آیت الله لاریجانی: تصمیم گیری درباره سران فتنه بر عهده شخص بنده نیست

آیت‌الله آملی لاریجانی ضمن اینکه بعضی انتقادات به دستگاه قضا را هجمه خواند گفت:سران فتنه مجرم هستند چرا که بر علیه امنیت ملی و نظام اسلامی اقدام کردند؛اما مقام معظم رهبری در این مورد تصمیم گیر هستند.

به گزارش خبرنگار شبستان، حضرت آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، رییس قوه قضاییه عصر شنبه طی سخنانی در دانشکده علوم قضایی و خدمات اداری این قوه با اشاره به ضعف پژوهش‌های بنیادی و حقوقی در دانشکده‌ها و محافل علمی کشور آن را فقدانی برای کل قوه قضاییه دانست که نیازمند توجه و پی‌گیری بیش از پیش دارد.

وی ادامه داد: طی سالیان گذشته ما لوایح زیادی را به دستگاه تقنینی کشور تدوین کرده‌ایم که اکثر آنها دارای مفاهیم بنیادی بوده و نیازمند توجه و کار علمی فراوان است.

آیت‌الله صادق آملی لاریجانی با اشاره به این مطلب که قوه قضاییه برای دست‌یابی به اهداف خود نیازمند مساعدت همگانی در خارج از قوه و اجرای وظایف به نحو احسن در داخل این قوه است به برخی هجمه‌ها و جوسازی‌های حساب‌شده به این دستگاه‌ها اشاره کرد و افزود: گاهی احساس می‌شود هجمه‌های حساب‌شده‌ای متوجه دستگاه قضایی است که بخصوص با توجه به برخی مطالباتی که در سطح افکار عمومی وجود دارد، احساسات عمومی را بر علیه این قوه می‌شوراند.

رییس قوه قضاییه با اشاره به برخی اظهارنظرات درباره نحوه برخورد دستگاه قضایی با فتنه‌گران سال گذشته و بخصوص سران آن تأکید کرد: من بارها طی سال گذشته و در همان اوج این اغتشاشات تصریح کردم که سران فتنه مجرم هستند چرا که آنها بر علیه امنیت ملی و نظام اسلامی اقدام کرده و به مقابله با آن برخاستند.

وی افزود: اما همان موقع هم در لفافه گفتم دستگیری آنها در حال حاضر برخلاف مصالح عمومی نظام و کشور است. تصمیم‌گیری در این زمینه از عهده من خارج بوده و خود مقام معظم رهبری در این زمینه تصمیم‌گیری می‌کنند.

آیت‌الله آملی لاریجانی در ادامه به برخی سخنان ایراد شده در این زمینه در مجالس عزاداری حسینی اشاره کرده و با گفتن این جمله که من دست هر بسیجی مخلصی را می‌بوسم، ادامه داد: ما سرباز ‌ولایت‌ایم و هر چه که ایشان بفرمایند ما هم همان را اطاعت می‌کنیم. ضمن اینکه از کسانی هم که ادعا می‌کنند سرباز ولایت هستند توقع داریم از هرگونه اظهارنظر و هجمه‌ای بر علیه دستگاه قضایی بپرهیزند. چرا که با این‌گونه اقدامات ما را به نوعی سپر هجمه خود نسبت به مقام معظم رهبری قرار داده و در واقع ایشان را مورد حمله قرار می‌دهند.

وی همچنین با اشاره به دستور مؤکد خود به دادستان تهران در خصوص جمع‌آوری تهمت‌ها و دروغ‌هایی که نسبت به ریاست جمهوری وارد شده است، گفت: حتی اگر خود آقای رییس‌جمهور هم که در مجلسی گفته بودند من از همه آنها می‌گذرم، بگذرد چون این خلاف‌ها جرم خاص بوده و جزء حق عمومی است و غیرقابل اغماض و گذشت است حتما با این افراد در مورد مقتضی برخورد لازم صورت خواهد گرفت.

وی در پایان به توصیه‌های مؤکد یکی از نمایندگان که خواهان سعه صدر دستگاه قضایی با عوامل اغتشاش‌گر و بخصوص سران آن بود، تأکید کرد: اولا دستگاه قضایی متعلق به 70 میلیون مردم ایران است و نه متعلق به شخص خاصی و ثانیا اگر ما متدین و یا نمایندگان مجلس‌ایم خود باید بیشتر مقید به قوانین باشیم ضمن اینکه علی‌رغم توضیحات مکرر حضوری و غیرحضوری اینجانب به این نماینده محترم آن‌قدر که ایشان ما را دعوت به اغماض و سعه صدر می‌کند یک بار هم اقدامات عوامل فتنه و فتنه‌گران را تقبیح نکرده و مورد سرزنش قرار نداد.

آیت‌الله آملی لاریجانی با بیان این نکته که ما چه در فلسفه حقوق و چه در علوم انسانی نمی‌توانیم به مجموعه واردات غرب اتکا کنیم، افزود: هرچند که ما بنا به حکم عقل و سنت دینی هر جا حرف خوبی دیدیم باید آن را یاد گرفته و از آن استفاده کنیم اما باید به این موضوع هم توجه کنیم که چه بخواهیم و چه نخواهیم وقتی که قوانین و سایر علوم ما از غرب وارد می‌شود با مبانی خاص خود و برخی پیش‌فرض‌ها و توجهات به الهیات و ماورای طبیعه را با خود می‌آورد.

رییس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات زیادی که این قوه بخصوص در حوزه نیروی انسانی و ساختارهای اداری این قوه با آن روبرو است، گفت: مهم‌ترین مشکل ما در حال حاضر بحث استقلال و قاطعیت قوه قضاییه است که این موضوع نه ناشی از ضعف قوانین و نه به ساختارها ارتباط داشته بلکه پیامد ضعف در شخصیت قضات و مسئولان این قوه است.

وی با بیان اینکه قاضی باید در کار خود مستقل و قاطع باشد به لزوم تقویت دو ویژگی شجاعت و شهامت در قضات و  مدیران قوه قضاییه اشاره کرده و افزود: نمایشی که قضات خوب و مدیران ما از عملکرد خود به جامعه ارایه می‌دهند اگر همراه با شجاعت و شهامت باشد نمایانگر سه ویژگی مهم استقلال، اقتدار و قاطعیت این قوه خواهد بود.

وی با اشاره به دو مورد از حوادثی که در آن اشرار با حمله به مردم و وارد آوردن ضربات متعدد چاقو در روز روشن در خیابان‌های تهران اقدام به سرقت کرده بودند، گفت: در کشوری که اشرار این‌طور آزادانه جنایت می‌کنند یا قوانین بازدارنده نیست و یا احکامی که قضات صادر می‌کنند آن‌قدر با تأخیر صورت می‌گیرد که قاطعیت بازدارندگی لازم خود را از دست می‌دهد.

رییس دستگاه قضا در همین زمینه با درخواست اکید از نیروی انتظامی به عنوان ضابط دستگاه قضایی در تسریع دستگیری و تشکیل پرونده و ارجاع آنها به دستگاه قضایی و نیز درخواست از همکاران خود برای دستگیری هرچه سریع‌تر به این‌گونه پرونده‌ها تصریح کرد: در قوانین ما حکم استفاده از سلاح سرد همچون سلاح گرم است و هیچ تفاوتی ندارد و من در اینجا مجددا به همه اشرار هشدار می‌دهم که بنا به نص صریح قانون حکم استفاده‌کنندگان از این سلاح‌ها چه در قالب محاربه و چه در قالب مفسد‌ فی‌الارض اعدام است و دستگاه قضایی با هیچ‌کس در این رابطه مسامحه نخواهد کرد.

گفتنی است، در ابتدای این مراسم پس از ذکر مصیبت سالار شهیدان و اسیران شام دکتر "رهپیما" رییس دانشکده علوم قضایی و خدمات اداری به ارایه گزارشی از عملکردها و برنامه‌های آینده این دانشکده پرداخته و از توسعه این دانشکده و جذب دوبرابری دانشجو از سال آینده خبر داد.

لازم به ذکر است چندی پیش حجت الاسلام «روح الله حسینیان» از نمایندگان مردم تهران در مجلس هشتم شورای اسلامی ضمن یادداشتی در مرکز اسناد انقلاب اسلامی رئیس قوه قضائیه را در مورد احضار سریع روزنامه نگاران انقلابی و کاهلی درباره پرونده سران فتنه و مهدی هاشمی به سعه صدر خوانده بود.

پایان پیام/

 

 

کد خبر 5724

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha