"عبدالله" مقامی است که با زوجیت هم می توان به آن رسید

دکتر روشن با اشاره به اهمیت مقوله زوجیت در نظام آفرینش، گفت: با زوجیت می توان به مقام عبداللهی و کلیم اللهی هم رسید و این مسیر، راه تکامل و رسیدن به عبودیت است.

به گزارش خبرنگار شبستان، نشست "خانواده در قرآن و سنت" با سخنرانی دکتر محمد روشن، رییس دانشگاه سوره، به همت بخش دانشگاهی نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد.

 

روشن با اشاره به اینکه از سال 81 تاکنون در دانشگاه های مختلف مباحثی را تحت عنوان حقوق خانواد بحث می کند، گفت: این مباحث جزئی از نظام آموزشی کشور بود که تحت عنوان "واحد مدنی 5" ارائه می شد.

 

رییس دانشگاه سوره به تحقیقات خود در این موضوعات اشاره کرد و گفت: من دیدم باید در میان کتاب دینمان جستجو کرد و دید که راجع به خانواده چه می گوید که در این میان به مطلبی تحت عنوان زوجیت رسیدم .

 

وی زوجیت در کاینات را یکی از آموزه های تاکید شده در منابع دینی معرفی کرد و اظهار داشت: در کاینات، واحد، فقط ذات اقدس اله است. پس حالا زوجیت چیست و از کجا آمده است؟

 

روشن با طرح این پرسش که "زوجیبت چگونه توجیه می شود، در حالیکه ذات اقدس واحد است؟" ادامه داد: پیغمبر وقتی مبعوث می شود، به ایشان پیام می رسد که عشیره و اقربای خود را انذار کن. این اولین پیام مربوط به خانواده است.

 

وی بر این باور بود که وابستگی خانوادگی برای هیچ کس حاشیه امنیتی نمی آورد و اولین کسی که به دنبال حاشیه امینتی بود، حضرت ابراهیم بود که برای خانواد اش در درگاه خدا دست به دعا برداشت، و درخواست او به شرطی پذیرفته شده که خانواده او از صلحاء باشند.

 

روشن با این ادعا که در برخی از جوامع صرفا به خانواده اهمیت داده اند و برخی دیگر صرفا فرد را مهم می دانند، گفت: سوسیالیت ها جامعه گرا بودند و له شدن فرد را مهم نمی دانستند.

 

وی در مقابل به آموزه های اسلامی اشاره کرد که اسلام بین فرد و جامعه جمع می کند و اظهار داشت: اسلام حد اعتدال را در نظر می گیرد.

رییس دانشگاه سوره در همین باره افزود: در قرآن بیان می شود که ما هر چه آفریدیم زوج آفریدیم. پس ویژگی مخلوق زوجیت و ویژگی خالق احدیت است.

 

وی با بیان اینکه انسان خلق شده بر 2 گونه مونث و مذکر، واحد اجتماعی را تشکیل داده و دوئیت را به فردیت تبدیل می کند، اظهار داشت: این منافاتی ندارد که زوج به سوی وحدت برود.

 

روشن بر این باور بود که هر چه که این زوجین با یکدیگر همتا باشند، این در راستای رسیدن به تمام وحدت است و وحدت به نمایش گذارده شده را کامل تر نشان می دهد.

 

وی بر اساس آموزه های قرآنی، مدعی شد که تمامی اجزای عالم دارای قطب مثبت و منفی هستند و الزاما حکمت الهی از این سنت تبعیت می کند. اما زوجیت انسانی به او وانهاده شده و آن هم به خاطر عقل آدمی است که تکامل او را به خودش وانهادند.

 

روشن در همین باره افزود: از سویی این انسان هم می تواند به جایی برسد که از حیوان پست تر می شود. در این مسیر تکامل، انسان عبدالله خواهد شد و تا ثارالله بودن پیش می رود.

 

وی در ادامه این پرسش را طرح کرد که حالا چه لزومی هست که از طریق این زوجیت به این مسیر و سیر الی الله برسیم؟ و در این باره گفت: برخی از فیلسوفان با تجرد مقامات عالیه را کسب کرده اند، اما فیلسوفان بعدی آن ها گفته اند که آرای ایشان دچار یک خامی خاص هست.

 

وی بر این باور بود که این تکامل صرفا با زوجیت کسب می شود و در این باره افزود: این بهره ای که ویژه ازدواج است، همان خط معنوی ای است که برای انسان در ازدواج در نظر گرفته شده است.

روشن مراد از حفظ دین در روایات را صرفا عفت جنسی نمی دانست و در این باره گفت: آنچه مراد از حفظ دین در ازدواج مطرح شده است، مصداق اتم و اکمل آن رسیدن به تکامل است.

 

وی با اشاره به آیات نسخ و منسوخ درباره ازداج ، اظهار داشت: یک از آیاتی که در قرآن، نسخ شد، 26 سوره نور است که آیه 3 همین سوره ناسخ به حساب می آید.

 

رییس دانشگاه سوره دراین باره افزود: اول آیه نسخ شده نیامده، یعنی اول ناسخ آمده و بعد منسوخ، اما در زمان نزول اینطور نبوده است. ابتدای اسلام، هرکس که دچار زنا می شد، حق ازدواج با فرد سالمی را نداشت و خداوند عقوبت شدیدی برای این امر در نظر گرفت تا جامعه پاک شود.


پایان پیام/

 

 

کد خبر 58085

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha