تبلیغ و ترویج فعالیت های قرآنی وظیفه معاونت قرآن و عترت است

خبرگزاری شبستان: کارشناس قرآنی و عضو هیات مدیره اتحادیه تشکل های قرآن و عترت در نشست نقد و بررسی عملکرد معاونت قرآن و عترت از بدو تاسیس وظیفه این معاونت را تبلیغ و ترویج فعالیت های قرآنی دانست.

به گزارش خبرنگار سرویس قرآن و معارف خبرگزاری شبستان ، محمد حسین فریدونی ، کارشناس قرآنی و عضو هیات مدیره اتحادیه تشکل های قرآن و عترت کشور در نشست نقد و بررسی عملکرد معاونت قرآن و عترت از بدو تاسیس در کارگاه تخصصی بخش نهاد ها و موسسات با بیان اینکه فعالیت های دینی در ارشاد در قالب ساختاری تا دهه 70 جایگاهی نداشت ، اظهارداشت: در آن زمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که تغییر نام یافته وزارت فرهنگ و هنر بود در تمام زمینه های هنری ، سینما ، چاپ کتاب و ... فعالیت داشت اما فعالیت های دینی در دستور کار نبود.
وی با اشاره به اینکه در زمان وزارت دکتر علی لاریجانی برای نخستین بار طرح تشکیل کانون های فرهنگی مساجد مطرح شد و در سال های 71 و 72 در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد و زیر نظر وزارت ارشاد فعالیت خود را به عنوان اولین نهاد دینی ارشاد آغاز کرد.


فریدونی با بیان اینکه در اوایل دهه 70 و در زمان وزارت لاریجانی در ارشاد ، مسجد جامعی به عنوان معاون فرهنگی پیشنهاد برگزاری نمایشگاه قرآن را داد که بعدها استمرار یافت ، افزود: با پیشنهاد مسجد جامعی و مدیریت طرح اولین نمایشگاه قرآن کشور بصورت محدود در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خیابان حجاب برگزار شد و بعدها از سال 84 به بعد این نمایشگاه بصورت بین المللی و در مصلی تهران برگزار شد.
عضو هیات مدیره اتحادیه تشکل های قرآن و عترت کشور با بیان اینکه امسال بدلیل برخی مشکلات و اختلافات نمایشگاه قرآن در این فضا برگزار شد ، تصریح کرد: دبیرخانه نمایشگاه قرآن بعنوان بخشی از ساختار ارشاد دومین مجموعه دینی بود که از سال 70 راه اندازی شد و هم اکنون جایگاه خوبی پیدا کرده است .


وی ادامه داد: این دبیرخالنه در ابتدا در سطح کارشناسی و ذیل بخش موسسات نمایشگاه های فرهنگی ارشاد بود که با پیگیری های ضرغامی تبدیل به مرکز توسعه و ترویج فعالیت های قرآن شد که در حد یک اداره کل بود و در سال 80 توسط معاونت توسعه مدیریت ریاست جمهوری به دفتر هماهنگی و ترویج فعالیت های قرآنی و در سال 85 ساختار آن با یک معاون و چندین پست کارشناسی ابلاغ شد و در نهایت در اواخر سال 91 ، معاونت قرآن و عترت تشکیل شد.
فریدونی با بیان اینکه معاونت قرآن و عترت با 5 اداره کل و یک دبیرخانه کمیسیون فعالیت های فرهنگی و قرآنی دارای 180 پست سازمانی است ، تصریح کرد: ماموریت اصلی این معاونت تبلیغ و ترویج قرآن و عترت است که باید با ابزارهایی چون هنر ، کتاب ، رسانه ، مطبوعات و ... به آن بپردازد .


• نمایشگاه قرآن بازار معنوی عرضه کالاهای قرآن و عترت است
عضو هیات مدیره اتحادیه تشکل های قرآن و عترت کشور اضافه کرد : کمیسیون توسعه فعالیت ترویجی و تبلیغی قرآن در وزارت ارشاد با ریاست وزیر برگزار می شود و تمام دستگاهها و نهادهایی که فعالیت قرآنی دارند در آن عضو هستند .
وی با انتقاد از فعالیت های معاونت قرآن و عترت در سالهای اخیر افزود : از زمان تشکیل مرکز قرآنی در ارشاد تداخل وظایف و موازی کاری آغاز شد و در سالهای اخیر این معاونت با ورود به امور آموزشی وظیفه اصلی خود یعنی تبلیغ و ترویج فعالیت های قرآنی را فراموش کرده است.
فریدونی با اعلام اینکه اگر جشنواره آیات (قرآن و عترت) که از شعارهای مهم معاون قبلی قرآن و عترت بود با جدیت دنبال می شد ، محصولات کیفی تری امروز به نمایشگاه ارائه می شد ، گفت: نهادهایی که در کشور فعالیت قرآنی دارند بیشتر به امور آموزشی می پردازند همانند سازمان تبلیغات اسلامی که با راه اندازی دارالقرآن در سال 61 تاکنون 90درصد فعالیت هایش حول آموزش بوده است.


عضو هیات مدیره اتحادیه تشکل های قرآن و عترت کشور اضافه کرد: حمایت از مطبوعات ، رسانه ها ، کتاب ها ، نشر ، آثار هنری و ... در زمینه قرآن وظیفه معاونت قرآن و عترت است.
وی با اعلام اینکه معاونت قرآن ارشاد با فعالیت تبلیغی و ترویجی باید 60 میلیون نفر از ملت مسلمان ایران را دعوت به فعالیت های قرآنی کند ، افزود : 90 در صد موسسات قرآنی کشور کار قرآنی انجام می دهند اما کدام نهاد و موسسه ای از آن ها حمایت می کند و کار اصلی وزارت ارشاد حمایت از برنامه های تبلیغی و ترویجی است و اگر بودجه بیشتری داشت باید به فعالیت های آموزشی نیز بپردازد.
فریدونی با بیان اینکه فعالیت های قرآنی ارشاد تحت تاثیر نظر مدیریتش بوده است و زمان خاجه پیری علاقه ای به فعالیت های هنری و رسانه ای نبود و در زمان حمید محمدی توجهی اندک به این فعالیت ها شد ، تصریح کرد: کار تبلیغی و ترویجی قرآنی مثل حمایت از نویسندگان قرآنی ، قاری مروج قرآن ، تولید فیلم قرآنی و ... وظیفه ارشاد است.
عضو هیات مدیره اتحادیه تشکل های قرآن و عترت کشور در پایان با بیان اینکه دبیرخانه دائمی نمایشگاه قرآن هیچگاه فعال نبوده است ، خاطرنشان کرد: در این 22 سال هیچگاه فعالیت دائمی نداشته است و تنها 20 روز مانده به برگزاری برنامه ها صورت می گیرد که شاهد هستیم با بی برنامگی محصولات ارائه می شود.
پایان پیام/.
 

کد خبر 384147

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha