ملکه عدالت اخلاقی با اعتدال در قوای انسان حاصل می شود

خبرگزاری شبستان: نماینده ولی فقیه در استان البرز در سومین جلسه درس اخلاق گفت: انسان با تربیت نفس خود، قواهای خود را در حالت اعتدال نگاه می دارد و این اعتدال در قوای انسان، ملکه اخلاقی را در او بوجود می آورد.

به گزارش خبرگزاری شبستان در البرز؛ سومین جلسه درس اخلاق استاد حجت الاسلام سیدمحمدمهدی حسینی همدانی، در بحث کمالات روح و انسان شدن انسان و انسانیت شامگاه روز گذشته در صحن شبستان مصلی کرج با حضور جوانان و علاقمندان برگزار شد.

 

خطیب و استاد حوزه علمیه گفت: مسیری که خدا برای انسان تعیین و معین کرده است، حالتی معتدل و میانه است و اگر انسان در غیر این مسیر و برخلاف این مسیرالهی قدم بردارد، افراط و یا تفریط کرده است و این زیاده روی و کم روی هر دو رذیله است. انسان قواهایی دارد، که هر کدام از این قوا حالات متعددی از رذائل دارد، در مقابل اگر این قوا دارای اعتدال باشد، فضیلت است و روحی که معتدل است دارای این فضائل است و کسی که اعتدال را در مسیر الهی حفظ کند داری صفت فضیله است.

 

به گقته نماینده ولی فقیه در استان البرز؛ انسان باید با تربیت نفس خود قواهای خود را در حالت اعتدال نگاه دارد، اعتدال قوه غضبیه، شجاعت است، اعتدال قوه شهویه، عفت را همراه دارد و اعتدال در قوه عاقله حکمت را بدنبال خواهد داشت و اگر تمامی اینها را کسی در وجود خود ملکه کند، یعنی اون حالت راسخه در نفسش را در ربط این سه قوه حالت اعتدال کرد، اصطلاحا دارای ملکه عدالت اخلاقی است.

 

این مسوول ادامه داد: بنابراین باید نفس خود را خوب بشناسیم، که در انسانیت ما و کمال روح ما نقش اساسی دارد، شناختن نفس، قوه های نفس، رذائل او و در مقابل فضائل، هرچه که خدای تعالی در عالم وجود خلق کرد، خیر محض است، نیروی شهوت، غضب و عقل که سرکوب هیچ یک از اینها جائز نیست، انسان اگر غضب نداشته باشد، دشمن اش را نمی تواند دفع کند، این صفاتی که خداوند به انسان عطا کرده است خیر محض است.

 

حجت الاسلام حسینی همدانی افزود: هیچ دینی از ادیان الهی اجازه سرکوب و از بین بردن قواها را نداده است بنابراین بحث در از بین بردن نیرو نیست بلکه در کیفیت و مقدار نیرو است همانطور که افراط عقلا و شرعا مذموم است، تفریط نیز مذموم است. 

 

امام جمعه کرج با ارزیابی این مطلب که عفت حالت ابتدایی اعتدال در قوای شهوت است، افزود: شهوت در یازده مورد مصرف می شود یعنی اگر عددی و آماری بخواهیم بگوییم این شهوات ما، شهوت گفتار، شهوت حرص، مال در ربط با یکی از موضوعاتش که به ترتیب از نظر ربطی که با زندگی ما دارد عنوان می کنیم یازده مورد را دارد مانند،عفت در شکم ، شهوات جنسی و در مال و بسیاری از موارد دیگر که در این زمینه وجود دارد.
 

کم خوردن خودش در تربیت روح ما موضوعیت دارد

نماینده ولی فقیه در استان البرز گفت: غذا خوردن کم، آثاری را در حالت و روح انسان می گذارد، که یکی از آنها سالم ماندن جسم است، شکم پرستی یکی از حالات زشت انسان است که آثار بدی در انسان می گذارد، آنچنانکه پیامبر اسلام(ع) فرمودند: انسان و بشر هیچ ظرفی را پر نکرده مگر بدتر از شکمش. حضرت با این مثال، زشتی پرخوری را برای ما ترسیم کرده که باعث منشاء طغیان روح انسان می شود، روح از حالت تعادل خارج می شود و سرکش می شود.

 

حجت الاسلام حسینی همدانی افزود: اولیاء خدا با شناخت مرگ و زمان دیدار خدا معمولا شکم خود را خالی نگه می داشتند اگر زیاد خوردید قساوت قلب می آورید. قلب، تمام سرمایه انسان است و بهترین چیزی که خداوند به ما داده، خداوند صفحه سفیدی به ما داده است، که دوست دارد آن را همانطور به او تحویل دهیم اما ما بروی آن نقطه می گذاریم و با بی توجهی آن را با توبه و استغفار پاک نمی کنیم، قلب که سیاه شد، سنگ می شود. از دیگر آثار پرخوری این است که دل انسان رقت قلبش را از دست می دهد، لطافت روحش را از دست می دهد.

 

این مسوول ادامه داد: از دیگر آثار پرخوری هیجان شهوت است، یعنی انسان را به سمت شهوت پیش می برد، آدمی که شکمش پر شد، فرصت تامل کردن و فکر کردن ندارد، حکمت در انسان پرخور کم می شود و حال عبادت از او گرفته می شود و تقوا که کم شد بسیاری از نعمت ها از انسان گرفته می شود.

 

امام جمعه کرج؛ در پایان تصریح کرد: عبادت انسان را به درجات بالا می رساند و پرخوری اوج روح انسان را از انسان می گیرد، قلب مرکز دریافت حقائق عالم و مخزن اسرار الهی است، کم خوری خودش عبادت است.

 

برپایه این گزارش؛ کلاس درس هفتگی اخلاق حجت الاسلام سیدمحمد مهدی حسینی همدانی، نماینده ولی فقیه در این استان هر هفته روزهای چهارشنبه در صحن شبستان مصلی کرج جاری است.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 322585

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha