خوش و... را مثل بقیه تکرار کنید، البته خیلى خوب است؛ اما فعالیت جهاد دانشگاهى در قرآن، این نیست؛ یک چیزى فراتر از این است. ببینید باب فهم دانشگاهى در مواجهه‏ى با قرآن چیست. بروید سراغ فهمیدن قرآن. قرآن‏خوانِ شما جورى باشد که وقتى قرآن می خواند، جلسه‏اى که مستمع قرآن اوست، مفاهیم قرآن را با دل خود لمس کند؛ حس کند؛ و جلسه‏ى قرآن‏خوانى شما، جلسه‏ى مفاهیم قرآن هم باشد. اینها ابتکار لازم دارد؛ بابِ شماست .(3)

"من درباره‌ى علوم انسانى گلایه‌اى از مجموعه‌هاى دانشگاهى کردم – بارها، این اواخر هم همین جور- ما علوم انسانى‌مان بر مبادى و مبانى متعارض با مبانى قرآنى و اسلامى بنا شده است. علوم انسانى غرب مبتنى بر جهان‌بینى دیگرى است؛ مبتنى بر فهم دیگرى از عالم آفرینش است و غالباً مبتنى بر نگاه مادى است. خب، این نگاه، نگاه غلطى است؛ این مبنا، مبناى غلطى است. این علوم انسانى را ما به صورت ترجمه‌اى، بدون اینکه هیچ‌گونه فکر تحقیقىِ اسلامى را اجازه بدهیم در آن راه پیدا کند، می‌آوریم تو دانشگاه‌هاى خودمان و در بخش‌هاى مختلف این‌ها را تعلیم می دهیم؛ در حالى که ریشه و پایه و اساس علوم انسانى را در قرآن باید پیدا کرد. یکى از بخش‌هاى مهم پژوهش قرآنى این است. باید در زمینه‌هاى گوناگون به نکات و دقائق قرآن توجه کرد و مبانى علوم انسانى را در قرآن کریم جستجو کرد و پیدا کرد. این یک کار بسیار اساسى و مهمى است. اگر این شد، آن‌وقت متفکرین و پژوهندگان و صاحبنظران در علوم مختلف انسانى می توانند بر این پایه و بر این اساس بناهاى رفیعى را بنا کنند. البته آن وقت می توانند از پیشرفت‌هاى دیگران، غربى‌ها و کسانى که در علوم انسانى پیشرفت داشتند، استفاده هم بکنند، لکن مبنا باید مبناى قرآنى باشد."(4)

پی نوشت ها:
1. بخشی از بیانات رهبری در دیدار نخبگان جوان 12/06/1386

2. بخشی از بیانات رهبری در دیدار اساتید و دانشجویان دانشگاه هاى شیراز 14/02/1387
3. بخشی از بیانات رهبری در بازدید از پژوهشکده‏ى رویان 25/04/1387
4. بخشی از بیانات رهبری در دیدار جمعى از بانوان قرآن‌پژوه کشور 28/7/1388
 پایان پیام/
 

کد خبر 278787

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha