نقد احادیث دانش مهمی که تاکنون مغفول واقع شده است

حجت الاسلام نصیری با بیان اینکه سنت یکی از مهمترین منابع دین شناخت است گفت: دانش نقد احادیث که به پیراستن منبع سنت می پردازد تاکنون مغفول واقع شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام علی نصیری در نشست تخصصی پدیده نقد احادیث مربوط به قرآن گفت: کتابی با همین عنوان نزدیک به ده روز است که از بنده منتشر شده که نتیجه نزدیک ده سال مسابقات حدیثی من هست و به بررسی پدیده نقد احادیث پرداخته ام.

وی افزود: در این کتاب دانش های حدیثی را به چهار بخش تقسیم کرده ام که عبارتند از تاریخ حدیث، رجال، درایه، فقه الحدیث همچنین در حوزه متن احادیث دانش های ناسخ و منسوخ، علل الحدیث و غیره را معرفی کرده و یکی از دانش های این حوزه نقد حدیث نامیده شده که بستر آن همان فقه الحدیث است.

حجت الاسلام نصیری با بیان اینکه دانش نقد حدیث هم ناظر به سند است و هم ناظر به متن آن گفت: حضرت امیر (ع) در این مورد می فرماید راویان بعضی اهل دروغ بوده اند و بعضی اهل اشتباه همچنین هر حدیث دارای ناسخ و منسوخ و محکم و متشابه هستند. این حدیث مبنای کار ما در دانش نقد حدیث قرار گرفته است.

رییس موسسه وحی و خرد با بیان اینکه تاکنون کار جامعی در حوزه نقد احادیث انجام نشده عنوان کرد: کتاب پدیده نقد احادیث در 11 فصل تنظیم شده که در فصل اول کلیات وحی مطرح شده و در فصل دوم به آسیب شناسی احادیث پرداخته شده است.

حجت الاسلام نصیری آسیب های احادیث را به 4 آسیب تقسیم کرده است آسیب جهل، نقل به معنا، تصحیف و تقیه آسیب نقل به معنا به این دلیل به وجود آمد که چون ابزار و وسایل امروزی برای ثبت و ضبط نام معصومین وجود نداشت در نتیجه افراد به حافظه خود تکیه می کردند و هنگامی که می خواستند کلام معصوم را بازگو کنند نمی توانستند عین کلام ایشان را منتقل کنند بلکه نقل به معنا می کردند همچنین آسیب تصحیف در مرحله کتابت به وجود آمد که افراد هنگامی که می خواستند احادیث را بنویسند بعضی کلمات را اشتباه داشتند و باعث اختلاف در طول تاریخ شدند.

حجت الاسلام نصیری با اشاره به پدیده نقد احادیث باید در این مرحله اصالت حدیث، انتصاب حدیث، هویت راوی، شخصیت راوی، اتصال سند بررسی شود این استاد دانشگاه با اشاره به معیارهای نقد حدیث گفت: ده معیار برای نقد حدیث وجود دارد که عبارتند از: قرآن، سنت، مبانی دینی، ضرورت دین و مذهب، عقل دستاوردهای علمی، تاریخ، اجماع، اضطراب و رکاکت.

رییس موسسه وحی و خرد بخشی از این معیارها وحیانی است بخشی عقلانی است بخشی نقلی و بخشی علم است در حقیقت این معیارها به دو دسته بیرونی و درونی تقسیم می شوند که 8 معیار اول بیرونی اند و معیارهای اضطراب و رکارکت درونی هستند.

حجت الاسلام نصیری در توضیح معیارهای اضطراب گفت: گاهی بعضی متن روایات به گونه ای است که از معصوم بعید است که چنین کلامی را بگوید مثلاً متن از لحاظ ادبی آنقدر ضعیف است انتساب آن به معصوم اشکال دارد که در این صورت گفته می شود متن حدیث مضطرب است.

وی در توضیح اهمیت دانش مذهبی است گفت: سنت دومین منبع دین شناخت است و از طرفی از لحاظ کمیت وسیعترین منبع را تشکیل می دهد زیرا بسیاری از احکام فقهی، اخلاقی و اعتقادی به روایات بستگی دارد زیرا قرآن تنها به کلیات بسنده کرده و توضیح آن مبتنی بر روایات است.

حجت الاسلام نصیری افزود: سخن در این است که این روایات با این تاثیرگذاری آیا پیراسته شده اند یا نه در نتیجه کتاب نقد احادیث بر این اساس تنظیم شده که روش و مبنایی ارایه دهد که در برخورد با روایات بتوانیم حدیث سره را از ناسره تشکیل دهیم.

شایان ذکر است نشست تخصصی پدیده نقد احادیث مربوط به قرآن سه شنبه 18 مرداد در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن برگزار شد.

پایان پیام/

 

کد خبر 58283

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha