عرفان‌های نوظهور بر خط زدن خدا از سبک زندگی تمرکز کرده‌اند

خبرگزاری شبستان: انکار نمی‌کنم که برخی تکنیک‌های آرامش‌بخش وجود دارد اما مشکل این است که آن‌ها این آرامش را به جای خدا می‌گذارند یعنی آرامش کسب را جایگزین الا بذکرالله تطمئن القلوب می‌کنند.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان،‌ برنامه «شب آسمانی»،‌ به تهیه‌کنندگی علیرضا قطبی و اجرای امیرمهرداد خسروی، یک‌شنبه‌شب، 17 آذرماه با موضوع «عرفان‌های نوظهور» با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین احمدحسین شریفی به روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما رفت.
بر پایه این گزارش،‌ حجت‌الاسلام شریفی در این برنامه طی سخنانی با بیان اینکه فرقه‌ها و عرفان‌های نوظهور برای جذب افراد از نمادهای مختلفی بهره می‌گیرند،‌ گفت: این در حالی است که عموم مخاطبان این نمادها فلسفه آنها را نمی‌دانند و در واقع صرف علاقه غریزی نسبت به تنوع و مدگرایی که وجود دارد از آنها استفاده می‌کنند، مع‌الوصف به علت آنکه ما درست وارد عرصه مد نشده و فرهنگ‌سازی نکرده‌ایم لذا عده‌ای به سوی این نمادها جذب شده‌اند. 

در ادامه این برنامه گزارشی ارائه شد که طی آن علاوه بر گزارش های مردمی و بیان نظرات مردم درباره عرفان‌های نوظهور،‌ صحنه‌هایی از مراسم برخی فرق در کشورهای دیگر و نمادهای مورد استفاده آنها پخش شد. 

حجت‌الاسلام شریفی در ادامه درباره این گزارش اظهار کرد: این گزارش کاملی بود که در آن به نکته‌های مختلفی اشاره شده بود از جمله «صلیب وارونه»، به طبع فردی که در جامعه به دنبال استفاده از این نماد می‌رود نمی‌داند که معنای آن چیست و مربوط به شیطان‌پرستان می شود،‌ در حالی که تبیین‌سازی در خصوص این نمادها تا اندازه زیادی می‌تواند افراد را روشن کند.
این پژوهشگر تصریح کرد: متاسفانه عده‌ای از افراد به دلایل مختلف از جمله علل روحی،‌ فرهنگی و دیگر عوامل و بعضا برخی آگاهانه از این نمادها استفاده کرده و در واقع صید این فرقه‌ها می‌شوند.

در ادامه بحث امیرمهرداد خسروی، ‌مجری‌کارشناس برنامه اظهار کرد: گویی فقط می‌خواهند خوش باشند، ‌من چند وقت قبل به شخصی برخوردم که پشت لباس او نوشته بود «My name is dog»،‌وقتی به این شخص معنی جمله پشت لباسش را گفتم که ‌یعنی اسم من سگ است،‌آن فرد قبول نکرد و گفت این لباس را از فلان بوتیک خریده‌ام، ‌یعنی این فرد صرف این که ژیگول باشد به تعبیری چنین لباسی را پوشیده بود و حتی قبول نمی‌کرد که این جای سوال دارد.

 

جهل و نادانی عامل گرایش به فرقه های نوظهور
حجت‌الاسلام شریفی در پاسخ به صحبت‌های خسروی بیان کرد: مهمترین عامل را می‌توان در جهل و نادانی دانست، ‌مساله‌ای که در مورد فرقه‌های نوظهور نیز مصداق دارد،‌ یعنی مهمترین عوامل گرایش افراد به این فرقه‌ها در جهل و نادانی است که دقیقا همین جهل و نادانی است که بیشترین ضربه را به اسلام می‌زند چنانچه امام حسین(علیه السلام) نیز در برابر همین جهل قیام کردند به طوری که در زیارت عاشورا آمده است «بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهاله و حیرة ضلاله»
وی با بیان اینکه «معرفت‌زایی» راه مقابله با این فرقه‌ها و نمادهای آنها به شما می‌رود، افزود: بسیاری از افراد در کلاس‌هایی شرکت می‌کنند که مطابق ادعای برگزارکنندگان به آنها آرامش و تمرکز می‌دهد در حالی که برگزارکنندگان این دوره‌ها از جهل افراد استفاده می‌کنند.
در ادامه خسروی، مجری کارشناس برنامه گفت: پس اگر آرامش صرفا هدف باشد و این دوره‌ها نیز به نوعی آرامش برای افراد ایجاد کنند، نقطه بطلان این نگرش چیست؟

 

جایگزینی تکنیک های آرامشی به جای ارتباط با خدا
حجت‌الاسلام شریفی در پاسخ این سوال اظهار کرد: انکار نمی‌کنم که برخی تکنیک‌های آرامش‌بخش وجود دارد اما مشکل این است که آنها می‌گویند آرامش به فرد می دهیم و این آرامش را به جای خدا می‌گذارند یعنی آرامش کسب را جایگزین الا بذکرالله تطمئن القلوب می کنند؛‌ در نتیجه معمولا افرادی که به این سمت گرایش می‌یابند بعد از مدتی دچار مشکلات مختلف روحی و لجام‌گسیختگی‌های خانوادگی می شوند.

وی با اشاره به شگردهای عرفان‌های نوظهور در جذب افراد، تصریح کرد: مثلا در جلساتی که تشکیل می‌دهند می‌گویند محتویات جیب فرد چیست،‌یا می‌گویند قبل از آمدن به سر جلسه با همسر چه سخنانی رد و بدل شد و البته درست هم می‌گویند و یا این که روی هوا می‌نشینند،‌ اما این موارد بی‌دلیل نیست.
حجت الاسلام شریفی ادامه داد: برای پاسخ به این سوال می‌توان چهار پرسش را طرح کرد،‌اول اینکه آیا واقعا این کارها انجام می‌شود یا صرفا شعبده‌بازی است؟ پاسخ آن است که اصل وقوع این کارها قابل انکار نیست و برخی نیز شعبده و تبانی هستند، ‌اما برخی همان‌طور که گفتم انجام می‌شود مانند عملکرد مرتاض‌های هندی، ‌اما آیا وقتی چنین اعمالی انجام می‌شود آیا ما مجازیم که دل و دین به آنها بسپاریم و آیا انجام کارهای خارق‌العاده نشان‌دهنده حقانیت افراد است؟
این پژوهشگر با اشاره به منشا این قبلی کارها از سوی مدعیان عرفان‌های نوظهور و ضاله اظهار کرد: سوال آن است که این علم شبه‌غیب از کجا می‌آید،‌ به نظر این مساله چندین عامل و منشا عمده دارد.
وی عنوان کرد: یک عامل در این جریان استخدام اجنه است،‌عده‌ای با رفتار غیرانسانی،‌ غیرعقلی و غیرشرعی می‌آیند و اجنه را استخدام می‌کنند،‌دومین علت که صحیح است کمک و یاری ملائکه است،‌ همچنین در این راستا توانایی‌های روح انسان را نیز باید مدنظر قرار داد،‌ البته رهبری تعبیری داشتند که فرمودند شاید بیراه نباشد که بگوییم حتی جسم انسان توانایی‌های نامحدود دارد.
حجت الاسلام شریفی در ادامه به تاثیر ریاضات بر انجام اعمال خارق‌العاده اشاره کرده و گفت: البته ریاضت‌ها در عرفان‌های نوظهور متفاوت است،‌مثلا یک مرتاض هندی چهل سال دور خود دایره‌ای می ‌کشد و از آن دایره خارج نشده و در طول این مدت نجاست خود را تناول می‌کند،‌ یا مثالی می‌زنم از یکی از عرفا، ‌زمانی به یکی از عرفا گفتند فلان عارف روی آب راه می‌رود،‌آن شخص جواب داد تازه مثل قورباغه شده است،‌ گفتن فلان عارف روی هوا می‌پرد جواب داد پشه هم می‌پرد و تازه مثل پشه شده است،‌ گفتن او طی الارض می‌کند،‌ پاسخ داد شیطان هم در یک نفش شرق تا غرب عالم را در می‌نوردد،‌از او پرسیدند پس عرفان و عارف واقعی چیست،‌پاسخ داد: مردم آن است که زن خواهد و با مردم نشیند و دمی از یاد خدا غافل نشود. 

در ادامه برنامه ویدئویی از یک مرتاض هندی پخش شد که طی آن افراد زیادی دور او جمع شده بودند و آب مقدس از او برای شفا می‌گرفتند،‌در بخش دیگر این ویدئو نماش داده شد که فردی بیمار در حالی که نمی‌توانست روی پای خود بایستد نزد این مرتاض آمد و آن شخص یک نارگیل را برداشت و مثلا وردی خواند و سپس بخش فوقانی آن آتش گرفته و بعد مرتاض میله‌ای درون آن فرو کرده و سپس نارگیل شکافته شد و خون از آن جاری شد،‌ در ادامه مراجعه کننده به وی مبلغی پول داد،‌در این حین فردی نیز نظاره‌گر کارهای این مرتاض بود و دست او را رو کرد،‌ به این ترتیب که اولا مرتاض کلاه‌گیس گذاشته بود و ثانیا درون نارگیل یک موش بود و خون نیز ناشی از همان بود. (به نظر این ویدئو سفر گروهی را نشان می‌داد که به نقاط مختلف سفر می‌کردند و کذب بودن اعمال مدعیان دروغین را ثابت می‌کردند)
 

تفاوت با تردستی!

در ادامه برنامه حجت‌الاسلام شریفی اظهار کرد: سوال آن است که تفاوت این کارها با معجزه در چیست، ‌معجزه در این سطح نیست چراکه این نوع کارها اولا آموزشی است،‌یعنی فرد می‌رود و آموزشی می‌بیند و بعد از مدتی میآیند و سیخی را از آن طرف بدنش وارد و از طرف دیگر خارج می‌کنند در حالی که معجزه با تحدی همراه است،‌پیامبران در مورد معجزات می‌گویند که اینها از من نیست در حالی که افرادی که کارهای خارق‌العاده انجام می‌دهند هیچ‌یک تحدی ندارند چون دست بالای دست زیاد است و می‌دانند که افراد دیگری هستند که در میدان بیایند.

همچنین در بخش بعدی برنامه ویدئویی از یکی از جلسات عرفان حلقه پخش شد که طی آن (ع.ط) از مراجعه کننده در میان افراد زیادی نشسته بود و اظهار تضرع می‌کرد درخواست کمک داشت و کم کم نفس نفس زده و جیغ بلندی کشید و گریه کرد،‌سپس «ع.ط» از این زن خواست که با او صحبت کند و سوال کرد:‌خوبی و زن پاسخ داد خیلی بهتر شدم!

در ادامه این ویئو«ع.ط» در اعترافات خود گفت: برای من یقین حاصل شد که عرفان حلقه غیرشرعی است و لذا هر فعالیت و نوشتاری از سوی من حرام است و اساس عرفان حلقه باید متوقف شود چون انحرافی است،‌من مدرک تحصیلی در زمینه مهندسی و دکترا چه از داخل و چه از خارج ندارم.
هچنین در بخش بعدی این ویدئو اظهارات زنی پخش شد که درباره عرفان حلقه گفت: عرفان حلقه چه از نظر پزشکی و چه از نظر اعتقادی باعث انحراف است و باید متوقف شود، همچنین در ادامه اظهارت مردی پخش شد که طی سخنان خود می‌گفت: عرفان کیهانی می‌گوید قرآن تناقضاتی دارد،‌به نظر می‌رسد در این رویکرد باید با این فرقه برخورد اصولی شود و سزاوار نیست بدون کار کارشناسی هر کسی از راه برسد و حرفی بزند.
این گزارش می افزاید: در ادامه خسروی،‌ مجری‌کارشناس برنامه در خصوص این ویدئوها اظهار کرد: واقعا جای سوال است، ‌این فرد در این ویدئو آمد و بدون توجه به موازین دست خانمی را گرفت و بعد گفت تو از محل اصلی خودت دور شده است،‌ چه تحلیلی در این رابطه وجود دارد؟

حجت‌الاسلام شریفی در این رابطه اظهار کرد: این نحله(عرفان حلقه) مددعی درمان‌گری است،‌ آنها طب موجود را جزءنگر می‌دانند و از طب فراکل‌نگر سخن می‌گویند،‌مثلا منشا بیمای‌هایی چون (MS ) و سرطان یا گرفتگی قلب و عروق را به تعبیر خودشان در موجودات غیرارگانیک یا اجنه می‌دانند.
وی با اشاره به مراتب موجود در عرفان حلقه تصریح کرد: این نحله از درمان‌گر،‌ درمان‌پذیر، ‌روح‌القدس و خدا تشکیل شده است و حال این روح‌القدس تعبیری مسیحی است ضمن آنکه کفر در این موارد وجود دارد،‌ چراکه خداوند را واحد عددی در عرض دیگر موارد برشمرده شده است.
حجت الاسلام شریفی در پایان خاطرنشان کرد: مدعیان این فرق می‌گویند در شش جلسه می‌توانیم فرد را پزشک کنیم، این موارد و این اظهارنظرها در واقع راه ورود بر ادعای بعدی و بی اساس آنهات و سوال آن است که باچه مجوز عقلانی درمان می‌کنید؟
پایان پیام/
 

کد خبر 321261

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha