جامعه منجی‌گرا جامعه‌ای عدالت‌محور است

دانشیار گروه ارتباطات دانشگاه تهران در مقاله خود جامعه منجی‌گرا را جامعه‌ای دانست که در آن همه انسان‌ها در کنار یکدیگر و در سایه عدالت و صلح زندگی می‌کنند.

به گزارش خبرنگار شبستان، مقاله رسانه‌ها و منجی‌گرایی عدالت‌محور به قلم دکتر علیرضا دهقان به عنوان یکی از مقالات قابل ارایه در هفتمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت انتخاب شد.

دکتر علیرضا دهقان، دانشیار گروه ارتباطات دانشگاه تهران هدف از نگارش این مقاله را واکاوی نسبت رسانه‌ها با مفهوم عدالت در جامعه منجی‌گرا عنوان کرد.

وی معتقد است که جامعه منجی‌گرا جامعه‌ای است که در آن همه انسان‌ها در کنار یکدیگر و در سایه عدالت و صلح زندگی می‌کنند.

این پژوهشگر مهدوی در مقاله‌ خویش می‌نویسد: به نظر می‌رسد جوامع دارای ادیان ابراهیمی در اصل اعتقاد به آمدن منجی در انتهای تاریخ و رفع ظلم و برپا کردن عدالت توافق دارند، بنابراین از آنجا که تحقق عدالت گمشده مردم و آرزوی همیشگی بشر بوده است می‌توان گفت جامعه منجی‌گرا جامعه‌ای عدالت‌محور است.

دانشیار گروه ارتباطات دانشگاه تهران درباره اهمیت مفهوم عدالت و معنای آن گفت: مفهوم عدالت و معنای آن مسئله‌ای است که دارای دیدگاه‌های متنوعی است.

وی با اشاره به دیدگاه شهید مطهری درباره اهمیت عدالت خاطرنشان کرد: شهید مطهری اهمیت عدالت تا اندازه‌ای می‌داند که آن را مقیاس خلقت و شریعت معرفی می‌کند و آن را شامل پنج معنا می‌داند.

دکتر دهقان در توضیح سخن شهید مطهری افزود: شهید مطهری رعایت تساوی در شرایط مساوی را یکی از معناهای واژه عدالت می‌داند و تفاوت در شرایط مختلف، توازن و تعادل، قرار گرفتن هر چیز در جای خود و دادن هر حقی به صاحب حق را معناهای دیگر واژه عدالت معرفی می‌کند.

دانشیار گروه ارتباطات دانشگاه تهران در ادامه گفت: علاوه بر اینها از نظر شهید مطهری پنج عامل قانون عادلانه، حکومت عادل، جامعه عدالت‌پذیر، نیروهای مدافع عدالت و مجریان عادل برای تحقق عدالت قابل شناسایی‌ هستند.

دکتر دهقان در بخش پایانی مقاله خویش به نکاتی اشاره می‌کند که از نگاه شهید مطهری مغفول مانده است.

وی تأکید کرد: باید اولا نسبت رسانه‌ها با هر یک از معانی پنج‌گاه عدالت را بدانیم و ثانیا نسبت رسانه‌ها با عوامل تحقق عدالت را بشناسیم.

وی با توضیح اصطلاح عدالت رسانه‌ای می‌کوشد تا این دو موضوع را بیش از پیش مورد کنکاش قرار داده و درباره اهمیت آنها سخن گوید.

شایان ذکر است، هفتمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت 23 و 24 تیر در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما در حال برگزاری است.

پایان پیام/

 

 

کد خبر 52216

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha