عرضه آثار فاخر دستی و کاملا ایرانی در بخش محصولات فرهنگی

تغییر مکان برپایی بخش محصولات فرهنگی نمایشگاه بین المللی قرآن و تعبیه آن در شبستان اصلی مصلای امام خمینی (ره) در کنار ارتقای کیفی آثار، به افزایش حضور مخاطبان در این بخش را نسبت به سال های گذشته درپی داشته است.

خبرگزاری شبستان: نمایشگاه بین‌المللی قرآن در کنار تلاش برای عرضه آخرین دستاوردهای نظام اسلامی در ارتباط با کتاب وحی همه ساله با اختصاص بخشی جداگانه با عنوان محصولات فرهنگی یا همان بخش عرضه و فروش کالاهای تولیدی با محتوای قرآنی در کنار سایر بخش‌های مفهومی می‌کوشد تا به نیاز و خواسته مخاطبان خود در حوزه خرید آثار هنری دستی با کیفیت بالا نیز پاسخ دهد.

امسال و در نوزدهمین دوره برپایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن برخلاف سال‌های گذشته و برای نخستین بار بخش محصولات فرهنگی به شبستان اصلی مصلای امام خمینی (ره) انتقال داده شده و در مجاورت بخش نشر مکتوب که دیگر بخش عرضه و فروش آثار است، از بازدیدکنندگان خود پذیرایی می‌کند.

 

چیدمان و فضای بخش فرهنگی

چیدمان و فضای این بخش به شیوه ای است که، مخاطب به محض ورود به آن، هنر و ظرافت دست هنرمندان ایرانی را در قالب فرش، منبت، مشبک و تابلو چوب‌ها دیده و خیره آنها می‌شود، چرا که در کنار طرح و رنگ‌های زیبا استفاده از آیات قرآن، احادیث و اسامی ائمه معصوم (ع) در نخستین نگاه آدمی را مجذوب می‌کند به گونه‌ای که می‌خواهد بدون توجه به قیمت بعضا بالای آثاری همچون تابلوفرش‌ها آنها را خریداری کند.

 

33 غرفه صنایع دستی و هنری

این بخش که در پی تغییر مکان برپایی و حضور در شبستان اصلی و مجاورت بخش‌های نشر مکتوب و رسانه‌های دیجیتال، ارتقای فکری را رویکرد اصلی خود قرار داده است با تعبیه 33 غرفه صنایع دستی و هنری الهام‌گرفته از قرآن و آموزه‌های اهل بیت (ع) را در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌دهد، البته این غرفه‌ها متناسب با نوع محصول عرضه شده خود در چهار زیرگروه تابلوفرش‌های نفیس، معرق‌های چوب، سنگ، فلز و آینه به دو شکل تخت و دوبعدی، منبت و معرق روی چوب، فلز، سرامیک و کاشی و خط نقاشی جای می‌گیرد. از جمله آثار جدید عرضه شده در این بخش می‌توان به تابلوهای مغناطیسی اشاره کرد که در طراحی آن قطعات پازل همراه با آهن‌‌ربا به تابلوهای فلزی نصب شده و جملاتی از قرآن و احادیث را پیش روی مخاطب قرار می‌دهند.

باید توجه داشت علاوه بر ارتقای کیفی آثار از طریق در نظر گرفتن معیارهای خاص برای حضور متقاضیان در بخش محصولات فرهنگی نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن برپایی این بخش در شبستان اصلی مصلای امام میزان بازدیدکنندگان را افزایش داده است، به گونه‌ای که با عبور از راهروهای این بخش بازدیدکنندگانی را می‌بینیم که با دیده تحسین و افتخار به هنر دست هموطنان خود نگریسته و در دل و در کلام آنها را می‌ستایند.

 

سازگاری محصولات با هویت ملی- ایرانی

محسن انصاری، مدیر بخش محصولات فرهنگی نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن با اشاره به ارتقای کیفی آثار عرضه شده در این بخش در پی اعمال شرایط خاص برای حضور متقاضیان گفت: علاوه بر عرضه آثار صددرصد ایرانی تلاش شده تا آثار و محصولات بدون نگاه بازاری و با توجه به ظرافت‌های فنی و هنری عرضه شود چرا که این آثار به دلیل سازگاری با هویت ملی- ایرانی با استقبال بالای مخاطبان مواجه می‌شود.

وی محصولات خلق شده از چوب را بعد از فرش برخوردار از بیشترین استقبال مخاطبان دانست و بیان کرد: بخش محصولات فرهنگی به دلیل ارتباط با بازدیدکنندگان از طریق جلوه‌های بصری با سایر بخش‌ها تفاوت دارد و در بدو ورود سریع‌ترین و بهترین پیام‌ها را با تأثیراتی آنی و ماندگار به مخاطب القا می‌کند؛ البته باید توجه داشت که القای این پیام‌ها باید در مسیر صحیح و اثرگذاری مثبت باشد، در غیر این صورت این محصولات می‌توانند با ارایه ضد ارزش‌ها به تخریب روحی و روانی مخاطبان بینجامند.

انصاری درباره دلایل قیمت بالای برخی از آثار عرضه شده در این بخش اظهار کرد: باید توجه داشت که آثار هنری دستی را به دلیل صرف ماه‌ها وقت از سوی هنرمند نمی‌توان با قیمت نازل عرضه کرد چرا که بازدیدکننده تنها یک اثر را نمی‌خرد بلکه با پرداخت وجه ریالی زندگی و روح خالق آن اثر را نیز خریداری می‌کند، هرچند تلاش شده تمامی محصولات و آثار عرضه شده در نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن حداقل با 15 درصد تخفیف به مخاطبان عرضه شود.

با عبور از غرفه‌های این بخش به آثاری برخورد می‌کنیم که برخی از آنها ارزش 300 میلیون ریالی دارند، به عنوان مثال تابلوی "بسم الله" در غرفه طوبی از جمله این آثار است که البته طرح و ظرافت ارزش ریالی آن را تأیید می‌کند.

از دیگر نکات قابل توجه در بخش محصولات فرهنگی عرضه آثار دستی و صددرصد ایرانی است مگر آثاری همچون پارچه 12 رنگ که امکان تولید دستی آن وجود نداشته و به ناچار باید از طریق دستگاه‌های پیشرفته تولید شود. همچنین هیچ‌گونه اثری از کشورهایی همچون چین در این بخش عرضه نمی‌شود و اگر اثری به دلیل عدم برخورداری از دستگاه‌های پیشرفته در خارج از کشور تولید شده باشد باید بدانیم که طرح آن کاملا برگرفته از ذوق و ابتکار هنرمندان ایرانی است.

به هر حال علاقه‌مندان می‌توانند با حضور در این بخش محصولات فرهنگی نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن را به فراخور توانایی مالی خود در رنج قیمت چند هزار تا چند ده میلیون ریال خریداری کنند.

شایان ذکر است، بخش محصولات فرهنگی نوزدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب در شبستان مصلای امام خمینی (ره) و در مجاورت بخش نشر مکتوب پذیرای بازدیدکنندگان است.

پایان پیام/

 

کد خبر 57010

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha