فعالیت 631 کانون تخصصی در سراسر کشور/83 مسجد دانشگاه، کانون دارند

خبرگزاری شبستان: مشاور اجرایی معاونت طرح و برنامه‌ریزی ستاد عالی کانون‌های مساجد بااشاره به فعالیت631 کانون تخصصی گفت: درحال حاضر 130کانون مصلی، 83 کانون دانشگاهی و 170مرکز دیجیتال در جوار مساجد فعالیت می کنند.

سعید سعادتی، مشاور اجرایی معاونت طرح و برنامه‌ریزی ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور با اشاره به فعالیت کانون های تخصصی در 22 رشته در سراسر کشور به خبرنگار حوزه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان گفت: کانون‌های تخصصی در رشته های نماز، پژوهش، مهدویت و... فعالیت می‌کنند.

 

وی ادامه داد: کانون‌های تخصصی از توانمندی و ظرفیت بالقوه برخوردار هستند و خود داوطلبانه به سراغ مأموریت‌های ویژه و فعالیت در رشته های تخصصی می روند. از طرفی دبیرخانه های استانی با بررسی اولیه، مجوز فعالیت به کانون های تخصصی را صادر کرده اند و ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور نیز از آنها حمایت می کند.

 

وی با اشاره به فعالیت 631 کانون تخصصی در 22 رشته در سطح کشور تصریح کرد: بر اساس هدف‌گذاری ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، هر سال باید 5 درصد کانون های مساجد کشور  تخصصی شوند و با رشد کانون‌های عمومی، کانون‌های تخصصی نیز باید رشد کمی داشته باشند. از سوی دیگر سالانه ستاد عالی کانون‌ها سهمیه‌ای را مشخص میِ‌کند و بر اساس توانمندی استان‌ها، فعالیت کانون‌ها و تعداد کانون‌ها سهمیه‌ای برای ایجاد کانون های تخصصی اختصاص می‌یابد.

 

وی خاطرنشان کرد: رشته‌های کانون های تخصصی بر اساس ظرفیت‌های فرهنگی استان ها، آسیب‌ها و ضعف‌های استان و وضعیت فرهنگی موجود تشکیل می‌شود البته نظارت کلی و کلانی هم از طریق ستاد عالی کانون‌های مساجد در راه‌اندازی این کانون‌ها صورت می‌گیرد.

 

مشاور اجرایی معاونت طرح و برنامه‌ریزی ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور با اشاره به فعالیت کانون های مصلی در جوار مساجد بیان کرد: در کنار کانون‌های تخصصی یکی از شبکه‌های تخصصی، کانون‌های مصلی هستند که قدمت این کانون ها به سه سال می رسد. کانون‌های تخصصی مصلی با هدف ارتباط ائمه جمعه با طیف نوجوان، جوان و جوانان مسجدی ایجاد شده است که جوانان در این کانون ها از راهنمایی و ارشاد ائمه جمعه استفاده و مبانی اعتقادیشان را تقویت و تعمیق می‌ بخشند. از طرفی این کانون ها زمینه ساز حضور پررنگ تر اعضای کانون‌های مساجد در مصلی‌های نماز جمعه می‌شوند.

 

وی به دیگر اهداف راه اندازی کانون های تخصصی مصلی اشاره کرد و گفت: با ایجاد این کانون ها می توان از ظرفیت، مصلی‌های نماز جمعه در طول ایام هفته استفاده کرد و برای تقویت کتابخوانی و ایجاد سالن‌های مطالعه، برگزاری همایش‌ها و دوره‌های آموزشی در فضای مصلی بهره برداری کرد.

 

130 کانون مصلی

مشاور اجرایی معاونت طرح و برنامه‌ریزی ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور با اشاره به اینکه 700 مصلی نماز جمعه در سطح کشور فعالیت دارد، خاطرنشان کرد: از این تعداد در 130 مصلی کانون مصلی ایجاد شده است که 16 مصلی نماز جمعه در مراکز استان‌ها فعالیت دارند و 114 کانون در شهرستان‌ها ایجاد شده اند.

 

فعالیت 83 کانون دانشگاهی

سعادتی شبکه کانون‌های مساجد دانشگاهی را یکی دیگر از محورهای فعالیت ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور نام برد و تصریح کرد: بسیاری از اعضای کانون‌های مساجد کشور وقتی به دانشگاه‌ها ورود پیدا می‌کردند از مساجد استان‌های خود فاصله می‌گرفتند که با ایجاد این کانون ها می توان از ظرفیت آنها در فضای فرهنگی دانشگاه استفاده کرد تا اتصال آنها با مساجد هم حفظ ‌شود، بنابراین و با توجه به ضرورت های یاد شده طبق تفاهم‌نامه میان نهاد نمایندگی ولی‌ فقیه در دانشگاه‌ها با ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور در دانشگاه‌هایی که دارای مسجد هستند کانون‌های دانشگاهی ایجاد می شود.

 

وی با اشاره به ایجاد 83 کانون فرهنگی هنری دانشگاهی تصریح کرد: تلاش می شود کانون های دانشگاهی در سراسر کشور افزایش یابد ولی برای گام‌های اولیه این تعداد کانون دانشگاهی کافی است.

 

ایجاد 170 مرکز دیجیتال

وی با اشاره به ایجاد خانه های دیجیتال در جوار مساجد به عنوان یکی از محورهای مورد توجه ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد خاطرنشان کرد: در راستای تعمیق مبانی و مفاهیم دینی و مجهز و مسلح‌کردن کانون‌ها به فناوری‌های روز تفاهم‌نامه‌ای میان ستاد عالی کانون‌های مساجد با مرکز فناوری دیجیتال به امضا رسید که امروز شاهد راه‌اندازی 170 مرکز دیجیتال در سراسر کشور هستیم.

 

سعادتی با اشاره به اهدف ایجاد خانه های فرهنگ دیجیتال ادامه داد: خانه فرهنگ دیجیتال مساجد در جذب نوجوانان و جوانان به مساجد و فعالیت‌های مسجد توفیقات خوبی تاکنون داشته اند و در افزایش نمازگزاران بیشتر به صفوف نماز جماعت نقش تعیین کننده ای ایفا کرده اند.

 

وی افزود: از طرفی خانواده‌ها با توجه به اعتمادی که به مساجد دارند، راحت تر می توانند فرزندانشان را به این مراکز که به مسجد متصل است بسپارند زیرا با نظارتی که شبکه ملی فرهنگ و ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور از این مراکز دارند این مراکز به دور از آسیب‌هایی است که در دیگر فضای مجازی وجود دارد و می تواند فضایی امن و محیطی آرام برای جوانان و نوجوانان ایجاد کند.

  

پایان پیام/
 

کد خبر 350470

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha