حضور ضعیف و تکراری بخش دانشگاهی در نمایشگاه قرآن

خبرگزاری شبستان: بخش دانشگاهی در حالی در این دوره از نمایشگاه قرآن حضور یافته است که فقدان نوآوری های علمی و جذابیت های عمومی آن برای بازدیدکنندگان به شدت احساس می شود.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، نمایشگاه بین المللی قرآن کریم را می توان از نظر وسعت و زمان برگزاری، بزرگترین و تاثیرگذارترین برنامه قرآنی نظام جمهوری اسلامی ایران دانست. در این نمایشگاه تمامی ظرفیت ها و توانمندی های قرآنی کشور دانست که طی چند هفته میزبان علاقه مندان تهرانی و مردم دور و نزدیک است.
این توقع زیادی نیست که بازدیدکنندگان انتظار داشته باشند بخش های مختلف نمایشگاه همواره رو به پیشرفت باشد و مسئولان بخش ها تمام تلاش خود را انجام دهند تا آثار متنوع و غیرتکراری را ارائه کنند. در این میان بخش دانشگاهی نمایشگاه بین المللی قرآن کریم که مخاطب دانشگاهی فراوانی دارد، از جایگاه ویژه ای برخوردار است که در این یادداشت به ابعاد مختلف آن در زمینه مکان اختصاص یافته غرفه ها، نوآوری، محتوای نشست ها و ... بررسی می کنیم.
مکان بخش دانشگاهی
در سال های اخیر بخش دانشگاهی در نمایشگاه قرآن با فراز و نشیب زیادی همراه بوده است. تقریبا در تمامی ادوار گذشته و به صورت مشخص در چهار دوره قبل، مدیران بخش دانشگاهی از مکان اختصاص یافته به این بخش راضی نبودند و در مصاحبه های خود خواهان این بودند که به بخش دانشگاهی باید جای بهتری اختصاص یابد نه اینکه در یکی از دورترین قسمت های مصلی باشد.
در نمایشگاه قرآن بیست و دوم، سیر غرفه ها و بخش ها به صورت خطی چیده شده است و از این نظر موقعیت بخش دانشگاهی در میانه نمایشگاه قرار دارد. وقتی از متروی شهید حقانی وارد باغ موزه دفاع مقدس می شوید، چهارمین بخش، بخش دانشگاهی است که به نسبت بخش رسانه های دیجیتال که برای رسیدن به آن پیاده روی بیشتری نیازمند است، موقعیت بسیار بهتری دارد.
مشارکت دستگاه ها
در این دوره نیز همانند دو دوره قبل، غرفه ها بر اساس محتوای فعالیت آنها تقسیم بندی شده است و هر موضوع خاص به یک دستگاه سپرده شده است که با نوع آن فعالیت قرابت بیشتری دارد. مثلا بحث طب و قرآن به وزارت بهداشت، بحث پایان نامه های قرآنی به جهاد دانشگاهی سپرده شده است. از این رو تمامی دانشگاه های مادر و مراکز اصلی آموزش عالی در بخش دانشگاهی حضور یافتند.
از جمله نقاط ضعف این بخش در نمایشگاه قرآن این است که غرفه ها از ابتدا تاپایان نمایشگاه به مدت سه هفته در اختیار یک واحد دانشگاهی قرار دارد و به اصلاح نوبت ها به صورت چرخشی بین دانشکده های آن دانشگاه تقسیم نشده است. در دوره قبلی هر دانشگاه فرصت حضور واحدهای خود را در نمایشگاه فراهم می کرد که این امر باعث انگیزه دهی و تکاپوی همه دانشکده ها می شد و معمولا هر یک هفته یا دوهفته، تمامی محتوای علمی غرفه ها و حتی دکوراسیون آنها عوض می شد و گروه تازه نفس جای گروه قبلی را می گرفت و برنامه های جدید ارائه می داد.
یکنواختی حاصل از عدم چرخشی بودن غرفه ها
وقتی نمایشگاه قرآن به مدت بیست روز یا یک ماه برگزار می شود، قطعا شرایط روزه داری در ایام تابستان و ساعات کار نمایشگاه تا نیمه شب، کار را برای غرفه داران آنچنان سخت می کند که روزهای آخر نمایشگاه کار حقیقتا جنبه فرسایشی پیدا می کند و غرفه داران نشاط لازم را از دست می دهند. چرخشی بودن غرفه ها سبب می شد که هم نیروی انسانی با نشاط و علاقه مند به حضور در نمایشگاه این مسئولیت را به عهده گیرد و هم عرضه کارهای جدید امکان قضاوت و رقابت را فراهم کند.
چرخشی بودن غرفه ها نیازمند پشتیبانی دانشگاه های مادر و مانور بر غرفه ها است. شاید یکی از دلایلی که دانشگاه های بزرگ کشور اقدام به برگزاری چرخشی غرفه ها نکردند این بود که نمی خواستند هزینه اضافه تری را متحمل شوند و به قول معروف سری را که درد نمی کند، دستمال نبندند! این کار با هر توجیهی که انجام شده یک نتیجه مشخص به همراه داشت و آن کاسته شدن از تکاپو و جذابیت بخش دانشگاهی شد.
متراژ کم بخش دانشگاهی
از جمله دلایل کاهش جذابیت بخش دانشگاهی، کاستن چهار برابری فضای این بخش است. در این بخش 10 غرفه ایجاد شده است که مجموعا حدود 100 متر مربع فضا را به خود اختصاص داده است. همچنین شرایط محیطی باغ موزه دفاع مقدس سبب شده است که امکان اجرای بسیاری از دکورهای سنگین فراهم نشود. وقتی که مسئولان دانشگاهی می بینند که قالب ارائه آثار آنها فقط یک غرفه 6 متری است، آنها نیز طبیعتا ترجیح می دهند تا غرفه های خود را با میز و صندلی و بروشور و کتاب و پوستر پر کنند.
بررسی میزان نوآوری
اگر پیش از این بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن را در دوره های قبل با دقت دنبال می کردید متوجه خواهی شد که آثار و فعالیت های ارائه شده در این بخش از نظر ماهیت نه تنها تفاوت چندانی با دوره های قبل ندارد؛ بلکه در بسیاری از موارد از جذابیت های آن نیز کاسته شده است و باعث شده شما با یک بخش بسیار معمولی مواجه شوید که گویا دست اندرکاران می خواهند فقط یک غرفه را برپا کنند تا بتوانند در آماردهی ها افتخار حضور در نمایشگاه قرآن را در کارنامه خود ثبت کنند.
جای خالی غرفه های جذاب
عدم جوانان پرنشاط سازمان بسیج دانشجویی به همراه دکورهای زیبای با نمادهای عفاف و حجاب و شهادت، عدم حضور واحدهای پرتکاپوی دانشگاه آزاد اسلامی که می خواستند حرفشان را به گوش بازدیدکنندگان برسانند، جای خالی نقد فیلم های ضداسلامی توسط دانشگاه فرهنگیان، جای خالی دانشجویان خلاق دانشگاه امام صادق(ع) و کار هنرمندانه آنها در برپایی کلبه معرفت، جای خالی اساتید تراز اول حوزه و دانشگاه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها که حضورشان فرصت مغتنمی برای علم آموزی از محضر بزرگان بود، همه و همه باعث شده است که بخش دانشگاهی در حد چند قدم از نگاه بازدیدکنندگان بگذرد.
سخن پایانی
مجموعه دانشگاهی کشور ظرفیت های زیادی در امور دینی و قرآنی دارد که انعکاس آنها نیازمند این است که مسئولان بخش های دانشگاهی از یک سال قبل به فکر حضور فاخر در نمایشگاه قرآن باشند و از طرفی مسئولان نمایشگاه نیز تمامی امکانات لازم را برای به نمایش گذاشتن دستاوردهای دانشگاهیان فراهم کنند. تجربه ای که در ادوار گذشته تاحدی توانسته بود به اهداف خود نزدیک شود ولی این سیر در این دوره متوقف شد. امید است در سال آینده شاهد پویایی و نوآوری لازم در بخش دانشگاهی نمایشگاه بین المللی قرآن کریم باشیم.

 پایان پیام/

 

کد خبر 385180

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha