جشنواره دوبیتی سرایان رضوی با معرفی نفرات برتر به کار خود پایان داد

خبرگزاری شبستان: همزمان با دهه کرامت جشنواره دوبیتی سرایان رضوی امروز(10 شهریور) با  معرفی نفرات برگزیده در مجتمع فرهنگی و سینمایی شهید آوینی در همدان به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از همدان، آیت الله حسن طاهری، امام جمعه رزن ظهر امروز(10 شهریور) در جشنواره دوبیتی سرایان رضوی در مجتمع فرهنگی و سینمایی شهید آوینی گفت:  در مورد به خلافت رسیدن امیرالمومنین(ع)، امام حسن مجتبی(ع)، امام صادق(ع) و امام رضا(ع) سوالاتی وجود دارد و این خود نیاز به شناخت معرفت امامان احساس می شود.

 

وی با بیان اینکه باید نسبت به معرفت ائمه اطهار(ع) شناخت پیدا کنیم، افزود: این در حالیست که  باید برای رسیدن به کمال در زندگی یک پیشوا و امام را به عنوان الگو انتخاب کنیم.

 

امام جمعه رزن خاطرنشان کرد: دوازده امام از سوی  خداوند متعال برای هدایت انسان ها به صورت انتصابی آورده شده است و این درحالیست که خلیفه ها و جانشینان پادشاهان به صورت انتسابی هستند.

 

1600 اثر دوبیتی امام رضا(ع) به دبیرخانه جشنواره فرهنیگ و هنری ارسال شده است

 

فاضل عبادی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز گفت: دهه کرامت گسترده ترین رویداد کشور است که جشنواره های فرهنگی و هنری با موضوع امام رضا(ع) در سراسر این کشور برگزار می شود.

 

وی با بیان اینکه امسال این جشنواره با موضوع دوبیتی سرایان رضوی در همدان برگزار می شود، افزود: 1600 اثر دوبیتی رضوی به دبیرخانه فرهنگی و هنری امام رضا(ع) اسرال شده که پس از داوری 8 اثر به عنوان برتر و 8 اثر قابل تقدیر معرفی می شوند.

 

وی افزود: نقطه مشترک پیوند جشنهای مردمی دهه کرامت با جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) موضوع برنامه‌ریزی این برنامه‌ها در داخل و خارج کشور است که باید این پیوند دائمی باشد.

 

عبادی با اشاره به اینکه دهه کرامت دارای اهمیت بسیار زیادی است اظهار کرد: باید به دهه کرامت به صورت ویژه توجه شود و برای پاسداشت این دهه برنامه ریزی مدون داشته باشیم.

 

وی ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی در برگزاری برنامه‌های این دهه را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: برنامه ریزی دهه کرامت باید به گونه‌ای انجام شود که در جامعه شاهد ایجاد موجی از شور و نشاط معنوی باشیم.

 

دوبیتی زبان عامه مردم است

بیژن ارژن، عضو هئیت علمی داوران  جشنواره دوبیتی سرایان رضوی نیز گفت: بسامد دوبیتی در طول تاریخ ما بسیار کم شده است و این درحالیست که اشعار دوبیتی و رباعی مشابه یکدیگر هستند.

 

وی با بیان اینکه دوبیتی زبان عامه مردم است، افزود: رباعی و دوبیتی سینه به سینه با گویش های فراوان به مردم منتقل شده است و به زبات ترکی، لری، فارسی دوبیتی ها تغییر پیدا می کنند.

 

وی تصریح کرد: روح دوبیتی فضای کاملا مجزای با رباعی دارد و امروزه اگر وزن اشعار را می گرفتند درواقعه همان رباعی را سراینده بودند.

 

شرکت بیش از 140 شاعر در جشنواره دوبیتی سرایان رضوی همدان

 

میرهاشم میری، عضو دیگر هئیت علمی داوران نیز گفت: بیش از 140 شاعر در جشنواره دو بیتی سرایان رضوی شرکت کرده بودند که بیش از 1600 اثر را ارسال کردند.

 

وی افزود: آثار ارسالی در قالب غزل، قصیده، دوبیتی، رباعی و سپید بوده که تنها آثار دوبیتی در این جشنواره مورد پذیرش قرار گرفته است.

 

وی با بیان اینکه آثار به دوقالب سنتی و شعر فارسی ارسال شده بود، تصریح کرد: این در حالیست که 708 رباعی و 395 دوبیتی به جشنواره ارسال شده است.

 

میری خاطرنشان کرد: کلمات آهو، کبوتر و گنبد بیشترین بسامد را در اشعار شاعران داشته است و همچنین ارتباط عاطفی شاعران با رضوی از محتوای اشعار بود.

 

پایان پیام/

 

کد خبر 398427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha