ارائه 5 کتاب جدید در مجمع عالی حکمت اسلامی

خبرگزاری شبستان؛ انتشارات حکمت اسلامی که وابسته به مجمع عالی حکمت اسلامی است، آثار جدیدش را به بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن رساند.

به گزارش خبرگزاری شبستان؛ مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی، از چاپ و رونمایی 5 عنوان کتاب و ارائه آن در نمایشگاه قرآن خبر داد و گفت: انتشارات مجمع از سال 92 فعالیت خود را آغاز کرد و تاکنون 5 عنوان کتاب با عنوان های «امامت در پرتو عقل و وحی» نوشته حجت الاسلام علی ربانی گلپایگانی، «بررسی حدیث معرفتی حضرت امام از منظر فریقین» نوشته حجت الاسلام عبدالمجید زهادت، «حکمت صدرایی؛ شرح و تعلیقه الشواهد الربوبیه» اثر حجت الاسلام حسن معلمی و «منطق صدرایی؛ شرح التنقیح فی المنطق » اثر حجت الاسلام عسکری سلیمانی امیری و کتاب «نقد و بررسی نظریه تطور تاریخ تشیع» را به چاپ رسانده است.

گفتنی است کتاب «امامت در پرتو عقل و وحی»به تعریف امامت از دیدگاه متکلمان اسلامی، نقش امامت در حفظ شریعت، و دلایل عقلی و نقلی عصمت امام می پردازد. کتاب «بررسی حدیث معرفتی حضرت امام از منظر فریقین» با محور قرار دادن حدیث “من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه" که از حیث مضمون مورد قبول فریقین قرار دارد به بحث و بررسی علمی و منصفانه پیرامون محتوا،‌ لوازم و آثار آن حدیث می پردازد که می‌تواند زمینه‌ساز توجه و تأکید بر نقاط مشترک بین مسلمانان قرار گیرد.

در کتاب «شواهد الربوبیه» که جلد اول آن به چاپ رسیده است مباحث ملاصدرا به صورت مختصر بیان شده و گزیده ای از کتاب‌های مختلف ملاصدرا و توضیحات آن آورده و غنی شده است به طوری که نیاز به مطالعه 9 جلد اسفار برای پژوهشگران را کم می کند و از میان کتب ملاصدرا جهت فهم حکمت متعالیه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، زیرا بعد از اسفار نوشته شده، تطویل اسفار را ندارد، و نسبتاً جامع افکار ملاصدراست. این کتاب نیازمند شرح، تبیین و تعلیقه جهت رفع اغلاق، غنی‌سازی با دیگر کتب ملاصدرا و در نهایت نقد و بررسی مطالب آن موجب رشد و پویایی فلسفه اسلامی است.

کتاب «منطق صدرایی؛ شرح التنقیح فی المنطق » حاوی امّهات مسائل منطقی در حوزه تعریف، صورت استدلال‌های قیاسی به خصوص در موجهات، برهان و مغالطات است. و کتاب«نقد و بررسی نظریه تطوّر تاریخی تشیع» که نتیجه برگزاری میزگرد علمی  در این موضوع می باشد که به نقد و بررسی کتاب «مکتب در فرایند تکامل» نوشته سیدحسین مدرسی طباطبائی می پردازد.

 

پایان پیام/

 

کد خبر 383327

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha