تنازع و درگیری وحدت امت اسلامی را به خطر می‌اندازد

خبرگزاری شبستان: رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این مطلب که تنازع و درگیری از نظر اسلام مذموم است، گفت: اختلاف بین افکار و مذاهب امری طبیعی است اما تنازع و درگیری وحدت امت اسلامی را به خطر می‌اندازد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیت‌الله علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در آیین‌ پایانی بیست و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی که یکشنبه 29 دی از ساعت 18 و 30 دقیقه تا 22 در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد با اشاره به برکات برگزاری چنین کنفرانس‌هایی در نزدیکی قلوب مسلمانان به هم گفت: اجتماع مسلمانان حول محور قرآن و سیره پیامبر (ص) در ایام مبارک هفته وحدت کاری ارزنده است و هر دو نتایجی را داشته است. کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی قلوب مسلمانان را به هم نزدیک و شبهات را برطرف می‌کند اما تا رسیدن به هدف نهایی یعنی تشکیل امت واحده اسلامی فاصله بسیار داریم.

وی ضمن تقبیح جریان‌های تکفیری و خشونت‌طلب عنوان کرد: امروزه جامعه اسلامی با چالش‌های افکار تندرو و تکفیری مواجه است که ضد وحدت مسلمانان، سیره پیامبر (ص) و خواست خداوند متعال است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با بیان این مطلب که اختلاف در بین افکار و مذاهب امری طبیعی است، تصریح کرد: از دیرباز در بین مردم اختلاف سلیقه، فکر در مذهب و فرقه‌هایشان وجود داشته که امری طبیعی است و هیچ‌گاه اسلام اختلاف نظر را نفی نمی‌کند و حتی آن را برای مذاکرات، گفت‌وگوها و رد و بدل افکار مفید می‌داند حتی در امر اجتهاد نیز ما نتیجه یکسان نداریم و گاهی علما بر سر یک موضوع اختلاف‌نظر دارند و از اختلاف نظر اختلاف عقیده پیش می‌آید ولی چیزی که از نظر اسلام مذموم است تنازع و درگیری بوده که وحدت امت اسلامی را تهدید می‌کند.

وی افزود: تنازع و درگیری درجات مختلفی دارد گاهی به توهین و ناسزاگفتن انجام می‌شود و گاهی به جنگ و خون‌ریزی می‌رسد که هیچ‌کدام از اینها از نظر اسلام قابل قبول نیست و قطعا تبعات سنگینی را برای مسلمانان به همراه دارد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: متأسفانه در اخبار اخیر از کشور افغانستان مطلع شدیم که دختر هشت ساله‌ای شناسایی شد که با کمربند انفجاری قصد کشتار مردم بی‌گناه را داشت.

وی عنوان کرد: واقعا این چه تفکری است که یک دختر هشت ساله حاضر می‌شود تا جان‌اش را برای کشتن مسلمانان مظلوم بدهد. دین ما دین اخوت و دوستی است و پیامبر آیین ما اهل مودت و رحمت بود. چطور می‌شود این تفکرات مذموم در بین جامعه اسلامی رخنه می‌کند که هیچ‌ تناسبی با معارف الهی ندارد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بر لزوم ارایه راهکارها از سوی علمای مسلمان برای مقابله با افکار تندرو عنوان کرد: رهبران امت مسلمان باید در مقابل افکار تندرو که جنگ و خون‌ریزی را مباح می‌داند راهکار ارایه کند و با حمایت سران کشورهای اسلامی آن را محقق سازند که امید است این افکار بی‌منطق روزی نابود شود.

وی با بیان این مطلب که نزاع از هر نظر در دین اسلام نهی شده است، تصریح کرد: در عصر بیداری اسلامی و انفجار اطلاعات وجود نزاع‌های اخیر در بین مسلمانان این آیین را در بین افکار عمومی جهان خشونت‌بار و خشن معرفی می‌کند و تصویر بدی در ذهن جهانیان باقی می‌گذارد. متأسفانه نمی‌توان گفت عقاید پیروان وهابی و تکفیری از روی جهالت دست به کشتار می‌زنند زیرا کسی که حاضر است کمربند انفجاری به خود ببندد و نابود شود از روی نادانی جان‌اش را نمی‌دهد و قطعا عقیده دارد که دست به چنین کاری می‌زند.

وی افزود: مهم‌ترین راهکار مقابله با عوامل تهدیدکننده وحدت امت اسلامی عمل به محکمات قرآن کریم است. ما اگر به متشابهات قرآن نیز توجه نکنیم و فقط محکمات این کتاب الهی را در زندگی خود عمل کنیم شرایط امت اسلامی متفاوت می‌شود. مسلمانانی که یک‌چهارم جمعیت دنیا و منابع عظیم طبیعی را در اختیار دارند می‌توانند در دنیا حرف اول را بزنند اما متأسفانه روند وحدت امت اسلامی به خاطر افتاده و این هدف محقق نشده است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: هیچ‌کس بر سر عقاید مذهبی و تفکرات دینی برادران مسلمان‌اش درگیری ندارد و منطقی هم نیست زیرا هر کسی برای خودش آیین و مکتبی دارد که محترم است و با مباحثه و گفت‌وگو می‌توان مشترکات بین مذاهب را شناسایی کرد لذا خرید سلاح و خونریزی مسلمانان بر سر اختلافات مذهبی کاملا خلاف عقل است، سلاح‌هایی که از دشمنان خریداری می‌شود و برای کشتار بین خود مسلمانان استفاده شده و خون‌های هزاران بی‌گناه ریخته می‌شود، این درگیری‌ها به هیچ عنوان وجهه عقلانی ندارد.

وی تصریح کرد: پیشنهاد می‌کنم شبکه‌های اطلاع‌رسانی گسترده‌ای برای تبیین مشترکات مذاهب و فرق مختلف اسلامی راه‌اندازی شود تا همچون سالیان گذشته که از اتفاق مبارک بیداری اسلامی خوشحال بودیم و استقلال امت اسلامی از سلطه سلطه‌طلبان برای همه شیرین بود به امت واحده اسلامی دست یابیم.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با بیان این مطلب که پیامبر در ایجاد وحدت و مودت بین مسلمانان پیش‌قدم بود، تصریح کرد: پیامبر (ص) بین دو قبیله اوس و خزرج که از دیرباز اختلاف و درگیری داشتند را به ائتلاف و امت واحده رساند. ایشان با ادیان مسیحی و یهودی قرارداد معتبر بست و برای نزدیکی قلوب مسلمانان عقد اخوت قرار داد که تمرینی بزرگ برای وحدت مسلمانان بود، ایشان طی برنامه‌ای عملی در مدت 10 سال مدینه فاضله را برای مسلمانان ایجاد کرد.

وی خاطرنشان کرد: ما مسلمانان به عنوان پیروان مکتب رسول رحمت و مودت نبایست به برگزاری چنین کنفرانس‌ها و مجالس اکتفا کنیم زیرا همواره سخن‌گفتن پیرامون یک موضوع آسان است اما مهم‌تر از صحبت عملی‌کردن این اهداف و پی‌گیری و ممارست برای تحقق آرمان‌های بزرگ و دست‌یابی به امت واحده اسلامی است.

پایان پیام/
 

کد خبر 334199

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha