تعدد اتحادیه‌های قرآنی شکافی عمیق در حوزه سیاست‌گذاری

خبرگزاری شبستان: مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآنی گفت: تعدد اتحادیه‌های مؤسسات قرآنی تشتت، انشقاق و شکافی عمیق در بین حوزه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی پیرامون مؤسسات مردم‌نهاد ایجاد می‌کند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور در نشست تخصصی بخش نهادها و مؤسسات که شب گذشته در محل برگزاری بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در ساختمان خلیج‌فارس برگزار شد با اشاره به اتحاد و ادغام دو اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور گفت: متأسفانه یکی از عواملی که موجب ایجاد تشتت، انشقاق و شکاف در بین مؤسسات مردمی شده تعدد اتحادیه مؤسسات قرآنی است. ما عقیده داریم همه دستگاه‌ها و نهادها موظف‌اند در حوزه قرآنی ورود کنند اما در حوزه سیاست‌گذاری تعدد موجب آسیب است یعنی در بحث اجرا می‌توان از چندین ارگان و نهاد بهره برد اما برای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کلان و برقراری پل ارتباطی مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد با نهادهای دولتی این تشتت و انشقاق نگران‌کننده است.

وی افزود: اکنون دو اتحادیه مؤسسات قرآنی که به زعم عموم یکی وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگری به سازمان تبلیغات اسلامی است از نظر وسعت و اهداف تفاوت‌هایی دارند، به عنوان مثال اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور که مجوزهای خود را از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مؤسسات مردمی می‌دهد دارای وسعت بسیار است به طوری که کل پرسنل وزارت ارشاد به اندازه یک مؤسسه جامعه‌القرآن ما نیست. یکی از دغدغه‌های ما به طور کلان در کشور رفع این شکاف عمیق است که در ذیل آن بحث ادغام اتحادیه‌های مؤسسات قرآنی مطرح می‌شود.

محمدی با اشاره به اهداف شکل‌گیری اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور تصریح کرد: اتحادیه ما با هدف توسعه و تعمیق فعالیت‌های قرآنی در قالب چشم‌انداز 10 ساله مقرر شد تا هزار موسسه قرآنی مردم‌نهاد در کشور راه‌اندازی کند، تشکیل شد؛ اکنون نیز در راستای این اهداف به خوبی عمل کرده و تعامل مناسبی با موسسات قرآنی به عنوان بزرگ‌ترین نهاد کشور برقرار کرده است.

وی تصریح کرد: اگر این شبکه عظیم قرآنی هماهنگ حرکت کنند قطعا در رسیدن به اهداف خود موفق‌تر خواهند بود.

محمدی تصریح کرد: در زمانی که اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور فعالیت خود را پیش می‌برد دوستان ما در سازمان تبلیغات اسلامی از سال 1387 با دلایلی که برای آنها محترم است اتحادیه موسسات قرآنی مردمی کشور را راه‌اندازی کردند، در همان ابتدا جلسات مشترکی برگزار شد تا از تشتت در امر سیاست‌گذاری پرهیز شود و دوستان نظر به ادغام دو اتحادیه داشتند که این پروسه تا سال 1389 به طول انجامید.

مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور خاطرنشان کرد: هدف ما از ادغام اتحادیه‌های مؤسسات قرآنی مصلحت‌اندیشی برای توسعه فعالیت‌های قرآنی کشور است، نظر ما آن است که ابتدا این ادغام صورت بگیرد سپس خود خرد جمعی و مؤسسات مردمی رأی دهند که کدام اتحادیه استحقاق فعالیت را دارد.

پایان پیام/

 

کد خبر 384661

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha