مبانی انسان‌شناسی و هستی‌شناسی رسانه‌های غربی

استادیار دانشگاه جامع امام حسین (ع) گفت: زمانی که رسانه مبتنی بر یک هستی‌شناسی حقیقی مطابق با فطرت و خلقت شکل یابد فرصتی محسوب می‌شود تا باروری اندیشه‌های ناب انسانی را به دنبال آورد.

به گزارش خبرنگار شبستان، دکتر محمدباقر حبی، استادیار دانشگاه جامع امام حسین (ع) با ارایه مقاله‌ای با عنوان مبانی انسان‌شناسی و هستی‌شناسی رسانه‌های غربی توانست توجه کمیته بررسی مقالات در هفتمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت را به خود جلب کند.

دکتر حبی در این مقاله با بررسی فلسفه رسانه موضوعات مهمی همچون انسان‌شناسی و هستی‌شناسی را در رسانه‌‌های غربی دست‌مایه پژوهش خویش قرار داده است.

وی معتقد است برنامه‌ریزی برای تکامل و سعادت بشر پیوندی ناگسستنی با چگونگی موجودی‌ها و امکانات، هست و نیست‌ها و ارزیابی جهان هستی دارد.

استادیار دانشگاه جامع امام حسین (ع) ‌افزود: از این روی که یک مکتب یا یک فلسفه یا یک مدل برای زندگی خواه ناخواه در نوعی اعتقاد و بینش درباره انسان، هستی و بر یک نوع تفسیر و تحلیل از جهان مبتنی است.

وی گفت: رسانه نیز از این قاعده مستثنی نیست و برای تعریف از زندگی و چگونگی تحقق اهداف آن الزاما به نوعی از انسان‌شناسی و هستی‌شناسی پایبند است و بر اساس آن برنامه‌نویسی و برنامه‌سازی می‌کند.

دکتر حبی در بخشی از مقاله خود رسانه‌ها را در جهان امروز متأثر از نوع انسان‌شناسی و هستی‌شناسی یک‌جانبه و افراط‌گرایانه در بعد مادی و التذاذ انسانی غربی معرفی می‌کنند.

وی گفت: بسیاری از برنامه‌هایی که رسانه‌های غربی ارایه می‌دهند قالب‌هایی هستند که به جای برانگیختن قوه ابتکار آدمی را دچار حماقت می‌کنند.

نویسنده در بخشی از این مقاله آورده است: رسانه‌ها راه را هموار می‌سازند تا مردم با استفاده از آنها درباره جهان پیرامون خود آگاهی یابند.

وی تصریح کرد: تکنولوژی‌ها با ترفند‌هایی مرده را زنده می‌کنند و واقعیت را با افسانه به چنان شیوه‌ای در هم می‌آمیزند که حقیقت واقعی اغلب با حقیقت نمایشی اشتباه گرفته می‌شود.

دکتر حبی این موضوع را عاملی می‌داند که قدرت فراوانی را به وسایل ارتباط جمعی می‌بخشد تا بتواند نسلی تازه در تاریخ انسان پدید آورد که آنچنان که مطلوب خود آنها است بیندیشد.

استادیار دانشگاه جامع امام حسین (ع) در این مقاله اظهار کرد: زمانی که رسانه مبتنی بر یک هستی‌شناسی و انسان‌شناسی حقیقی و ارزشی و مطابق با فطرت و خلقت شکل یابد و بخوبی و با اهداف صحیح دنبال شود فرصتی محسوب می‌شود تا باروری اندیشه‌های ناب انسانی را به دنبال آورد اما زمانی که رسانه از اهداف اصلی خود جدا شد و به ابزاری برای اعمال سلطه و ترویج اندیشه‌های مادی‌گرایانه تبدیل گشت بی‌تردید به یک تهدید جدی بدل گشته است.

دکتر حبی ادامه داد: از این رو رسانه‌ها کاربردی دو وجهی دارند که با استفاده از این مباحث می‌توان به بستر فلسفی، انسان‌شناسی و هستی‌شناسی در شکل‌گیری به کمیت و کیفیت رسانه توجه کرد.

شایان ذکر است، مقاله مبانی انسان‌شناسی و هستی‌شناسی رسانه در دومین روز از همایش دکترین مهدویت توسط دکتر حبی قرائت شد و در کمیسیون شماره سه این همایش مورد ارزیابی قرار گرفت.

پایان پیام/


 

کد خبر 52174

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha